امنیت

پایان یافتن آتش‌ بس وعده های دروغین طالبان را به افغان ها برملا ساخت

نوشتهء سلیمان

جنگجویان طالب افغان که برای جشن گرفتن آتش‌ بس در دومین روز عید فطر بتاریخ ۲۶ جوزا در حومه جلال آباد به سرک ها آمده اند، در کنار باشنده گان ایستاده اند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

جنگجویان طالب افغان که برای جشن گرفتن آتش‌ بس در دومین روز عید فطر بتاریخ ۲۶ جوزا در حومه جلال آباد به سرک ها آمده اند، در کنار باشنده گان ایستاده اند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- فشار سیاسی و نظامی، مطالبات علمای مذهبی و افزایش تقاضای صلح از سوی مردم، رهبران طالبان را مجبور کرد تا در آغاز ماه روان با یک آتش بس موقت با حکومت افغانستان موافقت کنند.

مقامات امنیتی و ناظران می گویند که اما بعد از یک توقف کوتاه به خاطر ایام عید فطر (۲۵ تا ۲۷ جوزا)، برخی گروه های خاص رهبری طالبان ماهیت واقعی و قصد خود مبنی بر متعهد نماندن به تعهدات شان را نشان داده اند.

وعده های دروغین

حکومت افغانستان تمام تلاش خود را برای آوردن طالبان بر سر میز مذاکره انجام داده است -- از جمله تمدید آتش‌بس اولیه یک هفته ای خود برای مدت ده روز دیگر، ارائه خدمات صحی و بشردوستانه به جنگجویان، و آزاد کردن تعدادی از زندانیان طالبان.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، بتاریخ ۲۶ جوزا در تویتر نوشت: «زندانیان طالبان نیز مجاز به تماس و دیدار با فامیل شان خواهند بود.»‌

فعالان صلح افغان بعد از راهپیمایی از هلمند و درخواست پایان جنگ بتاریخ ۲۸ جوزا وارد کابل می شوند. ده ها تن از راهپیمایان صدها کیلومتر را طی کردند و در حالیکه طالبان به آتش‌ بس سه روزه شان خاتمه می دادند، وارد پایتخت شدند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

فعالان صلح افغان بعد از راهپیمایی از هلمند و درخواست پایان جنگ بتاریخ ۲۸ جوزا وارد کابل می شوند. ده ها تن از راهپیمایان صدها کیلومتر را طی کردند و در حالیکه طالبان به آتش‌ بس سه روزه شان خاتمه می دادند، وارد پایتخت شدند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

بنابر گزارش رسانه ها، غنی گفت که چهل و شش تن از زندانیان طالبان بتاریخ ۲۵ جوزا به نشانه حسن نیت از زندان آزاد شدند و این یک روند است که «دوامدار خواهد بود.»

او توییت کرد: «ما برای مذاکرات جامع آماده استیم. ما آماده استیم تا تمام آن مسائل و مطالبات که مطرح شده را در مذاکرات صلح مورد بحث قرار دهیم.»

طالبان با نادیده گرفتن پیشنهاد صلح حکومت حاضر به تمدید مدت آتش‌ بس نشدند و به این ترتیب بسیاری از افغان ها، به شمول جنگجویان طالبان که طعم زندگی در شهرها و گرمای جامعه افغانستان را در طول ایام عید فطر چشیده بودند، را ناامید کردند.

این گروه همچنان با از سر گیری فعالیت های ستیزه جویانه در سراسر کشور طی هفته گذشته اعتماد مردم را نیز از دست داد.

یک موضوع تردید آمیز دیگر اعلان ۱۹ جوزا طالبان است که گفته بود زندانیانی را که «با صفوف دشمن یکجا نشده و بر ضد مجاهدین [نجنگند] را آزاد خواهد کرد.»

تا کنون این گروه از این وعده پیروی نکرده است.

معلوم نیست که چند زندانی -- به شمول نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان یا مردم ملکی متهم به همکاری با حکومت -- در زندان های طالبان استند.

جنرال محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت: «طالبان با اعلام اینکه زندانیان نیروهای امنیتی را رها می کنند، تبلیغات و عوام فریبی می نمایند و می خواهند خود شان را خوب نشان بدهند.»‌

او گفت: «اما حقیقت اینست که این گروه همیشه با اسیران و زندانیان شان برخورد غیر انسانی می کند، تا جایی که اکثریت اسیران شان را با بی رحمی از بین برده اند.»

وی گفت: «برای مثال، [ستیزه جویان طالبان] به تازگی در ولسوالی خاص ارزگان در روی اسیران شان که نیروهای امنیتی بود تیزاب پاشیدند. آنها در ولایت هلمند زندانیان شان را سر بریدند. در ولایت فراه یک سرباز را از موتر پائین کرده در مقابل چشمان خانواده اش تیرباران کردند.»

