امنیت

نشانه ها بیان کننده ای احتمال بیشتر توافق صلح با طالبان استند

سلام تایمز

بعد از شدت یافتن فشار نظامی بر جنگجویان در ولایت ننگرهار یازده عضو دیگر داعش نیز بتاریخ ۱۰ جوزا در جلال ‌آباد، مرکز این ولایت، خودشان را به مقامات محلی تسلیم کرده اند. [خالد زیری]

کابل -- تعداد بیشتر از جنگجویان طالب -- به شمول گروه های مختلف آنها که در سراسر کشور خود را تسلیم کرده و به پروسهء صلح یکجا می شوند و رهبران ارشد طالبان که علناً خواهان صلح استند -- با حکومت افغانستان ارتباط برقرار کرده اند تا راه حل خاتمه دادن به جنگ چند ده ساله را جستجو کنند.

در نتیجهء عملیات اخیر نیروهای افغان و ائتلاف -- که بسیاری از آنها به رهبری این گروه آسیب رساندند و همچنانمنابع عایداتی آنان از قاچاق مواد مخدر را مختل کردند -- طالبان را وادار کرده اند تا عقب دروازه های بسته به دنبال یک راه حل سیاسی با حکومت افغانستان باشند و حالا بسیاری از جنگجویان طالب اکنون متقاعد شده اند که از راه نظامی پیروز شده نمی توانند.

جنرال جان نیکلسون، قوماندان نیروهای ایالات متحده و ناتو در افغانستان بتاریخ ۹ جوزا تایید کرد که برخی رهبران رده های متوسط و ارشد طالبان بطور مخفیانه مصروف مذاکره با مقامات افغان در رابطه با یک آتش بس احتمالی بوده اند.

نیکلسون از کابل در یک کنفرانس ویدیویی با گزارشگران حاضر در پنتاگون گفت: «بسیاری از فعالیت ها و گفتگوهای دیپلماتیک پشت صحنه در حال انجام استند که این در سطوح مختلف جریان دارد.»

بتاریخ ۹ جوزا ۱۳۹۷، یک مرد بالای تپه وزیر اکبرخان در کابل نماز می خواند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۹ جوزا ۱۳۹۷، یک مرد بالای تپه وزیر اکبرخان در کابل نماز می خواند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

یازده عضو دیگر داعش نیز بتاریخ ۱۰ جوزا در جلال ‌آباد، مرکز این ولایت، خودشان را به مقامات محلی تسلیم کردند. [خالد زیری]

یازده عضو دیگر داعش نیز بتاریخ ۱۰ جوزا در جلال ‌آباد، مرکز این ولایت، خودشان را به مقامات محلی تسلیم کردند. [خالد زیری]

درین حال، یک خط امضاء شده توسط مولوی عبدالحکیم، قاضی القضات نام نهاد طالبان، در ماه شعبان سال قمری (۲۸ حمل - ۲۵ ثور) مشاهده شد که در آن از ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه، خواسته شده بود به درخواست های مشروع افغان ها برای صلح پاسخ دهد.

ملا عبدالمنان منصوری، ‌والی نام نهاد طالبان برای ولایت هلمند، نیز یک خط نوشت و در آن از طالبان خواست تا به تقاضاهای باشنده های هلمند توجه کنند و صلح در افغانستان را قبول کنند.

تسلیم شدن جنگجویان در گروه های کوچک

طی چند ماه گذشته گروه های کوچک از طالبان خودشان را تسلیم حکومت کرده اند -- که این یک نشانه ای دیگر مبنی بر پارچه شدن بیشتر طالبان است و نشان می دهد که عموم آنها به سمت صلح تمایل پیدا کرده اند.

به گونهء مثال، در ماه حمل نزدیک به ۵۰ عضو طالبان در ولایت سر پل و ۱۵ تن دیگر در ولایت ننگرهار خود را تسلیم کردند.

در ماه دلو نیز ۱۳ جنگجوی طالب در ولایت جوزجان،‌۱۵ تن در سر پل و ۵۶ تن در کاپیسا تسلیم شدند.

پس از تسلیم شدن طالبان به مقامات محلی در ولایت ننگرهار یازده جنگجوی دیگر عضو «دولت اسلامی» (داعش) نیز اسلحه شان را زمین گذاشته و بتاریخ ۱۰ جوزا در شهر جلال آباد با پروسه صلح یکجا شدند.

