فناوری

افغانستان در تلاش سرمایه گذاری بیش از ۲ ملیارد دالر در بخش مخابرات است

نوشتهٔ نجیب الله

سراج الدین که یک پوسته رسان افغان است بتاریخ ۲۵ جدی در کابل دنبال یک آدرس می گردد و با تیلیفون با یک مشتری حرف می زند. [وکیل کوهسار/خبرگزاری فرانسه]

سراج الدین که یک پوسته رسان افغان است بتاریخ ۲۵ جدی در کابل دنبال یک آدرس می گردد و با تیلیفون با یک مشتری حرف می زند. [وکیل کوهسار/خبرگزاری فرانسه]

کابل -- وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان امیدوار است طی چند سال آینده بالغ بر ۲ ملیارد دالر (۱۴۵ ملیارد افغانی) در زمینه سرمایه گذاری در سکتور مخابرات افغانستان جذب نماید.

سید احمد شاه سادات، معین تخنیکی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، به سلام تایمز گفت: «در تطبیق پالیسی دسترسی باز فعلاً ۳۸۰ میلیون دالر (۲۷ ملیارد افغانی) در بخش فایبر نوری سرمایه‌گذاری شده است و در بخش ستلایت نیز تا حدود ۲۷۰ میلیون دالر (۱۹ ملیارد افغانی) سرمایه گذاری خواهد شد.»

هدف این پالیسی که در سال ۱۳۹۵ تعیین شد تسهیل «انکشاف پایدار از طریق یک مارکیت فایبر نوری و پهنای باند» و ارائه فُرصت های مساوی به سرمایه گذاران در سکتور مخابرات است.

سادات بخش های دیگری که زمینه سرمایه گذاری در آن وجود دارد را انترنیت ۴ جی و ۵ جی، عرضه خدمات مخابراتی و استفاده از تکنالوژی در تجارت و سکتورهای دیگر عنوان کرد که در سه تا چهار سال آینده تا ۲ ملیارد دالر در آن سرمایه گذاری خواهد شد.

کمیسیون تدارکات ملی به ریاست رئیس جمهور اشرف غنی بتاریخ ۲۴ ثور ۹ قرارداد، به شمول چندین قرارداد برای وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، را تصویب کرد. این قراردادها شامل پروژه انکشاف شبکه فایبر نوری، ارتقای سیستم جهانی ارتباطات مبایلی (جی‌اس‌ام) و تأمین قطعات و تجهیزات اضافی برای شبکه مخابراتی سلام مخابرات افغانستان می باشد. [وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی]

کمیسیون تدارکات ملی به ریاست رئیس جمهور اشرف غنی بتاریخ ۲۴ ثور ۹ قرارداد، به شمول چندین قرارداد برای وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، را تصویب کرد. این قراردادها شامل پروژه انکشاف شبکه فایبر نوری، ارتقای سیستم جهانی ارتباطات مبایلی (جی‌اس‌ام) و تأمین قطعات و تجهیزات اضافی برای شبکه مخابراتی سلام مخابرات افغانستان می باشد. [وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی]

او گفت که برعلاوه علاقه مندی تاجران افغان، بسیاری از سرمایه گذاران اروپایی، امریکایی، چینایی، قرغزها و قزاقستانی ها نیز علاقه مند به سرمایه گذاری در این بخش ها در افغانستان می باشند.

وی گفت: «در ۱۵ سال گذشته در سکتور مخابرات ۲.۶ ملیارد دالر سرمایه گذاری شده است که مقدار خوبی است، اما می شد بیشتر از این سرمایه گذاری شود.»

کاهش قیمت ها، بهبود کیفیت

کارشناسان اقتصادی نسبت به سکتور مخابرات در افغانستان خوشبین استند و می گویند که این سکتور می تواند سرمایه گذاری های بیشتر را جلب کند.

تاج محمد اکبر، استاد فاکولته اقتصاد پوهنتون کابل، به سلام تایمز گفت: «در این اواخر سرمایه گذاری در سکتور مخابرات صورت گرفته و هنوز هم فُرصت سرمایه گذاری بیشتر در این سکتور وجود دارد.»

