امنیت

مرگ رهبر داعش درگیری های داخلی میان جناح های رقیب در افغانستان را برافروخته است

سلام تایمز و خبرگزاری فرانسه

در این عکس گرفته شده بتاریخ ۱۶ حمل، قاری حکمت الله، رهبر ارشد داعش در افغانستان که هفتهء گذشته در یک حمله هوایی در افغانستان کشته شد، دیده می شود. مقامات افغان و ائتلاف می گویند مرگ او یک «ضربه بزرگ» بر داعش در شمال بوده است. [عکس از ناتو]

در این عکس گرفته شده بتاریخ ۱۶ حمل، قاری حکمت الله، رهبر ارشد داعش در افغانستان که هفتهء گذشته در یک حمله هوایی در افغانستان کشته شد، دیده می شود. مقامات افغان و ائتلاف می گویند مرگ او یک «ضربه بزرگ» بر داعش در شمال بوده است. [عکس از ناتو]

کابل -- مرگ یک فرمانده ارشد «دولت اسللامی» (داعش) در افغانستان اختلافت عمیق موجود بین جناح های رقیب این گروه و زوال کلی وضعیت این گروه تروریستی را برملا ساخته است.

نیروهای ائتلاف دوشنبه (۲۰ حمل) تایید کردند که قاری حکمت الله -- مشهور به حکمت -- و محافظ شخصی او را بروز پنجشنبه (۱۶ حمل) در ولایت فاریاب کشته اند.

به گفتهء مقامات نیرو های ائتلاف و افغان، مرگ حکمت الله در نتیجه حمله هوایی ایالات متحده بعد از آن که طیاره های بی پیلوت افغان متذکره را تا مخفیگاه اش تعقیب کرده بودند، صورت گرفته است.

وی تازه ترین مورد از کشته شدن رهبران ارشد داعش است که این موضوع بیانگر سرنوشت جنگجویان خارجی که به افغان می آیند تا به داعش یکجا شوند، می باشد -- یعنی مرگ قطعی بدست نیروهای ائتلاف و حکومت افغانستان.

نبود رهبری

بر اساس یک خبرنامه ناتو، حکمت الله یک «ازبک تبار» بود که در گذشته به گروه های شبه نظامی دیگر، به شمول طالبان، تعلق داشت و بعد در شمال افغانستان به شعبه خراسان داعش پیوست.

بنا بر این خبرنامه، او یکی از رهبران اصلی بود حمایت خارجی و جنگجویان بیگانه را از کشورهای آسیای مرکزی به افغانستان هدایت می کرد.

وزارت دفاع افغانستان شنبه گفت که حکمت الله در «حملات مرگبار تروریستی» دست داشته یا مسؤول آن بوده است و مولوی حبیب الرحمان جانشین او شده است.

خبرنامه ناتو می افزاید که انتصاب رحمان یک ازبک تبار دیگر که روابطی هم با طالبان دارد، نشان می دهد که این گروه برای جانشینی رهبران خود با مشکل روبرو است و مجبور می شود به جنگجویان خارجی با وفاداری متفاوت تکیه کند.

نیویورک تایمز به نقل از مقامات محلی حکومت افغانستان گفت که این اقدام بلافاصله به درگیری های داخلی بین سه گروه رقیب داعش خراسان منتج گردید. داعش خراسان بین جنگجویان سوریه و چچن، پیروان حکمت الله از شمال افغانستان و اعضای داعش از ساحات دیگر کشور تقسیم شده است.

بنا بر این خبرنامه ناتو، جنرال جان نیکلسون، فرمانده ماموریت حمایت قاطع ناتو گفت که حکومت افغانستان و نیروهای ائتلاف «حکمت الله را کشتند و جانشیان او را نیز خواهند کشت.» وی افزود «شعبهء خراسان داعش از بین خواهد رفت.»

نیروهای افغانستان و ائتلاف در ماه های اخیر و در حالی که داعش می کوشد تا جای پایش را در کشور توسعه دهد، حملات هوایی و زمینی علیه جنگجویان داعش را در جوزجان تشدید کرده اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این نوع اتفاقات خبرخوبی برای مدیران جنگ است تاحد باعث بالا رفتن روحیه میدان جنگ نیزمیشود اما تازمان که این گروه تمویل شود و دست های بزرگ پشتیبانی کند تضعیف این گروه حرف است مانند کف روی آب، تجهیز و تمویل قوی این گروه باعث گسترش شان میشود. بناءً حرف های ازبین رفتن این گروه خیالهای هستند که وقوع اش محال است.

پاسخ

صلح طلب

پاسخ

بلی خوب مقاله است چون که

پاسخ

بر اساس یک خبرنامه ناتو، حکمت الله یک «ازبک تبار» بود که در گذشته به گروه های شبه نظامی دیگر، به شمول طالبان، تعلق داشت و بعد در شمال افغانستان به شعبه خراسان داعش پیوست

پاسخ

ما خواهان اتحاد بین تمام افغان ها استیم.

پاسخ