امنیت

احتمال کشته شدن رهبر طالبان پاکستانی در حملهء هوایی مشترک افغانستان و ایالات متحده در کنر

سلام تایمز و خبرگزاری فرانسه

در یک مظاهره در اسلام آباد بتاریخ ۲۶ جدی ۱۳۹۳، یک فعال جامعه مدنی پاکستان پلاکاردی را با تصویر ملا فضل‌الله، رهبر تحریک طالبان پاکستان در دست گرفته است. بنا به گزارش ها، فضل‌الله در یک عملیات نظامی مشترک ایالات متحده و افغانستان بتاریخ ۲۳ جوزا در ولایت کنر در افغانستان کشته شد. [فاروق نعیم/ خبرگزاری فرانسه]

در یک مظاهره در اسلام آباد بتاریخ ۲۶ جدی ۱۳۹۳، یک فعال جامعه مدنی پاکستان پلاکاردی را با تصویر ملا فضل‌الله، رهبر تحریک طالبان پاکستان در دست گرفته است. بنا به گزارش ها، فضل‌الله در یک عملیات نظامی مشترک ایالات متحده و افغانستان بتاریخ ۲۳ جوزا در ولایت کنر در افغانستان کشته شد. [فاروق نعیم/ خبرگزاری فرانسه]

واشنگتن -- به گفتهء مسؤولین محلی و منابع عملیاتی، یک عملیات مشترک اجرا شده توسط نیروهای ایالات متحده و افغانستان در ولایت کنر ملا فضل‌الله، رهبر تحریک ظالبان پاکستان را هدف قرار داد و کشت.

به گفتهء مقامات پاکستانی، فضل‌الله که گفته می شود که در سنین چهل سالگی خود بود، بعد از رانده شدن از تحریک طالبان پاکستان از پاکستان در پی حملات متعدد اردوی پاکستان بالای پناهگاه های امن به افغانستان پناه برده بود. فرار او در حدود ده سال پیش اتفاق افتاد.

دگرمَن مارتین اودانل، سخنگوی نیروهای ایالات متحده در افغانستان در یک خبرنامه گفت: «نیروهای ایالات متحده [چهارشنبه] ۲۳ جوزا یک حمله ضدتروریستی را در ولایت کنر، در مجاورت مرز بین افغانستان و پاکستان شروع کردند و یکی از رهبران ارشد یک سازمان تروریستی را هدف قرار دادند.»

این خبرنامه به نام فضل‌الله اشاره نکرده است، ولی افزوده است که نیروهای ایالات متحده به «آتش بس پایبند» خواهند ماند؛ آتش بسی که حکومت کابل با طالبان افغان برقرار کرده بود و هدف قرار دادن هر کس از آن گروه را رد کرده بود.

ملا فضل‌الله از سال ۱۳۹۲ رهبر تحریک طالبان پاکستان بوده است. [فایل]

ملا فضل‌الله از سال ۱۳۹۲ رهبر تحریک طالبان پاکستان بوده است. [فایل]

محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، گفت: «من تایید می کنم که فضل‌الله،‌ رهبر تحریک طالبان پاکستان، در یک عملیات مشترک ایالات متحده و افغانستان در کنر کشته شد.» وی با اعلام زمان متفاوت برای این حمله گفت که حمله متذکره پنجشنبه (۲۴ جوزا) روی داد.

پاکستان هیچ گونه تایید رسمی را ارائه نداده است، اما یک منبع امنیتی ارشد پاکستانی به خبرگزاری فرانسه گفته است که گمان می رود فضل‌الله کشته شده باشد. منابع استخباراتی در پاکستان که نخواستند نام شان گرفته شود، در گفتگو با رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی خبر مرگ این جنگجو را تایید کردند.

مقامات پنتاگون حاضر به اظهارنظر رسمی درباره موفقانه بودن این حمله نشدند.

تایید این رویدادها بدون دسترسی داشتن به آن ساحه دشوار است و در گذشته نیز خبر کشته شدن رهبران ارشد جنگجویان اعلام شده بود، اما آنها بعدها مجددا مشاهده شده بودند.

یک تروریست تحت تعقیب

وزارت خارجه ایالات متحده در ماه حوت یک جایزه ۵ ملیون دالری را برای کمک به کشف محل فضل‌الله تعیین کرده بود. وی به حملات خونین در پاکستان و همچنان تلاش سال ۲۰۱۰ برای انفجار یک موتر بم در میدان تیمز نیویورک ارتباط داده شده بود.