او گفت: «سرمایه گذاری در سکتور زراعت به دلیل مشکلات طبعی و ناامنی کاهش یافته است. اما چالش های زیادی در سر راه مخابرات وجود ندارد.»

اکبر گفت که برای تشویق بیشتر به رشد مخابرات، دولت باید برای کاهش قیمت ها و افزایش کیفیت خدمات مخابراتی و تکنالوژی تمرکز کند.

او گفت: «با وجود رشد خوب در سکتور مخابرات، اما به تناسب کشورهای همسایه، کیفیت آن پایین و قیمت آن بلند است. باید حکومت در این بخش توجه خاص کند.»

وی با اشاره به این که قیمت خدمات مخابراتی در ۱۰ سال گذشته کاهش یافته است، گفت: «دولت در هنگام انجام چنین سرمایه گذاری ها باید وضعیت مالی مصرف کنندگان را مورد توجه قرار دهد.»

اکبر مومند، یک محصل رشته اقتصاد پوهنتون کابل گفت: «به دلیل رقابت بین شرکت های مخابراتی، نرخ [خدمات مخابراتی] تا حدودی کاهش یافته است. اما قیمت ها باید بیشتر از این کاهش یابد.»

او با ابراز خوشبینی نسبت به جلب سرمایه گذاری بیشتر در این بخش به سلام تایمز گفت: «هرقدر که سرمایه گذاری بیشتر شود، رقابت نزدیک تر خواهد شد و این رقابت اگر سالم باشد هم به نفع سرمایه گذار است و هم به نفع مردم.»

فریبا نوری، یک محصل کمپیوتر ساینس در یک پوهنتون خصوصی در کابل گفت که با توجه به وضع اقتصادی مردم و نرخ بیکاری قیمت انترنیت و تیلیفون از توان مردم بالا است.

او به سلام تایمز گفت: «استفاده کنندگان تیلفون [مبایل]‌ و انترنیت اکثراً جوانان استند و این جوانان که اکثراً شاگرد استند توانایی پرداخت قیمت گزاف را ندارند. دولت موظف است تا با ایجاد رقابت بیشتر در بازار و نیز سرمایه گذاری بیشتر قیمت ها را کاهش دهد.»

وصل کردن ولایت ها

سادات، معین تخنیکی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، اطمینان داد که با افزایش سرمایه گذاری و رقابت، قیمت خدمات مخابراتی نیز کاهش می یابد.

در حال حاضر شش شرکت مخابراتی و بیش از ۶۰ شرکت انترنتی در افغانستان خدمات ارایه می کنند.

او به سلام تایمز گفت: «وقتی که فایبر نوری به همه ولایات انتقال داده شود، قیمت ها کاهش خواهد یافت و کیفیت بهتر خواهد شد.»

او گفت: «تکنالوژی ما در حال رشد است و هر کشوری که تکنالوژی را در تجارت استفاده کرده، با موفقیت و پیشرفت همراه شده است. ما کوشش می کنیم در تجارت و جامعه از تکنالوژی بیشتر استفاده شود.»

او گفت که فایبر نوری به ۲۵ ولایت انتقال داده شده است و این ولایات از طریق فایبر نوری با هم وصل استند، و دیگر ولایت ها نیز در سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ از این طریق وصل خواهند شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اگر حکومت افغانستان در یک شرکت مخابراتی که به ملت خدمت می کند و مشتریان را به صورت نامناسب مزاحمت نمیکند و پول کسی را بدون دلیل کسر نمیکند، سرمایه گذاری نماید، ملت افغانستان بالای این شرکت های مخابراتی اعتماد خواهد کرد، اما اکنون دولت باید توجه بیشتری به شرکت مخابراتی سلام داشته باشد تا اینکه شرکت متذکره بتواند خدمات خود را به ولسوالی ها گسترش دهد.

پاسخ