تروریسم

حملات هوایی شدید علیهء داعش این گروه را در سراسر افغانستان در حالت بد قرار داده است

نوشتهء سلیمان

بدنبال شدت یافتن حملات اجرا شده توسط نیروهای افغان و ائتلاف علیه داعش در ولایت جوزجان چهار عضو این گروه تروریستی با پروسه صلح یکجا شدند. [سلیمان/ ناتو]

کابل -- به گفتهء مسؤولین وزارت دفاع و مقامات ولایت جوزجان، در پی سرکوب شدید گروه تروریستی «دولت اسلامی» (داعش) در ولایت جوزجان اعضای این گروه در آشفتگی به سر می برند.

مرگ قطعی در نتیجه عملیات هوایی و زمینی در انتظار جنگجویان داعشی است.

جنرال محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع ملی به سلام تایمز گفت: «در سال گذشتهء خورشیدی تعداد‌ ۱۹۶۴ جنگجوی داعش در افغانستان کشته، ۲۸۹ تن دیگر شان زخمی و ۲۹ داعشی دیگر هم بازداشت شدند.»

او به سلام تایمر گفت: «ما در همکاری با نیروهای هوایی مأموریت حمایت قاطع توانسته ایم که تحرکات داعش را در جوزجان کاهش بدهیم

جنگجویان داعش بتاریخ ۱۲ حمل در مقر قوماندانی امنیه ولایت جوزجان با پروسه صلح افغان یکجا می شوند. [سلیمان]

جنگجویان داعش بتاریخ ۱۲ حمل در مقر قوماندانی امنیه ولایت جوزجان با پروسه صلح افغان یکجا می شوند. [سلیمان]

او گفت: «صدای داعش در سراسر افغانستان در حال خاموشی است. بعضی کشور ها امریکا را متهم به پشتیبانی داعش میکردند. اما حقیقت ... این است که ایالات متحده امریکا و افغانستان باهم یکجا علیه داعش مبارزه می کنند. در واقع ما توانسته ایم [شکست های سنگین را] به این گروه وارد کنیم.»

نیروهای افغان و ایالات متحده داعش را تحت فشار قرار می دهند

محمد رضا غفوری، سخنگوی والی جوزجان به سلام تایمز گفت: «تشدید حملات هوایی نیروهای افغان و حمایت قاطع در ولایت جوزجان نتیجه بخش بوده و تهدید های داعش را کاهش داده است.»

او گفت: «افزایش حملات هوایی و هدف قرار دادن پایگاه ها و جنگجویان داعشی در ولسوالی درزاب، سبب کشته شدن نزدیک به ۵۰ جنگجوی داعش در دو ماه شده است و فعلا اعضای این گروه در حالت سراسیمگی و پریشانی قرار دارند.»

وی گفت: «نیروهای امنیتی پلان عملیات گسترده زمینی را روی دست دارند و قرار است که بزودی عملیات بهاری نصرت برای سرکوب داعش آغاز شود.»

نیروهای حمایت قاطع ناتو هم اعلام کرده است که نیروهای ویژه افغان و امریکایی بتاریخ ۲۶ مارس نخستین عملیات مشترک شبانه شان را در ولایت جوزجان به اجرا درآوردند.

رادمنش گفت: «نیروهای ویژه افغان در همکاری ... با نیروهای امریکایی در یک عملیات شبانه مشترک در ولسوالی درزاب یک پایگاه داعش را تخریب و یک فرمانده شان را از بین بردند.»

از آن به بعد، حملات هوایی به طور مداوم رهبران داعش و جنگجویان این گروه را به طور یکسان هدف قرار داده اند.

محمد حنیف رضایی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین به سلام تایمز گفت: «از اثر حملات هوائی نیروهای حمایت قاطع بر مواضع داعش در قریه قزلغوش ولسوالی درزاب در شام ۸ حمل، سه عضو ازبکستانی [داعش] و همچنان مسوول مالی داعش کشته شدند.»

او گفت: «علاوه بر این، یک موضع داعش با ذخیره گاه مهمات شان نیز نابود گردید.»

رضایی گفت: «در درگیری میان نیروهای امنیتی و جنگجویان داعش بتاریخ ۱۲ حمل دو جنگجوی داعش کشته و هفت تن دیگر شان زخمی گردیدند.»

به روز دوشنبه (۲۰ حمل) نیروهای ائتلاف خبر مرگ یک رهبر ارشد داعش به نام قاری حکمت الله در یک حمله هوایی در ولایت فاریاب در نزدیکی مرز این ولایت با جوزجان را تایید کردند.

به گفته مقامات محلی افغان، این قتل های هدفمند موجب از هم پاشیده گی این گروه تروریستی شده و گروه های رقیب را که سعی دارند جای خالی رهبری را پُر کنند، به جان هم انداخته است.

تسلیم شدن جنگجویان داعش

عین الدین ۳۶ ساله باشنده ولسوالی قوش تپه به سلام تایمز گفت: «ما از گسترش فعالیت های داعش در جوزجان مخصوصاً در ولسوالی های قوش تپه و درزاب تشویش داشتیم. اما فعلاً تشویش ما کم شده است؛ چون عملیات هوايی مانع گسترش فعالیت های [داعش] شده است.»

او به سلام تایمز گفت: «داعش به هیچ وجهه برای باشنده های قوش تپه و درزاب پذیرفتنی نیست. چندی پیش تعداد از داعشی ها به قوش تپه آمده بودند که با مقابله باشنده های قوش تپه مواجه شده مجبور به ترک ولسوالی ما شدند.»

غفوری که بیرون کردن داعشی ها از قوش تپه توسط مردم را تائید نمود، گفت که همزمان با افزایش حملات هوایی حرکت های مردمی ضد داعش نیز در حال افزایش است.

در کمبود حمایت عمومی و تشدید عملیات امنیتی برخی از جنگجویان داعش خودشان را تسلیم می کنند.

عبدالحفیظ خاشی، آمر امنیت قومندانی امنیه ولایت جوزجان گفت: «نعمت الله مشهور به ابودردا باشنده درزاب و مسوول محبس گروه تروریستی داعش همراه با سه همقطارش با پروسه صلح یکجا شدند.»

این جنگجویان سابق بتاریخ ۱۱ حمل در ولسوالی درزاب تسلیم شدند و بتاریخ ۱۲ حمل رسما با پروسه صلح یکجا شدند.

خاشی به سلام تایمز گفت: «درک حقانیت دولت و افزایش حملات بر مواضع داعشیان سبب شد که این چهار جنگجوی سابق داعش میدان های جنگ را ترک کرده و با پروسه صاح یکجا شوند

نعمت الله گفت: «من برای مدت یک سال به حیث مسوول محبس داعش در صفوف این گروه بودم. من قتل، غارت، شکنجه و همه نوع ظلم را که آنها علیه مردم میکردند دیدم.»

او به سلام تایمز گفت: «به همین دلیل بود که من به پروسه صلح پیوستم.»

او گفت: «داعشی ها قبر ها را ویران کرده اند، از باشنده های درزاب به زور غذا گرفته اند و مردمان ساحات تحت کنترول شان را به خاک و خون یکسان کرده اند.»

محمد، یک جنگجوی سابق داعشی دیگر یکجا شده به پروسه صلح، گفت: «آنها ادعا می کردند که مسلمان استند، اما کار هایشان بر خلاف اسلام بود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500