موارد متداوم نقض حقوق بشر

بلال صدیقی، سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، گفت: «نظارت و بررسی ما از زندان های طالبان نشان می دهد که این گروه با زندانیان و اسیران جنگی شان بی رحمانه رفتار می کنند.»

او به سلام تایمز گفت: «در جریان آخرین حمله آنها به شهر فراه که تصاویر آن در رسانه ها نیز نشر شد، طالبان یک افسر پولیس را به اسارت گرفتند و با او رفتار بی رحمانه کردند و سر انجام او را به قتل رسانیدند.»

او گفت: «طالبان اسیران جنگی و زندانیان شان را شکنجه و با آنها برفتاری می کنند که این کار آنها برای ما موجب نگرانی است.» صدیقی افزود: «خواست کمیسیون مستقل حقوق بشر این است تا با اسیران جنگی و زندانیان مطابق قوانین بشردوستانه بین المللی برخورد شود.»‌

عزیز رفیعی، رئیس مجتمع جامعه مدنی، گفت: «طالبان همانند دیگر گروه های تروریستی در سراسر جهان با زندانیان شان برخورد غیر انسانی می کنند.»‌

او به سلام تایمز گفت: «این گروه با اعلام آتش بس، رهایی زندانیان و بعضی موارد دیگر در تلاش برای خریدن زمان و فریب افکار عامه می باشند.»‌

وی گفت: «[آنها] همواره با اسیران و زندانیان شان رفتار غیر انسانی داشته اند و به شکل بی رحمانه آنها را به قتل رسانیده اند. این گروه به قول و وعده اش مبنی بر آزاد کردن زندانیان عمل نخواهد کرد.»

رفیعی گفت: «طالبان متلاشی شده اند و روحیه خود را از دست داده اند. آنها زیر فشار نظامی و افکار عامه قرار دارند. دیدگاه آنها در میان اجتماع طرفدار ندارد.»

جنایات در ماه رمضان

عبدالولی نیازی، نماینده مردم ولایت بدخشان در ولسی جرگه، گفت که در حالی که آتش‌بس یک اقدام خوشایند بود، اما آن جنایت های متعدد قبل و بعد طالبان را از بین نمی برد.

او به سلام تایمز گفت: «در طول ماه مبارک رمضان .... این گروه با انجام حملات تروریستی ده ها سرباز و ملکی را از بین بردند.» وی افزود که بتاریخ ۲۳ جوزا «آنها بر یک پوسته امنیتی در ولسوالی جرم ولایت بدخشان یک حمله غافلگیرانه انجام دادند. آنها ۲۰ سرباز را اسیر و بعدا آنها را تیرباران کردند.»‌

او گفت: «آنها هیچگاه به تعهدات شان عمل نکرده اند. اعلان آتش‌بس ... و وعده آزادی زندانیان، اقدامات فریبکارانه و نیرنگ طالبان است.»‌

احمد شکیب ۲۶ ساله، باشنده ولایت کابل و فعال رسانه های اجتماعی، به سلام تایمز گفت: «ماه رمضان از لحاظ دینی ارزش و جایگاه به مراتب بهتر و بالاتر نسبت به روز های عید دارد. اگر هدف طالبان واقعاً صلح است، چرا در ماه مبارک رمضان آتش بس را شروع نکردند و زندانیان را رها ننمودند؟»

وی گفت: «این گروه در ماه خدا و ماه صلح نسبت به هر زمان دیگر انسان های زیادی را کشتند. طالبان در طول عمرش صادق نبوده است و مثل گذشته ها به گفته های جدیدش پابند نمی ماند.»

او گفت: «آنها در سال های گذشته، برخلاف وعده آزاد نمودن زندانیان نیروهای امنیتی، تعداد از اسیران شان را سر بریدند.» وی افزود که «من چندین ویدئو را در این سال ها در رسانه های اجتماعی دیده ام که جنگجویان طالبان سر اسیران شان را قطع کردند و بالای اشکم شان ماندند.»‌

او گفت: «من حتی در این ویدئو ها دیدم که آنها با آن سرها فوتبال بازی می کردند.»

شکیب گفت: «آزاد کردن زندانیان یک بازی دروغین دیگر این گروه می باشد که به راه انداخته اند.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این گزارش خوب نوشته شده است، مگر به نظر من غیر متوازن است.

پاسخ

این ها فقط بازی استند. تمام بازی در دستان انگلیس، آمریکا، و پنجاب (پاکستان) است. این ها بازی های استخباراتی استند، اما بدبختانه همه قربانیان این بازی مردم ملکی افغان استند.

پاسخ