انتخابات

افغان ها منحیث یک 'وظیفهء ملی' برای رای دادن در انتخابات ثبت نام کرده و با حملات تروریستی مقابله میکنند

نوشتهء نجیب الله

یک مرد جوان افغان بتاریخ ۱۱ ثور در مرکز ثبت نام رای دهنده گان در کابل جهت شرکت در انتخابات پارلمانی آینده که قرار است ۲۸ میزان برگزار شود، ثبت نام می کند. [نجیب الله]

یک مرد جوان افغان بتاریخ ۱۱ ثور در مرکز ثبت نام رای دهنده گان در کابل جهت شرکت در انتخابات پارلمانی آینده که قرار است ۲۸ میزان برگزار شود، ثبت نام می کند. [نجیب الله]

کابل -- کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از شهروندان می خواهد به ثبت نام جهت رای دادن در انتخابات پارلمانی آینده که قرار است بتاریخ ۲۸ میزان برگزار شود، برغم کوشش های جنگجویان جهت مختل کردن این انتخابات ادامه دهند.

سید حفیظ الله هاشمی، یک کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات به سلام تایمز گفت: «در برخی مناطق دشمنان وطن ما خواستند که پروسه [انتخابات]‌ را مختل کنند، که خوشبختانه تاثیر منفی نکرده است.»

او گفت: «ما از مردم تقدیر و تشکر می کنیم که با وصف تهدیدهای امنیتی همچنان میایند و ثبت نام می کنند.» او دیگران را تشویق کرد تا به این روند بپیوندند.

هاشمی گفت: «ما در جنگ استیم و این انتخابات در زمان جنگ برگزار می شود. یگانه راه حل برای بیرون آوردن وطن از این جنجال ها اشتراک در انتخابات است.»

کارکنان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان بتاریخ ۲۵ حمل در کابل یک نفر را برای شرکت در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی به تاریخ ۲۸ میزان ثبت نام می کند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

کارکنان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان بتاریخ ۲۵ حمل در کابل یک نفر را برای شرکت در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی به تاریخ ۲۸ میزان ثبت نام می کند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۲۵ حمل، یک باشنده کابل جهت رای دادن در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی به تاریخ ۲۸ میزان ثبت نام می کند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۲۵ حمل، یک باشنده کابل جهت رای دادن در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی به تاریخ ۲۸ میزان ثبت نام می کند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۲ ثور، باشنده های افغان مصروف بررسی محل یک بم گذاری انتحاری در خارج از یک مرکز ثبت نام رای دهنده گان در کابل استند. این انفجار جان ۶۰ نفر را گرفت. [شاه مری/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۲ ثور، باشنده های افغان مصروف بررسی محل یک بم گذاری انتحاری در خارج از یک مرکز ثبت نام رای دهنده گان در کابل استند. این انفجار جان ۶۰ نفر را گرفت. [شاه مری/ خبرگزاری فرانسه]

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان که نظارت بر آمادگی برای رای دادن را بر عهده دارد، امیدوار است که ۱۴ ملیون تن در بیش از ۷۰۰۰ مرکز رای گیری ثبت نام کنند. تا روز ۱۷ ثور، یعنی سه هفته پس از آغاز این روند دو ماهه، در حدود ۱.۳ ملیون بزرگسال ثبت نام کرده بودند.

هاشمی گفت که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان برنامه آگاهی دهی به مردم برای ثبت نام و اهمیت اشتراک شان در انتخابات را افزایش داده است.

وی افزود: «پروسه ثبت نام رای دهندگان تنها برای انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی نیست. افرادی که حالا ثبت نام می کنند در انتخابات ریاست جمهوری نیز شرکت کرده می توانند.»

تأمین امنیت

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و مقامات امنیتی این کشور بتاریخ ۹ ثور در دفتر این کمیسیون در کابل دیدار کرده اند تا درباره تهدیدات ستیزه جویان و تهیه یک پلان برای تضمین امنیت مراکز توزیع تذکره ها و رای دهی گفتگو کنند.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله به سلام تایمز گفت:‌«اقدامات اضطراری در برخی از مراکز که تهدید امنیتی وجود دارد، انجام شده است. در آینده نزدیک، یک طرح جامع برای تأمین امنیت مراکز رای دهی برقرار خواهد شد.»

در این جلسه جنرال مراد علی مراد، معاون ارشد وزارت داخله در امور امنیتی از اجرای عملیات امنیتی در همه ۳۴ ولایت کشور خبر داد.

