امنیت

هشدار باشنده های نورستان به طالبان: یا صلح را قبول کنید و یا هم با قیام مردمی روبرو شوید

نوشتهٔ خالد زیری

بتاریخ ۱۲ سرطان صدها نفر از بزرگان قومی و علمای دینی ولایت نورستان در ولسوالی واما گرد هم آمدند و از جنگجویان طالبان خواستند بدنبال صلح باشند یا هم با یک قیام مردمی مواجه خواهند شد. [خالد زیری]

بتاریخ ۱۲ سرطان صدها نفر از بزرگان قومی و علمای دینی ولایت نورستان در ولسوالی واما گرد هم آمدند و از جنگجویان طالبان خواستند بدنبال صلح باشند یا هم با یک قیام مردمی مواجه خواهند شد. [خالد زیری]

جلال آباد -- بیش از ۲۰۰ نفر از بزرگان قومی و علمای دینی در ولسوالی واما ولایت نورستان حمایت شان را از کوشش های روان صلح و آتش‌بس پیشنهادی حکومت اعلام کردند.

در یک جلسه بتاریخ ۱۲ سرطان آنها از طالبان خواستند تا جنگیدن را متوقف کنند یا هم با یک قیام مردمی مواجه خواهند شد.

محد مدنی، یک بزرگ قومی، به اشتراک کننده گان در این گردهمایی گفت: «این جنگ نه به نفع هر دو، افغان ها و اسلام است؛ [این جنگ] باشد متوقف شود و افغان ها باید یک زندگی مسالمت آمیز داشته باشند.»

او گفت: «ما کدام گزینه ای دیگر نداریم. ما چندین مرتبه به آنها پیشنهاد صلح دادیم. وقتی آنها از صلح [امتناع می کنند] صبر ملت در نهایت به سر خواهد رسید و ما علیه جنگجویان قیام خواهیم کرد.»

لطف‌الله، یک بزرگ قومی که تنها اسمش را گفت،‌ خطاب به اشتراک کننده گان در گردهمایی اظهار داشت: «ملت افغانستان زیادتر از ۴۰ سال رنج برده است و حتی یک روز خوش به خود ندیده است. ما از سخنان امام کعبه تشکر می کنیم که گفت مناقشه روان در افغانستان هیچ هدف اسلامی ندارد. بلکه یک جنگ داخلی است و جهاد نامیده شده نمی تواند.»

شبخ عبدالرحمان السودیس، امام مسجد الحرام در مکه، بتاریخ ۱ سرطان در خطبه نماز جمعه از طالبان خواست تا آتش‌بس را تمدید کند تا زمینه برای یک گفتمان بین‌الافغانی آماده گردد.

لطف‌الله گفت: «ما [طالبان را] دعوت می کنیم جنگیدن را متوقف کنند. ما باید با هم بنشینیم و در صلح و آرامش زنده گی کنیم.»‌

تشنگی برای صلح

احمد محمدی، یک عالم دینی در این گردهمایی گفت: «قسمیکه یک فرد تشنه به آب ضرورت دارد، افغان ها هم به صلح ضرورت دارند. صلح یک حکم الهی است و افغان ها صلح می خواهند.»

او گفت: «ما از جنگ و برادرکشی خسته شده ایم و جنگ و رنج را دیگر تحمل کرده نمی توانیم. بنا هر دو طرف باید مشکلات شان را از نه طریق جنگ با یکدیگر، بلکه از راه گفتگوی متقابل حل کنند.»

عبداللطیف نهضتیار، نماینده ولایت نورستان در مشرانو جرگه، در این جلسه گفت: «مردم ما تصمیم گرفته اند که اگر طالبان پاسخ مثبت به مردم و کوشش های صلح حکومت ندهد، و همچنان بر جنگ تاکید نماید، ملت علیه آنها قیام خواهند کرد.»

نهضتیار گفت: «بر اساس یک آیه قرآن کریم که می فرماید «اگر دو گروه از مسلمانان با یکدیگر به جنگ برآیند، صلح را بیان شان ترویج کنید. اما اگر یکی از طرفین از صلح امتناع کرد، با طرف متجاوز بجنگید تا صلح را بپذیرد ... علمای دینی هم تصمیم گرفته اند که اگر جنگجویان از قبول صلح خودداری کنند، همه ما اسلحه بگیریم و مقابل شان قیام کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بله

پاسخ