امنیت

باشنده گان ننگرهار با برداشتن سلاح طالبان را از بتی کوت بیرون راندند

نوشتهء خالد زیری

باشنده گان ولسوالی بتی کوت ولایت ننگرهار بتاریخ ۱۸ ثور و بعد از آن که جنگجویان از آنها خواسته بودند همکاری با حکومت را متوقف کنند،‌ سلاح بدست گرفته و طالبان را بیرون راندند. بتاریخ ۲۰ ثور، محمد گلاب منگل، والی پیشن ولایت ننگرهار -- که سه روز بعد از آن استعفاء داد -- در چهاردهی با باشنده گان محلی در حال دیدار است. [خالد زیری]

ننگرهار -- باشنده گان ولسوالی بتی کوت ولایت ننگرهار بعد از آن که جنگجویان خواستار توقف کارشان با حکومت شدند، سلاح گرفته و طالبان را بیرون راندند.

مشابه خیزش های مردمی علیه طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) در ولسوالی اچین،‌ پچیراگام، کوت و سایر ولسوالی های ننگرهار صورت گرفته و جنگجویان را بیرون راندند. نیروهای افغان سپس برای حفظ امنیت به این ساحات اعزام شده اند.

باشنده گان ساحه چهاردهی بتی کوت نیز حالا به جنگ با طالبان برآمده اند و با کمک نیروهای امنیتی افغانستان طی دو روز درگیری که از تاریخ ۱۸ ثور آغاز شده بود،‌ جنگجویان را بیرون راندند.

تا پنج سال پیش ولسوالی بتی‌ کوت که در امتداد شاهراه جلال آباد-تورخم و در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر جلال آباد موقع دارد، یک سنگر قدرت طالبان محسوب می شد.

محمد گلاب منگل، والی پیشن این ولایت (راست) بتاریخ ۲۰ ثور از باشنده گان ولسوالی باتی‌کوت به خاطر بیرون راندن جنگجویان طالبان از ساخات شان تقدیر می کند. [خالد زیری]

محمد گلاب منگل، والی پیشن این ولایت (راست) بتاریخ ۲۰ ثور از باشنده گان ولسوالی باتی‌کوت به خاطر بیرون راندن جنگجویان طالبان از ساخات شان تقدیر می کند. [خالد زیری]

مقابله باشنده گان محلی

ناصر احمد ۳۳ ساله، از اعضای قیام کننده گان مردمی چهاردهی گفت که بعد از آن که طالبان بزرگان و جوانان محلی را کشتند، وی علیه طالبان سلاح برداشت.

او به سلام تایمز گفت: «طالبان به بزرگان ما گفته اند که کسانی که با حکومت کار می کنند باید کارشان را متوقف کنند ... یا این ساحه را ترک نمایند.»‌

وی گفت: «بامداد [۱۸ ثور]، طالبان آمده بودند تا یکی از دهاقین را با خود ببرند. اما با مقاومت باشنده گان محلی طالبان به سوی آنها فیر کردند و سپس مردم ملکی هر سلاح که داشتند را گرفته و شروع به جنگ کردند.»‌

او گفت: «شش تن از دهاقین ما شهید و ۱۵ تن دیگر زخمی شدند. همچنان تعداد بسیار از [طالبان] نیز کشته شدند.» وی افزود که «بعضی از [جنگجویان] بعد از این شکست از چهاردهی گریختند.»‌

به گفتهء احمد، حالا باشنده گان محلی در ساحه باریکاب بتی کوت مصروف مبارزه با طالبان استند.

صدیق الله ۳۲ ساله و یکی دیگر از اعضای این حرکت مردمی گفت که سراسر این ولسوالی باید از هر گونه حضور طالبان تصفیه شود.

او به سلام تایمز گفت:‌ «چهاردهی که درگیری در آنجا آغاز شد، یکی از مراکز قدرت طالبان بود. آنها از اینجا همهء اقدامات شان را انجام می دادند ... منجمله پلان ریزی برای حملات شان، انفجار موتربم و حملات انتحاری. اما حالا همه چیز برای شان نابود شده است.»

خروج از سایه سیاه طالبان

محمد گلاب منگل،‌ والی پیشین ننگرهار -- که بتاریخ ۲۳ ثور از سمت خود استعفاء داد -- بتاریخ ۲۰ ثور در چهاردهی با باشنده گان محلی دیدار کرد.

او به شرکت کننده گان در این گردهمایی گفت: «من به شما افتخار می کنم. شما شهامت نشان دادید و ساحه عظیمی از چاردهی را از حضور دشمن تصفیه کردید. ببینید، ما هم اینجا هستیم؛ همهء آن سربازان به شما تعلق دارند و از شما دفاع خواهند کرد.»

او گفت: «این یک شروع خوب است، شما بحیث یک ملت همه کار کرده می توانید. شما ساحات تان را از وجود جنگجویان تصفیه کرده اید ... بیایید عهد ببنیدیم که همواره چنین خواهیم کرد و ما نیز حامی تان خواهیم بود.»

او گفت: «دیگران نیز باید از شما بیاموزند و فداکاری کنند تا یک زنده گی آسوده داشته باشند.»‌

منگل به باشنده گان محلی اطمینان داد که حکومت این ولایت پروژه های بازسازی را اجرا خواهد کرد و پوسته های امنیتی تازه را در چهاردهی و ساحت دیگر ایجاد خواهد نمود.

او گفت که برای مدت ۱۲ سال این ولسوالی زیر کنترل طالبان بوده است و آنها با مسدود کردن تاسیسات آموزشی، صحی، و اقتصادی باشنده های محلی را در تاریکی نگاه داشته بودند.

او گفت: «ولی اکنون زندگی باشنده گان محلی به وضعیت عادی بازخواهد گشت -- من به شما اطمینان می دهم که دشمن در حال قرار است.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500