امنیت

پس گرفتن ولسوالی بلچراغ از طالبان توسط نیروهای امنیتی و امیدواری به موفقیت های بیشتر

نوشتهء سلیمان

در این عکس بدون تاریخ نیروهای افغان در یک عملیات نظامی اشتراک کرده اند. [فیسبوک/ قول اردوی ۲۰۹ شاهین]

در این عکس بدون تاریخ نیروهای افغان در یک عملیات نظامی اشتراک کرده اند. [فیسبوک/ قول اردوی ۲۰۹ شاهین]

کابل -- بر اساس معلومات مقامات افغان، نیروهای امنیتی افغان کنترول یکی از دو ولسوالی را که اوایل این هفته در شمال افغانستان به تصرف طالبان درآمده بود، پس گرفتند.

طالبان سه شنبه (۱۸ ثور) ولسوالی تاله و برفک ولایت بغلان و ولسوالی بلچراغ ولایت فاریاب را تصرف کنند.

اما شام چهارشنبه، نیروهای افغان توانستند بلچراغ را پس بگیرند.

جَگرَن محمد حنیف رضایی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهید اردوی ملی افغانستان پنجشنبه به سلام تایمز گفت: «ساعت ۷ بجه شام دیروز کماندوهای افغان ولسوالی بلچراغ ولایت فاریاب را از چنگ طالبان دوباره بدست گرفتند.»‌

او گفت: «جنگجویان طالبان در این عملیات تلفات سنگینی را متحمل شدند.» بیست و دو جنگجو به شمول سه قوماندان آنان کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند. به گفته رضایی متباقی آنها نیز گریخته اند.

او گفت:‌ «پلان برای بازپس گیری ولسوالی تاله و برفک هم اکنون در حال اجرا می باشد.»

او گفت: «کماندوهای اردوی افغانستان، پولیس و نیروی هوایی از سه جهت مختلف،‌ یعنی دره ترمز، ‌دره کیان، و ولایت بامیان به این ولسوالی نزدیک شدند. ما بزودی آن را از جنگجویان پس خواهیم گرفت.»

او افزود که نیروهای امنیتی احتیاطات ضروری را انجام می دهند؛ زیرا «جنگجویان پل و پلچک ها را منفجر کرده اند و همچنان احتمال دارد در این ساحه ماین تعبیه کرده باشند.»‌

حمله بهاری طالبان شکست خواهد خورد

پایداری نیروهای امنیتی افغانستان علامت آن است که عملیات سالانه بهاری طالبان بنام «عملیات الخندق» که بتاریخ ۵ ثور اعلام شده بود، تازه ترین شکست جنگجویان خواهد بود.

اسدالله ولواجی، یک تحلیلگر نظامی در کابل به سلام تایمز گفت که طالبان بعد از چندین حمله بهاری همچنان «به اهداف خود دست پیدا کرده نتوانستند. حالا که آنها تحت فشار بسیار زیادتر از گذشته استند، محال است که به اهداف شان رسیده بتوانند.»‌

سید صفی الله هاشمی، نماینده ولایت سمنگان در مشرانو جرگه به سلام تایمز گفت: «با اعلان ستراتیژی تازهء ایالات متحده [در افغانستان] ... فشار نظامی و حملات هوایی علیه مواضع [طالبان] افزایش یافته است.»

ولواجی گفت: «برای طالبان فقط یک راه باقی مانده است و آن یک [حمله بهاری] دیگر نه ... بلکه راه صلح است.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500