امنیت

جنگجویان داعش و طالبان در ننگرهار به پروسه صلح یکجا می شوند

نوشتهء خالد زیری

ننگرهار -- پروسه صلح در ننگرهار کماکان جنگجویان طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) را که تصمیم گرفته اند به مبارزه خود با حکومت و مردم افغانستان خاتمه دهند، جذب می کند. [خالد زیری]

جلال آباد -- پروسه صلح در ننگرهار کماکان جنگجویان طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) را که تصمیم گرفته اند به مبارزه خود با حکومت و مردم افغانستان خاتمه دهند، جذب می کند.

بتاریخ ۲۱ حمل در جلال آباد، مجموع ۱۵ جنگجوی سابق طالبان و داعش اسلحه شان را بر زمین گذاشته و با پروسه صلح یکجا شدند.

این جنگجویان اسلحه شان را در مقر ریاست امنیت ملی این ولایت تسلیم کردند و نسبت به فعالیت های تروریستی سابق شان ابراز ندامت نمودند.

حاجی جان محمد، یکی از اعضای شورای صلح ولایت ننگرهار در مراسمی که به مناسب تسلیم شدن این دو گروه برگزار شده بود، گفت: «ده تن از آنان اعضای طالبان و پنج تن دیگر جنگجویان داعشی بودند که تحت قوماندانی دو نفر از قوماندانان شان با این پروسه [صلح] یکجا شدند.»

ده عضو طالبان و پنج عضو داعش بتاریخ ۲۱ حمل در جلال آباد خودشان را در مقر ریاست امنیت ملی در ولایت ننگرهار تسلیم مقامات امنیتی کردند و با پروسه صلح یکجا شدند. [خالد زیری]

ده عضو طالبان و پنج عضو داعش بتاریخ ۲۱ حمل در جلال آباد خودشان را در مقر ریاست امنیت ملی در ولایت ننگرهار تسلیم مقامات امنیتی کردند و با پروسه صلح یکجا شدند. [خالد زیری]

وی گفت:‌ «پیش از این، ‌این ستیزه جویان در ولسوالی های پچیرواگام، کوت، خوگیانی، رودات، نازیان، هسکه مینه، و اچین مصروف فعالیت های ضدحکومتی بودند.»‌

این دو قوماندان همچنان به مسؤولین اطلاع دادند که در حال تماس با سایر جنگجویانی استند که پلان دارند به زودی با پروسه صلح یکجا شوند.

مبارزه بر ضد منافع افغان ها

سار محمد، رهبر این گروه پنج نفره داعش گفت که گروه اش از اربابان خارجی دستور می گرفت.

او به خبرنگاران گفت: «آنها به ما می گفتند که مکتب ها و شفاخانه ها را تخریب کنیم. ما اول این کارها را می کردیم، اما بعدها من فهمیدم [این دستورها برخلاف منافع افغانستان استند] و به این ترتیب بود که ما شروع به سرپیچی از دستور های آنها کردیم و آمدیم و با پروسه صلح یکجا شدیم.»

او گفت: «آنها به ما پول بسیار زیادی می دادند ... آنها هزینه های خانواده مان را نیز تامین می کردند. اول آنها ما را به پاکستان بردند و آنجا تعلیم مان دادند، بعد ما را به اینجا فرستادند تا بجنگیم.»

محمد گفت که گروه او در ولسوالی کوت فعالیت های مخرب داشته است. وی نسبت به بازگشت به یک زندگی عادی ابراز تمایل کرد و وعده کرد تا برای حکومت و کشورش کار کند.

ثناالله، قوماندان یک گروه ۱۰ نفره طالبان و باشنده ولسوالی رودات که هفت سال در صفوف طالبان طالبان بوده است گفت: «من زمان زیادی را در میان [طالبان] گذراندم، مگر آنها کشور و آینده ما را تباه کردند.»

افزایش لطمات وارده به طالبان و داعش

به گفتهء شورای صلح ولایت ننگرهار، طی چند سال گذشته در این ولایت مجموع ۸۶۱ جنگجو با پروسه صلح یکجا شده اند که اکثر آنان افراد طالبان و متباقی جنگجویان داعشی بوده اند.

حاجی حیات خان، رئیس قیام مردمی ضد ستیزه جویی در ولسوالی کوت به خبرنگاران گفت:‌ «من کوشش بسیار کردم تا این افراد را با پروسه صلح یکجا کنم و هنوز هم به این کوشش ادامه می دهم.»

خان از ستیزه جویان دیگر نیز خواست تا کشتن برادران شان و تخریب کشور شان را متوقف کرده و با پروسه صلح یکجا شوند. او گفت: «این یک گام خوب است.»‌

محمد گلاب منگل، والی ننگرهار بتاریخ ۱۹ حمل به سلام تایمز گفت که عملیات نظامی داعش را در ولایت ننگرهار ضعیف کرده و اکنون کمتر از ۱۰۰۰ عضو داعش در این ولایت مانده اند.

او گفت که سابقا داعش ننگرهار را پایتخت شعبه خراسان اش می دانست.

منگل گفت: «ولی اکنون [ننگرهار] به گورستان اش تبدیل شده است و داعش فقط در ساحات دوردست و محدود پنج ولسوالی حضور دارد. عملیات ها علیه آنها ادامه دارند و به خواست خدا این گروه بزودی از این خاک [تصفیه خواهد شد]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500