به گفتهء مقامات رسمی، برای مثال در ولایت لغمان نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان ۴۰ قریه را از وجود طالبان طالبان تصفیه کرده اند و راه را برای باشنده ها و ثبت آنها برای رای دادن هموار نمودند.

دعوت به صلح

حکومت افغانستان، بزرگان قومی علمای دینی و جامعهء جهانی مکرراً از طالبان خواسته اند که گفتکوهای صلح تحت حمایت افغانستان یکجا شوند.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان بتاریخ ۹ حوت پلان حکومت اش برای آغاز گفتگوهای صلح با طالبان بشمول نهایتاً به رسمیت شناختن آنها به بحیث یک حزب سیاسی را اعلام کرد. رییس جمهور غنی گفت که در مقابل، جنگجویان نیز باید حکومت و قانون اساسی افغانستان را برسمیت بشناسند. این ها مسائل دوام داری بودند که در تلاش های قبلی برای گفتگوهای صلح وجود داشتند.

گروه طالبان با سکوت به پلان صلح غنی پاسخ داد مه این نشان دهنده مباحثه میان جنگجویان بود.

حمله بر مراکز ثبت نام راهی دهنده گان

سکوت دوامدار طالبان در ارتباط به حملات اخیر بر مراکز توزیع تذکره ها و مراکز رای دهی درهم شکست.

به گزارش طلوع نیوز، بتاریخ ۲۸ حمل مردان مسلح ناشناس بر یک مرکز ثبت نام رای دهنده کان در ولایت غور حمله بردند و سه نفر از کارکنان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و دو پولیس را اختطاف کردند.

سه روز بعد بتاریخ ۳۱ حمل گروه دیگری از مردان مسلح ناشناس به یک مرکز ثبت نام رای دهنده گان در قلعه نو، واقع در ولایت بادغیس یورش بردند و یک افسر پولیس مامور محافظت از این مرکز را به قتل رساندند.

بتاریخ ۲ ثور یکبم گذار انتحاری در کابل مواد منفجره خود را در یک جمعیت بزرگ که در حال جمع آوری تذکره های شان بودند،‌ منفجر کرد و در پی آن بیش از ۶۰ تن جان باختند و بیش از ۱۲۰ تن دیگر زخمی شدند. «دولت اسلامی» (داعش) مسؤولیت این حمله را بر دوش گرفت.

طلوع نیوز گزارش داد که یک انفجار بتاریخ ۹ ثور در نزدیکی یک مرکز رای دادن در جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار، شش نفر را زخمی کرد.

بتاریخ ۱۰ ثور داعش یک بم گذاری انتحاری دوگانه را در نزدیکی اداره مرکزی امنیت ملی کابل در مرکز کابل انجام داد که با انفجار دوم ژورنالیستان و حاضران اول رسیده در صحنه را هدف قرار داد . حد اقل ۲۵ تن، بشمول ۹ ژورنالیست، کشته و ۴۹ تن دیگر زخمی شدند.

در یک بم گذاری انتحاری دیگر که یکشنبه (۱۶ ثور) در یک مسجد در ولایت خوست که به عنوان مرکز ثبت نام استفاده شده بود،‌ روی داد، ۱۷ تن کشته و ۳۶ تن دیگر زخمی شدند. یک کارمند انتخاباتی زن نیز در میان کشته شده گان بود. هیچ کس بلافاصله مسئولیت این اقدام را بر دوش نگرفت، اما طالبان منکر دخالت در آن شده است.

علیرغم بر دوش گرفتن یا نگرفتن مسؤولیت این اقدامات، تایید این که چه کسی در پس این اقدامات تروریستی اخیر وجود دارد غیرممکن است.

طالبان اغلب اوقات مسؤولیت حملاتی که به کشته شدن چندین غیرنظامی می انجامد را منکر می شوند، و این نخستین بار نیست که زمانی که شواهد به تخلف طالبان اشاره می کند، داعش مسؤولیت یک حمله را بر عهده گرفته است.

مقابله با ستیزه جویان در صندوق های رای دهی

مهدی مباشر، یک فعال مدنی و رییس حرکت شهروندی افغانستان که یک نهاد جامعه مدنی در کابل است، گفت: «دشمنان افغانستان با حملات وحشیانه شان می خواهند [ما] را بترسانند تا در انتخابات شرکت نکنند.»

وی به سلام تایمز گفت: «خوشبختانه این گونه حملات نمی تواند مانع اشتراک مردم در انتخابات شوند. ما از مردم می خواهیم با اراده قاطع بروند و ثبت نام کنند و در انتخابات نیز اشتراک کنند.»