حیات‌الله حیات، والی جدید ولایت ننگرهار در مقر ریاست عمومی امنیت ملی این ولایت در جلال آباد بتاریخ ۱۰ جوزا به خبرنگاران گفت: «این جنگجویان بر ضد حکومت مصروف جنگ بودند، اسلحه شان را بر زمین گذاشته و متعهد شده اند تا جنگجویان بیشتری را برای یکجا شدن با پروسه صلح بیاورند.»

شفیق‌الله مشهور به بدر، رهبر این گروه نسبت به فعالیت های گذشته اش ابراز پشیمانی کرد.

شفیق‌الله به خبرنگاران گفت: «من پس از دیدن بی رحمی و ظلم و ستم داعش با یک مشاور ریاست عمومی امنیت ملی صحبت کردم و ما آمدیم و با پروسه صلح یکجا شدیم.»

روح‌الله که ۲۸ ساله و عضو دیگر این گروه است گفت که آنها مطمئن نبودند که چگونه می توانند از داعش جدا شوند.

او گفت: «بعد از پیوستن ما [به داعش] به ما گفته شد که این لشکر اسلام است و آنان افراد بسیار خوب استند. اما بعد از مشاهده اعمال شان ما دیگر نمی دانستیم که باید چه کار کنیم.»

وی افزود: «بعضی از دوستان ما همچنان با [داعش] گیر مانده اند و من با آنها حرف زده ام و آنها نیز به زودی خواهند آمد.»

روح‌الله گفت: «طیاره ها هر روز بم می اندازند. جز صلح راه دیگری وجود ندارد.»‌

افزایش تمایل مردم عامه برای صلح

برعلاوه بلند رفتن فشار از درون طالبان برای صلح با حکومت افغانستان، مردم افغانستان نیز روز به روز تمایل بیشتر را برای خاتمه این جنگ طولانی برای همیشه ابراز می دارند.

مشخصا٫، یک گروه، موسوم به حرکت صلح مردم حمایت عامه مردم افغانستان از یک صلح جامع را منعکس می کند.

این حرکت نزدیک به دو ماه بعد از آغاز به کار، از یک تحصن در شهر لشکرگاه بدنبال انفجار یک موتر بم و کشته شدن ۱۷ نفر از مردم ملکی بیشتر توسعه یافته است و اکنون بزرگان قومی، فعالان جامعه مدنی و اقارب -- به شمول زنان -- خویشاوندان افغان های کشته شده در خشونت های روان کشور را نیز شامل می شود. این حرکت همچنان حمایت شورای عالی صلح افغانستان، شورای علمای افغانستان و رهبران سیاسی را با خود دارد.

این حرکت به ساحات دیگر ولایت هلمند نیز گسترش یافته و باشنده های ولایت های قندهار، زابل، اروزگان، فراه، بامیان، بلخ و ننگرهار نیز خیمه های را به حمایت از این جنبش و فراخوان آن برای صلح برپا کرده اند.

[خالد زیری از جلال آباد در تهیه این گزارش همکاری نموده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

صلح اخرین راه حل تمام مشکلات مردم افغانستان است.

پاسخ

این ایده بسیار خوب است. باید از هر راه ممکن صلح برقرار گردد.

پاسخ

شما باید به ایالات متحده کمک کنید تا در افغانستان -- سرزمینی که به صورت تاریخی بین چهار کشور خطرناک واقع شده است -- ایفای نقش کند. آمریکایی ها بسیار دور استند و باید از نزدیکتر آنجا را کنترل کنند. اگر افغان ها با آنها همکاری نکنند، آنها باز هم می توانند آنجا بمانند؛ زیرا به این امر نیاز دارند. این بهترین و تنها راه است. خوشحالیم که [نامفهوم]...

پاسخ

مایه مسرت است. مگر شما باید این موضوع را در باره افغان ها مد نظر قرار دهید که افغان ها جان شان را فدا می کنند، اما به زور تسلیم شما نخواهند شد. شما بهتر است افغان ها را -- چه طالبان و چه گروه های دیگر -- به صلح و آشتی تشویق کنید. تشکر.

پاسخ