امنیت

تهران برای هدف قرار دادن پروژه های زیربنایی افغانستان و تضعیف کابل از طالبان استفاده میکند

نوشتهء سلیمان

در این عکس که بتاریخ ۱۲ جوزا ۱۳۹۵ گرفته شده بند سلما در چشت شریف ولایت هرات نزدیک به سرحد میان افغانستان و ایران نشان داده شده است. ایران که این سد را برای منافع خود زیانبار میداند، با طالبان افغان دستور داده است تا به این پروژه های انکشافی حمله کنند. [عارف کریمی/ خبرگزاری فرانسه]

در این عکس که بتاریخ ۱۲ جوزا ۱۳۹۵ گرفته شده بند سلما در چشت شریف ولایت هرات نزدیک به سرحد میان افغانستان و ایران نشان داده شده است. ایران که این سد را برای منافع خود زیانبار میداند، با طالبان افغان دستور داده است تا به این پروژه های انکشافی حمله کنند. [عارف کریمی/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- نماینده گان مجلس، منابع امنیتی و تحلیلگران افغان می گویند که طالبان در غرب افغانستان تبدیل به بازیچه های دست ایران شده اند و به خواست تهران پروژه های بزرگ انکشافی و زیربنایی منطقه را هدف قرار می دهند.

این روابط بتاریخ ۲ حوت، زمانی که یک گروه از طالبان در ولایت هرات به پروسهء صلح افغان یکجا شد و اشکار کرد که از سوی ایران حمایت شده و دستور داشت تا با حملات تروریستی مراسم افتتاح خط لوله گاز طبیعی ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند (تاپی) را مختل کند، اشکار گردید.

درین مراسم اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، شاهد خاقان عباسی وزیر خارجه پاکستان، شری ام. جی. اکبر وزیر دولت هند در امور خارجه و قربانقلی بردی محمدف رئیس جمهور ترکمنستان اشتراک کرده بودند.

صوفی عظیم، یکی از جنگجویان عضو گروه طالبان در وقت یکجا شدن به پروسه صلح گفت: «ما در ولسوالی های ادرسکن، زنده جان و غوریان فعالیت های تخریبی میکردیم. هر آن چیزی را که ایرانی ها دستور می دادند ما مجبور بودیم که آنرا عملی کنیم.»‌

محمد عاصف رحیمی، والی ولایت هرات بتاریخ ۲ حوت و بعد از تسلیم شدن یک گروه از جنگجویان طالب و بعد از این که آنها اعتراف کردند برای اجرای عملیات خرابکارانه در ایران تعلیم دیده بودند، از آنها استقبال می کند. [سلیمان]

محمد عاصف رحیمی، والی ولایت هرات بتاریخ ۲ حوت و بعد از تسلیم شدن یک گروه از جنگجویان طالب و بعد از این که آنها اعتراف کردند برای اجرای عملیات خرابکارانه در ایران تعلیم دیده بودند، از آنها استقبال می کند. [سلیمان]

صوفی عظیم، یک عضو سابق طالبان که در این تصویر دیده می شود به انجام فعالیت های خرابکارانه در ولایت هرات به نماینده گی از ایران اعتراف کرده است.

صوفی عظیم، یک عضو سابق طالبان که در این تصویر دیده می شود به انجام فعالیت های خرابکارانه در ولایت هرات به نماینده گی از ایران اعتراف کرده است.

با وجود تماس مکرر سلام تایمز در مورد این اتهامات، سفارت ایران در کابل به این درخواست ها پاسخی نداده است.

منور شاه بهادری، نماینده مردم هرات در ولسی جرگه گفت: «کشورهای منطقه مخصوصاً ایران در تلاش تحقق اهداف شان [در افغانستان] استند.»

او به سلام تایمز گفت: «ایران شاید برای ناکامی پروژه تاپی تلاش کند. احتمال حرکت های تخریبی برای تطبیق نشدن این پروژه وجود دارد.»

بهادری گفت: «اما پروژه تاپی حمایت گسترده مردمی را دارد و ... شاید دشمنان این پروژه نتوانند مانع عملی شدن آن شوند. مردم هرات در دیدار با [غنی] تعهد کردند که تا دم مرگ از پروژه تاپی حمایت کنند.»

طالبان ادعا می کنند که با این پروژه همکاری می کنند.

ایران پروژه های متعددی را در افغانستان هدف قرار می دهد

تاپی تنها تلاش انکشافی نیست که ایران در تلاش برای نابود کردن آن است.

یک منبع امنیتی در غرب افغانستان که نخواست نامش گرفته شود به سلام تایمز گفت: «ایران سخت در تلاش است که [توسط] طالبان با خلق کردن چالش های مختلف برای حکومت و نیروهای امنیتی، فعالیت بند سلما در هرات، تکمیل شدن بند بخش آباد ولایت فراه و عملی شدن پروژه تاپی را مانع شود.»‌

این منبع گفت: «تحقیقات و اطلاعات استخباراتی ما نشان میدهد که ایران پلان دارد در همکاری با طالبان زون غرب [افغانستان ]، مانع تکمیل تاپی شود.»

