امنیت

همدستی ایران با طالبان در قاچاق مواد مخدر در غرب افغانستان

نوشتهء سلیمان

نیروهای امنیتی افغانستان ۲۹ کیلوگرم هروئین مصادره شده در جریان دستگیری یک تبعه ایران را بنمایش گذاشته اند. متذکره که بتاریخ ۲۲ حوت در ولایت هرات دستگیر شده سعی کرده بود این مواد را به ایران قاچاق کند. [دفتر مطبوعاتی ولایت هرات]

نیروهای امنیتی افغانستان ۲۹ کیلوگرم هروئین مصادره شده در جریان دستگیری یک تبعه ایران را بنمایش گذاشته اند. متذکره که بتاریخ ۲۲ حوت در ولایت هرات دستگیر شده سعی کرده بود این مواد را به ایران قاچاق کند. [دفتر مطبوعاتی ولایت هرات]

کابل -- منابع امنیتی می گویند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در همکاری و هماهنگی با طالبان شبکه های از قاچاقبران مواد مخدر را ایجاد کرده است و با فروش این مواد مخدر به کشور های اروپائی گروه های تروریستی را تمویل می کند.

بشیر بیژن، تحلیلگر سیاسی مقیم کابل به سلام تایمز گفت: «مواد مخدر بزرگترین منبع مالی طالبان می باشد. یکی از اهداف مشترک ایران و طالبان قاچاق مواد مخدر می باشد، زیرا هم ایران و هم طالبان مشترکاًاز مواد مخدر افغانستان نفع می برند

بیژن گفت: «ایران در همکاری با طالبان می خواهد که ولایت های افغانستان را نا امن کند تا زمینه زراعت مواد مخدر در این ولایت ها را مساعد کند.»

او گفت که ایران با افزایش نفوذ خود بالای ولایت های غربی افغانستان قادر خواهد بود تا در این ساحات مواد مخدر کشت کند و به آسانی می تواند آن را از مرز به ایران انتقال دهد.

این عکس گرفته شده بتاریخ ۲۲ حوت یک مظنون ایرانی را بعد از دستگیری توسط نیروهای امنیتی افغانستان در اسلام قلعه در امتداد مرز ایران با افغانستان نشان می دهد. [دفتر مطبوعاتی ولایت هرات]

این عکس گرفته شده بتاریخ ۲۲ حوت یک مظنون ایرانی را بعد از دستگیری توسط نیروهای امنیتی افغانستان در اسلام قلعه در امتداد مرز ایران با افغانستان نشان می دهد. [دفتر مطبوعاتی ولایت هرات]

وی گفت: «ایرانی ها مواد مخدر افغانستان را به ترکیه و کشور های اروپائی انتقال می دهند و از پول آن طالبان را در افغانستان و بعضی گروه های تروریستی دیگر را در منطقه تمویل می کند.»

یک جنگ تریاک

داد‌ الله قانع، عضو شورای ولایتی فراه به سلام تایمز گفت: «جنگ فراه جنگ تریاک است.»

قانع گفت که قاچاقبران بزرگ مواد مخدر از قوماندان های کلان طالبان اند که زیر نظر مرزبانان ایرانی، در ولسوالی بکواه ولایت فراه تریاک را پروسس کرده به هیروئین تبدیل می کنند و بعدا به ایران انتقال میدهند.

قانع گفت: «برادر عبدالرحمان نیکه [والی مقتول نام نهاد طالبان در ولایت هرات] که یک قومندان مشهور طالبان ... در ولسوالی بکواه ولایت فراه است چندین و چند تن مواد مخدر را به ایران انتقال داده است. این قومندان طالبان همچنان با سلاح های دست داشته خود آزادانه به ایران رفت و آمد می کند.»

وی گفت: «نیروهای امنیتی بسیاری از قاچاقبران مواد مخدر ایرانی را در فراه بازداشت کرده اند.»

نیروهای افغان در ماه های اخیر بسیاری از ایرانیانی را که در تلاش بودند تا مواد مخدر را از مرزها عبور دهند، دستگیر نموده اند.

عبدالاحد ولی زاده، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت هرات به سلام تایمز گفت: «بتاریخ ۱۳ مارس یک تبعه ایران توسط نیروهای امنیتی هرات بازداشت شد. این فرد ۲۹ کیلوگرام مواد مخدر را به شکل ماهرانه در داخل یک حلقه تایر لاری جاسازی کرده بود و می خواست از طریق بندر اسلام قلعه به ایران انتقال دهد.»

در ۱۲ ماه دلو نیز یک شهروند ایرانی با ۶۸ کیلو گرام مواد مخدر در ولایت فراه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

فضل احمد شیرزاد، قوماندان امنیه ولایت فراه در آن زمان به خبرنگاران گفته بود که نیروهای مبارزه با مواد مخدر این ولایت، این مواد مخدر را که در حال انتقال از بندر شیخ ابو نصر فراهی در ولایت فراه بود، کشف و ضبط کردند.

شیرزاد گفت: «این راننده که خود را به نام ناصر از شهر مشهد در ایران معرفی کرد، داشت این مواد را به ایران انتقال میداد.»

قانع گفت: «قاچاقبران ایرانی با همدستی حکومت ایران، به شمول سرویس های استخباراتی این کشور، مواد مخدر را قاچاق می کنند.»

ایران قاچاقبران مواد مخدر را کمک می کند

محمد عارف کیانی، تحلیلگر امور نظامی مقیم هرات به سلام تایمز گفت: «مرز ایران به روی قاچاقبرانی که با نیروهای مسلح ایرانی ارتباط و هماهنگی نداشته باشند بسته است.»

او گفت قاچاقبرانی که با نظامی های ایرانی «ارتباط و هماهنگی داشته باشند» مرز به روی شان باز می باشد «و به راحتی داخل جغرافیای این کشور مواد مخدر را انتقال میدهند.»

کیانی گفت: «انتقال مواد مخدر ابتدا از ولایت هلمند به ولسوالی شیندند هرات، سپس به ولایت فراه و از فراه به ایران صورت می گیرد.»

وی گفت: «سپاه پاسداران ایران روابط مستقیم با طالبان و قاچاقبران مواد مخدر دارد که از طریق اقتصاد سیاه خود را تغذیه می کند. در واقع طالبان از پول مواد مخدر و کمک های ایران میدان های [جنگ] را از گذشته گرم تر کرده اند.»

او گفت: «سپاه پاسداران اقتصاد سیاه را از قاچاق مواد مخدر، قاچاق احجار کریمه و صادر کردن کالا های بی کیفیت به کشور ما به دست می آورد.»

کیانی گفت: «ایران با حمایت و تجهیز طالبان می خواهد که ولایت های [زون غرب افغانستان] را نا امن کند تا بتواند به راحتی مواد مخدر را به خاک اش انتقال دهد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500