امنیت

مقامات: داعش عملاً در ننگرهار شکست خورده است

نوشتهء خالد زیری

در ماه می، نیروهای افغان و ائتلاف بعد از به دست گرفتن کنترول ولسوالی های هسکه مینه و اچین -- دو سنگر عمده این گروه در ننگرهار -- در ماه ثور، ستون فقرات داعش را درهم شکستند. مدتی بعد بتاریخ ۳۰ جوزا، منسوبین ریاست امنیت ملی پنج عضو داعش را که امنیت عمومی را در جلال آباد به خطر انداخته بودند، دستگیر کردند. [خالد زیری]

ننگرهار -- نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان و منسوبین ریاست امنیت ملی مصروف نابود کردن جنگجویان «دولت اسلامی» (داعش) از ولایت ننگرهار استند.

به گفتهء مقامات محلی، داعش در اکثر ساحات این ولایت شکست خورده است و فقط گروه های کوچک از جنگجویان در ساحات بسیار محدود کوهستانی باقی ماندند که در آنجا نیز نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان و ائتلاف به جنگ با آنها ادامه می دهند.

در ماه می و پس از بازپس گیری کنترول اکثر ساحات ولسوالی های هسکه و مینه و اچین که دو مقر عمده این گروه در ننگرهار است، نیروهای افغان و ائتلاف ستون فقرات داعش را شکسته اند.

عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ولایت ننگرهار، گفت که در مامند دره و دره عبدالخیل ولسوالی اچین ۹۰ فیصد داعش نابود شده است. او افزود که اعضای داعش توانایی جنگیدن در این ساحات را از دست داده اند.

مقامات محلی در ولایت ننگرهار بتاریخ ۳۰ جوزا اعضای دستگیر شده داعش را به رسانه ها نشان می دهند. [خالد زیری]

مقامات محلی در ولایت ننگرهار بتاریخ ۳۰ جوزا اعضای دستگیر شده داعش را به رسانه ها نشان می دهند. [خالد زیری]

عملیات در ولسوالی هسکه مینه جایی که زمانی مقر شعبه خراسان داعش محسوب می شد، همچنان جریان دارد.

خوگیانی بتاریخ ۱۵ جوزا به سلام تایمز گفت که طی دو هفته اول ماه جوزا نیروهای افغان و ائتلاف دو مرکز داعش را در ساحه پاپین این ولسوالی تصرف کردند و «بالغ بر ۱۰۰ تن از جنگجویان شان» را کشتند و چندین تن دیگر را زخمی کردند.

او گفت که «بم باران شدید» بتاریخ ۱۴ جوزا منزل مولوی امین‌الله، قومندان داعش در ننگرهار، را هدف قرار داد. وی افزود که امین‌الله «آسیبی ندید، مگر بعضی اعضای فامیل اش زخمی شدند.»

ناکامی داعش

یک منبع دولتی محلی که خواست نامش گرفته نشود، به سلام تایمز گفت که «بدنبال این حادثه مواضع داعش در ولسوالی هسکه مینه هدف بم باران قرار گرفت» و موجب شد این گروه تروریستی تهدیداتی را مبنی بر «حملات فوری بر مکتب های دختران» مطرح نمایند.

این منبع گفت: «[داعش] در میدان نبرد جنگ کرده نمی تواند؛ بنابرین، انتقام اش را از مردم ملکی و نسل آینده ما می گیرد و این مثال روشن از شکست داعش است.

حیات‌الله حیات، والی ولایت ننگرهار، بتاریخ ۱۷ جوزا به خبرنگاران گفت: «جنگجویان داعش شکست خورده اند و توانایی مبارزه رودررو را از دست داده اند.»

او گفت: «آنها در ولسوالی اچین،‌ در ولسوالی های پچیراگام و کوت شکست خورده اند. آنها در [ولسوالی] خوگیانی جای پا پیدا کرده نتوانستند. پس ما گفته می توانیم که داعش دیگر سر خود را باند کرده نمی تواند و یقیناً شکست خورده است.»‌

به گفتهء خوگیانی، در همین حال، ریاست عمومی امنیت ملی بتاریخ ۲۹ جوزا دو مرکز داعش را در هسکه مینه از بین برد؛ یعنی در همان جاییکه دو حمله انتحاری داعش در ایام عید فطر -- یکی از جلال آباد و دیگری در ولسوالی رودات -- پلان ریزی شده بود.

او به سلام تایمز گفت: «بر علاوه از بین بردن دو پایگاه اصلی، هفت عضو مهم داعش ... که چندین حمله و انفجار داعش را ترتیب داده بودند ... کشته شدند.»

به گفتهء مقامات رسمی، نیروهای امنیتی مقادیر عمده از اسلحه و مهمات داعش را در یک عملیات سحرگاهی از بین رفتند.

همچنین در یک رویداد جداگانه بتاریخ ۳۰ جوزا منسوبین ریاست امنیت ملی پنج عضو دستگیر شده داعش را که امنیت عامه را در جلال آباد به خطر انداخته بودند، در معرض دید رسانه ها قرار دادند.

خوگیانی گفت: «این گروه بخش از شبکه داعش در این شهر بود که در اختطاف کارمندان حکومت و تاجران دست داشت.»‌

او گفت: «آنها در کار ساخت بم و انتقال اسلحه و سایر فعالیت های خرابکارانه بودند. با دستگیری این افراد، وضعیت در شهر به طرز چشمگیر بهبود خواهد یافت.»‌

بازگشت خانواده های آواره به خانه

اکنون که داعش به طور موثر شکست خورده است، مقامات محلی تمرکزشان را بر روی پروژه های انکشافی و بازگرداندن بیجا شده گان داخلی قرار داده اند.

بنا بر ادارهء بیجا شده گان و عودت کننده گان ولایت ننگرهار از ماه حمل سال ۲۰۱۷ تا کنون بیش از ۱۴۰۰۰ فامیل در ننگرهار بیجا شده اند.

نیمی از این فامیل ها به ساحات شان مراجعت کرده اند.

نجیب‌الله قیومی، رییس بیجا شده گان و عودت کننده گان ولایت ننگرهار، به سلام تایمز گفت: «بیشتر افراد بیجا شده داخلی از ولسوالی اچین، هسکه مینه، پچیراگام، و خوگیانی بوده اند و از ترس داعش آواره شده بودند.»‌

او گفت: «بیش از ۸۰۰۰ فامیل به خانه و کاشانه های شان مراجعت کرده اند و بیشتر فامیل های عودت کننده کمک غذایی و نقدی دریافت کرده اند.»‌

والی حیات گفت که او برای بازسازی خانه های شهروندان که در عملیات نظامی و استخباراتی علیه داعش تخریب شده بودند، از حکومت مرکزی کمک خواسته است.

محمد ادریس ساپی، رییس ادارهء مبارزه با مواد مخدر ننگرهار به سلام تایمز گفت که اهدا کننده گان بین المللی «وعده داده اند که ۱ ملیون دالر [۷۲ ملیون افغانی] جهت اجرای پروژه ها برای زارعین در ولسوالی اچین که اراضی و منازل شان تخریب شده است، بپردازند تا [ما] خانه های شان را بازسازی و پروژه هایی را در این ساحه تطبیق کنیم.»

او گفت که مسؤولین مبالغ وعده داده شده را در آینده نزدیک دریافت خواهند کرد و این پروژه آغاز خواهد شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500