امنیت

کمپاین ریشه کنی کوکنار به هدف از بین بردن منابع تامین مالی طالبان آغاز شد

نوشتهء خالد زیری

به گفتهء مسؤولین محلی مبارزه با مواد مخدر، نیروهای امنیتی که مصروف تطبیق کمپاین ریشه کنی کشت کوکنار در ولایت ننگرهار استند در هشت ولسوالی این ولایت ۱۴۰۰۰ هکتار از اراضی تحت کشت این حاصلات غیرقانونی را نابود خواهند کرد. [خالد زیری]

ننگرهار -- به گفتهء مسؤولین محلی مبارزه با مواد مخدر، نیروهای امنیتی ولایت ننگرهار مصروف تطبیق کمپاین ریشه کنی زراعت کوکنار در هشت ولسوالی این ولایت استند تا ۱۴۰۰۰ هکتار از اراضی تحت کشت کوکنار را ازبین ببرند.

هدف از این کمپاین ریشه کنی کوکنار نابودی حاصلات غیرقانونی و در نتیجه از بین بردن یکی از منابع اصلی تمویل طالبان است.

محمد ادریس ساپی، رئیس ادارهء مبارزه با مواد مخدر ننگرهار به سلام تایمز گفت که این کمپاین بتاریخ ۲۱ حمل شروع شد و تیم های مبارزه با مواد مخدر تاکنون ۱۰۰۰ جریب از اراضی زراعتی را در ولسوالی های خیوه، اچین، خوگیانی، بتی کوت، سرخرود و دره نور ولایت ننگرهار پاکسازی کرده اند.

او گفت:‌ «بخش اعظم عایدی بدست آمده از این حاصلات به طالبان می رسد. آنها در [زراعت کوکنار] و تجارت تریاک اشتراک می کردند و سپس از عایدات آن برای [تمویل] ‌ادامه جنگ خود با ما استفاده می نمودند.»‌

بتاریخ ۲۱ حمل منسوبین مبارزه با مواد مخدر مصروف از بین بردن حاصلات کوکنار در ولسوالی خیوه ولایت ننگرهار استند. [خالد زیری]

بتاریخ ۲۱ حمل منسوبین مبارزه با مواد مخدر مصروف از بین بردن حاصلات کوکنار در ولسوالی خیوه ولایت ننگرهار استند. [خالد زیری]

او گفت که این تیم ها در تلاش استند تا حاصلات کوکنار را در ساحات دوردست ولایت ننگرهار نیز از بین ببرند کنند تا تروریستان از آن منفعت برده نتوانند.

ساپی گفت: «بیشتر منفعت [کسب شده از حاصلات کوکنار] به مخالفین [جنگجویان] می رسد. زارعین حتی ۲۰ فیصد از عایدی را دریافت نمی کنند.»

وی گفت: «بیشتر قاچاقبران نیز خود طالبان استند که بعدا آنها را به دیگران می فروشند و مبارزه خود با ما را تمویل می کنند.»‌

تشویق به حاصلات زراعتی دیگر

ساپی گفت که این کمپاین از منفعت بردن طالبان از تجارت تریاک ممانعت می کند و هدف دیگر آن اینست تا به زارعینی که زراعت کوکنار را کنار گذشته و حاصلات قانونی دیگر را جایگزین آن کرده اند، کمک کند.

ساپی گفت:‌ «ما برای زارعین تسهیلات فراهم می کنیم و پروژه ها را برای آنها تطبیق می نماییم. ما به آنها راه حل های جایگزین را ارائه کرده و به آنها تخم و کود کیمیاوی خواهیم داد.»

ساپی گفت: «اکنون پروژه های به ارزش ۲۲ ملیون دالر (۱.۵ ملیارد افغانی) توسط دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در ولسوالی سرخرود، خوگیانی، رودات، مهمنددره، گوشته و دوربابا در حال اجرا می باشند.»‌

وی گفت:‌ «این کار از امسال آغاز خواهد شد.»

او گفت که این پروژه ها، ‌به شمول احداث سربند، کانال و مرغداری، تامین تخم و کمک های دیگر طی سه سال آینده تکمیل خواهند شد.

جلوگیری از کشت کوکنار

ساپی گفت که کمپاین های ریشه کنی کوکنار تا اکنون نتایج را بهمراه داشته است.

او گفت: «سال گذشته زراعت کوکنار در ۱۷۰۰۰ هکتار از اراضی ننگرهار انجام شده بود. اما امسال این مقدار به میزان ۳۵ فیصد کاهش یافته و به خواست خدا با این کمپاین از این هم کمتر خواهد شد.»

ضابط امیر، یکی از بزرگان قومی در ولسوالی خیوه گفت:‌ «قبل از شروع فصل زراعت کوکنار حکومت از باشنده گان خواست تا به این زراعت اقدام نکنند. [و گفت] شما از این کار پشیمان خواهید شد. اما آنها به این توصیه گوش نکردند و اکنون حکومت آن را از بین خواهند برد.»

او به سلام تایمز گفت: «این یک محصول حرام است.»

او گفت: «حاصلات کوکنار هم اکنون در حال از بین بردن استند. حالا ما از حکومت می خواهیم به زارعین کمک کند، به آنها کمک های نقدی بدهد، برای آنها سربند و فابریکه بسازد تا زندگی آنها بهبود یابد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500