مباشر نیز از طالبان خواست که برای رسیدن به نفوذ سیاسی از روش های مشروع استفاده کنند.

او گفت: «از طالبان می خواهیم به جای هدف قرار دادن مراکز رای دهی و کشتن مردم بی گناه [ملکی] بیایند در انتخابات اشتراک کنند و آنها نیز می توانند ... [با] رای مردم به قدرت برسند.»‌

حبیب الله محمدی، یک محصل پوهنتون خصوصی دنیا در کابل به سلام تایمز گفت: «مردم ما در انتخابات های گذشته هم ثابت کرده اند که از هیچ چیز نمی ترسند و با وجود همه تهدیدها به نمایندگان شان رای خواهند داد.»‌

او گفت: «داعش و طالب -- که نمی خواهند در کشور صلح باشد و مردم نمایندگان شان را انتخاب کنند-- با حمله بر مردم بی گناه می خواهند مردم را بترسانند، اما به این کار موفق نمی شوند.»‌

او گفت: «طالبان ادعا دارند به خاطر مردم [افغانستان] دست به جنگ زده اند.» وی افزود که اگر این ادعای آنان حقیقت داشته باشد، انتخابات بهترین فُرصت است برای شان تا در آن اشتراک کنند.

او گفت:‌ «از این طریق، آنها می توانند در صورت راهیابی به پارلمان به مردم خدمت کنند. از همه مهتر این که معلوم می شود که آیا مردم به آنان رای می دهند و آنان را به عنوان نماینده شان در پارلمان می خواهند.»‌

'رای دادن' یک وظیفه ملی است

سیر بهاوی، یک عضو تیم ملی تکواندوی افغانستان بتاریخ ۶ ثور و در هنگام ثبت نام در صحبت با خبرنگاران گفت: «یگانه راه حل بیرون رفت از چالش های فعلی برگزاری انتخابات است.»

وی گفت: «اشتراک در انتخابات یک مسؤولیت ملی است. ماهم به خاطر تشویق مردم برای ثبت نام در انتخابات یک جا برای ثبت نام امدیم و از مردم نیز می خواهیم که ثبت نام کنند.»

رحمت الله، فعال مدنی در ولایت کندز نیز به سلام تایمز گفت: «تروریستان با حملات شان بر مراکز رای دهی می خواهند مردم را بترسانند که ثبت نام نکنند و در انتخابات شرکت نکنند. اما مردم ما نمی ترسند.»

وی گفت: «در انتخابات ریاست جمهوری گذشته تروریستان در روز انتخابات و پیش از آغاز رای دهی در نزدیک یک محل رای دهی دو بم را انفجار دادند. اما پانزده دقیقه بعد با شروع رای دهی، [رای دهنده گان]‌ با هیچ هراسی در همین مرکز آمده و رای دادند.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

پیام من به هم‌ وطنان رنج‌کشیده ام: معمولاً انتخابات را بحیث قلب پروسهء سیاسی تلقی می کنند. شاید کدام پرسش در عرصه سیاسی به اندازه این که آیا ما سیاست‌مدارانی را که بر ما حکومت می‌کنند انتخاب می کنیم؟ و این انتخابات تحت چه مقرراتی انجام خواهند شد؟ انتخابات فقط تمرین دموکراسی هستند. آنها ابزاری هستند که از طریق آن مردم می توانند حکومت شان را کنترل کنند و نهایتاً «تبهکاران را اخراج کنند.» بناً، من از وطنداران عزیزم می خواهم قدم پیش بگذارند و و مشارکت معنی دار و گسترده ای در انتخابات داشته باشند و کسی را بحیث رئیس جمهور آینده شان انتخاب کنند که به آرمان های ملی و وحدت ملی میان افغان ها، و به محافظت از حقوق بشر و عدالت، و هم به آوردن صلح و ترقی به کشور متعهد می باشد. افغان ها باید از این فرصت فوق العاده بهره ببرند و با انداختن رای شان به صندوق حقوق دموکراتیک شان را مطالبه کنند. من امیدوارم که هم میهنان عزیز من این نمایندگان مافیایی پارلمان را ناکام بگذارند و یک پارلمان منصف را ایجاد کنند و بعد رئیس جمهور منتخب شان را با قدرت برگه های رای شان در یک انتخابات آزاد و منصفانه انتخاب نمایند. زنده باد مردم قهرمان و آزادی خواه افغانستان.

پاسخ

لطفا همیشه برای من خبرهای جدید ارسال کنید.

پاسخ