این وزارتخانه گفت که گروه متذکره «ائتلاف نزدیکی با القاعده را به نمایش گذاشته» و به فیصل شهزاد، که قصد داشت میدان تیمز بم منجر کند، تعلیمات کار با مواد منفجره را داده بود.

فضل‌الله همچنان در روند ستیزه جویی در سوات پاکستان در سال ۱۳۸۶ نقش موثر داشت و بعدها به افغانستان گریخت و در آنجا حملات تروریستی در هر دو سوی مرزها و در خارج از این کشور را سازماندهی کرد.

تحریک طالبان پاکستان در تیراندازی به ملالی یوسف‌زی در ماه میزان سال ۱۳۹۱ مقصر بوده است. ملالی از این حمله نجات یافت و به یک سمبل جهانی در مبارزه برای حق تحصیل دختران تبدیل شد.

این گروه تروریستی همچنان در کشتار بیش از ۱۵۰ طفل و معلم در مکتب حکومتی اردو در پیشاور در ماه قوس سال ۱۳۹۳ و همچنان یک حمله دیگر در ماه قوس سال گذشته در همان شهر که به کشته شدن نه نفر انجامید، دست داشت.

یک «ضربهء سهمگین» به تحریک طالبان پاکستان

تحلیلگران امنیتی پاکستانی گزارش های مربوط به فضل‌الله را بسیار مهم قلمداد کرده اند.

برید (متقاعد) محمود شاه، یک تحلیلگر امنیتی باشنده پیشاور و وزیر سابق امنیت ساحات قبیله ای فدرال، گفت: «این یک موفقیت کلان در جنگ با تروریسم است.»‌

او به سلام تایمز گفت: «ملا فضل‌الله یک رهبر مهم بود که وحدت را میان جناح های [تحریک طالبان پاکستان] حفظ کرده بود. مرگ او ضربهء سهمگینی بر این جنگجویان است.»

شاه گفت: «باشنده های هر دو طرف مرز پاکستان و افغانستان به خاطر کمپاین او در مختل کردن صلح از او متنفر بودند. کشته شدن او جنگجویان [تحریم طالبان پاکستان] را تضعیف خواهد کرد و مردم نفس راحتی خواهند کشید.»‌

او گفت که مرگ فضل‌الله مشارکت در کمپاین ضد طالبان در منطقه را تقویت کرد.

او گفت: «این امر روابط ضعیف شده میان ایالات متحده، ‌پاکستان و افغانستان را بهبود خواهد بخشید. افغانستان و پاکستان یکدیگر را به پناه دادن به فضل‌الله متهم کردند که این موضوع به روابط بین دو کشور [صدمه] زده است.»

شاه گفت: «نابودی او خسارت بزرگ به جنگجویان و خبر خوش برای تلاش های صلح محسوب می شود.»‌

درهم شکستن توان حمله تحریک طالبان پاکستان

خادم حسین، یک تحلیلگر امنیتی دیگر باشنده پیشاور و کارشناس افغانستان، گفت که مرگ فضل‌الله صفوف و ارکان جنگجویان تحریک طالبان پاکستان را درهم خواهد شکست.

او به سلام تایمز گفت: «بزودی ... ما شاهد کاهش تروریسم طالبان خواهیم شد. آنها دیگر قادر به اجرای عملیات هماهنگ نخواهند بود و در سایه ترس باقی خواهند ماند.»

حسین گفت: «این فضل‌الله بود که افسران پولیس،‌عساکر اردو، و مردم ملکی ساحه ملکند خیبرپختونخوا را کشت. او همچنین دستور حمله بر مکتب ها، مارکیت ها، و کارکنان صحی در هر دو کشور را داده بود.»‌

عبدالرحمان، یک استاد مطالعات پاکستان در پوهنتون پیشاور، گفت که عملیات بر علیه فضل‌الله این پیغام را به تروریسم در سطح منطقه خواهد داد که آنها دیگر دوام آورده نمی توانند.

او به سلام تایمز گفت: «این خبر موجب آسودگی مردم رنج کشیده از ستیزه جویی در سرتاسر جهان خواهد شد.»‌ وی این خبر را «یک هدیه بسیار عظیم به مردم در شام عید فطر» خواند.

[یوسف اشفق‌زی از پیشاور در تهیه این گزارش مشارکت نموده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500