بر علاوه، در ماه جوزا جنگجویان طالبان تحت حمایت ایران با انجام یک حمله تروریستی بالای بند سلما، ده افسر پولیس را کشتند.

این منبع گفت: «طالبان در غرب افغانستان به نیروهای نیابتی ایران مبدل شده اند. هر پلان تروریستی تخریبی را که ایران طرح کند توسط همین سربازان نیابتی عملی می شود.»

تسلیح و تعلیم طالبان توسط ایران

هاشم دانش، تحلیلگر سیاسی مقیم ولایت فراه گفت که اُرگان های استخباراتی ایران طالبان را حمایت می کنند و طالبان نیز مصروف تطبیق اهداف تهران در ولایت های فراه بادغیس، هرات، غور و نیمروز استند.

او به سلام تایمز گفت: «بخشی از این اهداف ایجاد موانع برای تکمیل شدن بند بخش آباد می باشد.»

بی ثبات کردن پروژه های آب افغانستان و تضعیف اقتصاد آن از جمله دلایل ایران برای ارائه اسلحه و تعلیمات نظامی به طالبان می باشند.

دانش گفت: «ایران در خاک خود در ساحات شمس آباد، بیرجند، دفت آباد و سفید آب برای طالبان کمپ های تعلیمات نظامیاحداث کرده است. اعضای طالبان آزادانه در خاک ایران رفت و آمد می کنند. حتی ما ان عده طالبان را که به ایران رفت و آمد می کنند به نام می شناسیم.»‌

دانش گفت: «در فراه طالبان با پیشرفته ترین اسلحه مجهز اند، مانند سلاح های دور بین دار شب بین که هر میل ان 30 تا 35 ملیون افغانی (۴۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ دالر) قیمت دارد. ایران همچنین به جای سلاح های ساخت خود سلاح های ساخت روسیه را به طالبان میدهد.»

در پی یک افغانستان ضعیف

غلام سخی محمدی، تحلیلگر سیاسی مقیم کابل گفت: «ایران منافع ستراتیژیک اش را در وجود یک افغانستان بی ثبات با یک حکومت ضعیف می بیند.»

او به سلام تایمز گفت: «بخشی از منافع ستراتیژیک ایران اطمینان از اینست که پروژه های بزرگ اقتصادی و زیربنایی مثل تاپی و بند سلما در افغانستان وجود نداشته باشد.»

وی گفت: «اگر در افغانستان بی ثباتی باشد و حکومت ناتوان داشته باشیم واضح است که نمی توانیم از آب های خود استفاده کنیم، بند های آبی خود را فعال بسازیم، برق تولید کنیم، یا زراعت و تولیدات داخلی خود را توسعه بدهیم.»

او اظهار داشت: «این چیز های است که ایران هرگز نمی خواهد [افغانستان قادر به انجام آنها باشد.] بنابرین، هر گروه که بخواهد افغانستان را نا امن کند حمایت و پشتیبانی مالی و نظامی ایران را با خود میداشته باشد.»‌

جلال انصاری، باشنده ولایت هرات که فعلا در پوهنتون کابل محصل رشته اقتصاد است گفت: «هر زمانی که در افغانستان موضوع ساخت و بهره برداری از بند های آب و زیربناها مطرح شده است ما شاهد ناامنی های بیشتر در ولایت های بودیم که در آن بند های آب وجود دارد.»

او به سلام تایمز گفت: «با وجودیکه فعلاً خوشبینی ها از عملی شدن پروژه تاپی وجود دارد، اما یکی از بزرگترین نگرانی ها این است که ... ولایت های که این پروژه از آنها می گذرد توسط گروهء [طالبان مورد حمایت] ایران نا امن و بی ثبات شود.»

وی گفت: «بند های آب، پروژه های مرتبط به این بند ها و پروژه تاپی ارزش بزرگ اقتصادی برای افغانستان دارد که با بهره برداری از آنها دولت و مردم ما نفع مالی و اقتصادی می برند.»

انصاری گفت: «ایران این پروژه ها را به ضرر خود میداند. از این رو، از هر راه ممکن مانع عملی شدن این پروژه ها خواهد شد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بلي دقيقاً همنطور اس ايران هميشه كوشش كرده كه إخلال بوجود بياورد در ساخت ساز دير بناها و همچنان حمايت كننده مالي و اصلحويي طالبان ايران نجس اس

پاسخ

سلام بر سلام تایمز. لسان نوشتاری شما بسیار خوب و سلیس می باشد. مگر در این مقاله اغلاط بسیاری وجود دارند که باید اصلاح شوند. در یک مورد نوشته شده است (سفارتخانه «امبسی» ایران در کابل ...) اصطلاح سفارتخانه اردو است که افغان ها بکار نمی برند. در مورد دیگر نوشته شده (در ولسی جرگه، که ولسی جرگهء پارلمان است) و این معنی ندارد. وقتی فقط یک ولسی جرگه وجود دارد، پس ولسی جرگه پارلمان دیگر چه معنی دارد؟ در مجموع این نوشته و راپور با سایر گزارش های تان تشابه ندارد.

پاسخ