حقوق زنان

بزرگان قومی خوست فامیل های را که از فرستادن دختران شان به مکتب خودداری کنند، جریمه میکنند

نوشتهء خالد زیری

دختران محصل افغان در یک مکتب در فضای باز در ولایت لغمان بتاریخ ۲ جدی سال گذشته مشاهده می شوند. بزرگان ولایت خوست بتاریخ ۲۳ ثور تحصیل علم را برای دختران اجباری کردند و یک جریمه را برای هر کسی که از حضور آنها در مکتب ممانعت کند، تعیین کردند. [نورالله شیرزاد/ خبرگزاری فرانسه]

دختران محصل افغان در یک مکتب در فضای باز در ولایت لغمان بتاریخ ۲ جدی سال گذشته مشاهده می شوند. بزرگان ولایت خوست بتاریخ ۲۳ ثور تحصیل علم را برای دختران اجباری کردند و یک جریمه را برای هر کسی که از حضور آنها در مکتب ممانعت کند، تعیین کردند. [نورالله شیرزاد/ خبرگزاری فرانسه]

ننگرهار -- باشنده های ولسوالی ولایت خوست در یک جرگه محلی اوایل ماه روان تصمیم گرفتند تا مبلغ ۵۰۰۰ افغانی جریمه را برای هر کس که از رفتن دختران به مکتب ممانعت کند، تعیین نمایند.

در بعضی موارد مردان فامیل اجازه نمی دهند دختران و زنان خانوادهء شان به مکتب بروند. اما تحت این شرایط تازه رئیس هر فامیل که این کار را بکند باید به یک کمیته تعیین شده توسط بزرگان قومی جریمه دهد.

بزرگان قومی منگل به دعوت مسؤولین این ولسوالی بتاریخ ۲۳ ثور در لیسه زورکوت گرد هم آمدند و تصمیم گرفتند تحصیل دختران را اجباری کنند.

این تصمیم فقط به تحصیل دختران مربوط می باشد. مگر تحصیل پسران در این ولسوالی تا هنوز اجباری نیست.

بزرگان قومی و مسؤولین محل بتاریخ ۲۳ ثور در ولسوالی موسی‌ خیل ولایت خوست گرد هم آمدند تا تعلیم دختران را در این ولایت ترویج دهند. [رحیم گل]

بزرگان قومی و مسؤولین محل بتاریخ ۲۳ ثور در ولسوالی موسی‌ خیل ولایت خوست گرد هم آمدند تا تعلیم دختران را در این ولایت ترویج دهند. [رحیم گل]

بزرگان قومی این تصمیم را در یک یادداشت اعلام کردند که در آن آمده است حتی اگر دختران بزرگتر هم شوند، از کسب علم و تکمیل تحصیلات شان ممانعت نخواهد شد.

در این اعلان آمده است: «ما فکر می کنیم زنان و مردان باید به طور مساوی در موسی‌خیل ... و در سراسر کشور تحصیل کنند.»‌

این اعلان می افزاید: «با توجه به ارزش تحصیل در دین و بشریت [ما] باشنده های ولسوالی موسی‌خیل وظیفه خود می دانیم تا فُرصت های تحصیلی را به خواهران و دختران مان [ضمن رعایت] حجاب اسلامی و سایر احکام شرعی ارائه کنیم.»

درین اعلان آمده است: «مطابق فرامین دینی ما بزرگان ولسوالی موسی‌خیل در برابر کسانی که مخالف تحصیل دختران استند، می ایستیم ... ما منحیث افغان ها و پشتون ها این را وظیفه دینی خود ما دانیم که از توسعه نادانی و تباهی جلوگیری کنیم.»

بیداری از جهالت

سعیدالله حقمل، فعال جامعه مدنی در این جرگه گفت: «ما باشنده های موسی‌خیل تصمیم گرفته ایم که هر کسی که با تحصیل دختران مخالفت کند، باید ۵۰۰۰ افغانی به [شورای قومی] جریمه بدهد.»‌

او گفت: «ما می خواهیم این روند به ساحات دیگر نیز توسعه پیدا کند و به جامعه این پیام را بدهد که از خواب جهالت بیدار شوند و با این کوشش یکجا شوند؛ زیرا زنان و دختران نیز قسمتی از این جامعه استند.»

حقمل گفت: «نباید مانع تحصیل آنها شد. آنها هم باید داکتر، انجینیر و معلم شوند و در کنار مردان کار کنند.»‌

بزرگان قومی در جرگه گفتند که انکار تحصیل دختران موجب کاهش تعداد داکتران و نرسان زن شده که این به نوبه خود در مرگ زنان هنگام زایمان نقش داشته است.

مندایر، یکی از بزرگان قومی گفت: «اگر آنها تحصیل کرده بودند، ما این مشکلات را نداشتیم. ما خواستار تحصیل زنان استیم.»

گلاب منگل، ولسوال این ولسوالی گفت که ریشه کنی این دشواری ها مستلزم تعلیم به خواهران و دختران همه است تا آنها مجبور نشوند در زندگی شان به دیگران متکی باشند.

توسعهء بخش تعلیمی

بزرگان قومی در این جرگه از اداره معارف این ولایت خواستند تا به هر دو، دختران و پسران، امکانات تحصیلی مناسب را در این ولسوالی دوردست ارائه دهد.

بنا به گفته اداره معارف ولایت خوست، ۳۵۱ مکتب با بیش از ۲۸۰۰۰۰ محصل در این ولایت فعال استند که از این مقدار ۴۰ فیصد را دختران تشکیل می دهند.

نصیر احمد روشن، رییس اداره معارف این ولایت که به همراه مسؤولین دیگر از ولسوالی موسی‌خیل بازدید کرده بود تا در این جرگه مشارکت نماید، خواستار افزایش توجه به سکتور تعلیم و آموزش در این ولسوالی، خصوصاً با توجه به تصمیم اخیر، شد.

او گفت: «من نهادها و سازمان های غیردولتی را دعوت می کنم به آنها می گویم که مردم آماده استند ... آنها آماده اند تا پسران و دختران شان را [به مکتب] بفرستند. اما آنها از تسهیلات و اماکن لازم محروم استند. من به آنها خواهم گفت: به آنها این امکانات را بدهید تا بتوانند روی پای شان بایستند.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این واقعا کار خوبی است. ما باید به کارهای خوب مثل این فکر کنیم. من این کار را قلبا دوست دارم.

پاسخ

آنها تصمیمات بسیار خوبی گرفته اند. سازمان های بین المللی باید به پروسه تعلیم و تربیه در خوست و سایر ساحات پشتون نشین توجه کند. ساحات پشتون نشین در جریان جنگ های طالبان، حکومت و آمریکاییان تخریب شده اند؛ مکتب ها، کلینیک های صحی و پل های شان ویران شده اند. با این وجود جامعه بین المللی فقط به ساحات هزاره نشین و تاجیک نشین اهمیت می دهد.

پاسخ