تروریسم

همزمان با ثبت گزارش های سازمان ملل متحد مبنی بر تلفات بالای مردم ملکی یک بم گذار داعشی کابل را مورد حمله قرار داد

خبرگزاری فرانسه

در پی یک حمله که یک مجتمع اداره معارف را در جلال آباد بتاریخ ۲۰ سرطان هدف قرار داد، داوطلبان افغان یک جوان مجروح را به یک شفاخانه منتقل می کنند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

در پی یک حمله که یک مجتمع اداره معارف را در جلال آباد بتاریخ ۲۰ سرطان هدف قرار داد، داوطلبان افغان یک جوان مجروح را به یک شفاخانه منتقل می کنند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- سازمان ملل متحد یکشنبه (۲۴ سرطان) تنها چند ساعت قبل از یک حمله انتحاری دیگری در کابل گزارش داد که تعداد از افغان های ملکی کشته شده در جریان جنگ بلندمدت این کشور در شش ماه اول سال ۲۰۱۸ میلادی به رقم بی سابقه رسید.

تعداد ۱۶۹۲ کشته یک فیصد زیادتر از رقم سال قبل بود و بالاترین میزان طی یک دوره مشابه از زمانی که ماموریت امداد سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در سال ۲۰۰۹ این آمار را ثبت کرده بود، محسوب می شود.

در این گزارش آمده است که ۳۴۳۰ فرد ملکی در این مدت مجروح شدند که این رقم ۵ فیصد نسبت به مدت مشابه سال پار کاهش داشته است.

یوناما ۵۲ فیصد از تلفات ملکی ناشی از حملات انتحاری و ترکیبی -- در مجموع ۱۴۱۳ نفر (۴۲۷ کشته و ۹۸۶ زخمی) -- را که عمدتا در کابل و ولایت ننگرهار بود -- جایی که این گروه پس از ظهور در افغانستان در سال ۲۰۱۴ یک مقر را در آن تاسیس کرد -- به «دولت اسلامی» (داعش) نسبت داد.

کماندوهای ناتو و افغاان بتاریخ ۱۶ سرطان در یک پوسته امنیتی در ولسوالی ده بالا ولایت ننگرهار مشاهده می شوند. [وکیل کوهسار/خبرگزاری فرانسه]

کماندوهای ناتو و افغاان بتاریخ ۱۶ سرطان در یک پوسته امنیتی در ولسوالی ده بالا ولایت ننگرهار مشاهده می شوند. [وکیل کوهسار/خبرگزاری فرانسه]

یک کماندوی افغان در جریان عملیات ضدستیزه جویی در ولایت قندوز بتاریخ ۳۰ جدی مصروف تیراندازی متقابل است. [نیروی هوایی ایالات متحده]

یک کماندوی افغان در جریان عملیات ضدستیزه جویی در ولایت قندوز بتاریخ ۳۰ جدی مصروف تیراندازی متقابل است. [نیروی هوایی ایالات متحده]

مسؤولیت ۴۰ فیصد از این تلفات نیز بر دوش طالبان بود.

یک روز مرگبار دیگر در کابل

به گفتهء مقامات رسمی، تنها چند ساعت پس از نشر این گزارش، یک بم گذار انتحاری خودش را مقابل وزارت احیا و انکشاف دهات در کابل و در حالی که کارکنان مصروف ترک دفاتر کارشان بودند، منفجر کرد که در نتیجه حد اقل هفت افغان را به قتل رساند و بیش از ۱۵ نفر دیگر را زخمی کرد.

بنا بر یک گزارش ترجمانی شده توسط آژانس نظارتی سایت وقوع انفجار در خارج از این وزارتخانه -- کار داعش بود -- و این دومین بار طی چند ماه اخیر است که این مجتمع هدف حمله قرار گرفته است.

حشمت ستانیک‌زی، سخنگوی پولیس، گفت که افراد ملکی و هم نیروهای امنیتی در شمول این هفت فرد مقتول بودند. یک منبع امنیتی افغانستان آمار کشته گان را تایید کرد.

فریدون آژند، سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات، گفت که فرد بم گذار وقتی کارکنان در حال خروج از مجتمع در ساعات پر بیروبار روز بودند، بر یک دروازه امنیتی حمله کرد.

ستانیک‌زی گفت که نیروهای امنیتی و یک موتر متعلق به مشاورین خارجی این وزارتخانه در زمان حمله در همان حوالی بودند. وی افزود که هدف اصلی این حمله مشخص نشده است.

او گفت که این انفجار سبب آسیب دیدن موتر شد، مگر تلفات خارجی به بار نیاورد.

بتاریخ ۲۰ سرطان، یک بم گذار انتحاری داعشی زمانی که کارکنان این وزارتخانه برای سوار شدن به بس و رفتن به خانه در ماه رمضان در صف ایستاده بودند،‌ خودش را منفجر کرد و حد اقل ۱۳ افغان را کشت و ۳۱ تن دیگر را زخمی کرد.

مجموعه حملات داعش

انفجار روز یکشنبه بدنبال یک رشته حملات اخیر در جلال آباد، ولایت ننگرهار، صورت گرفت و داعش مسؤولیت اکثر آنها را بر دوش گرفت.

بعد از آن که مردان مسلح به یک مجتمع اداره آموزش ولایت در جلال آباد بتاریخ۲۰ سرطان حمله بودند، حد اقل ۱۱ نفر کشته و ۱۰ نفر زخمی شدند.

همه مقتولین کارکنان اداره وزارت معارف بشمول رییس این اداره بودند. مجروحین هم اکثرا کارکنان ملکی این اداره بودند.

بتاریخ ۱۹ سرطان، یک انفجار انتحاری داعش در جلال آباد حد اقل ۱۲ نفر را کشت و یک تانک تیل را در آن حوالی آتش زد که به توصیف شاهدان عینی قربانیان در حال جیغ زدن توسط شعله های آتش «بلعیده شدند».

فرد بم گذار نیروهای امنیتی افغانستان را هدف قرار داده بود. ده نفر از افراد ملکی نیز در بین کشته شده گان بودند.

بتاریخ ۱۰ سرطان، یک بم گذار انتحاری داعش خودش را در میان یک گروه از سیک ها و اهل هنود افغان در جلال آباد منفجر کرد که در نتیحه حد اقل ۱۹ نفر کشته و ۲۱ نفر دیگر زخمی شدند.

صلح امکان پذیر است

این رقم بی سابقه تلفات برغم یک آتش‌بس بی سابقه بین نیروهای امنیتی افغانستان و طالبان طی سه روز اول عید فطر رقم خورد؛ آتش‌بسی که دو طرف به میزان بالایی آن را رعایت کردند.

این آتش‌بس موجبات شادی فراوان شد و نیروهای امنیتی و جنگجویان طالبان این ایام رخصتی را به اتفاق جشن گرفتند.

اما، طالبان درخواست حکومت برای تمدید ترک مخاصمه را رد کرد، و با نادیده گرفتن درخواست ها برای مذاکره با کابل جهت خاتمه جنگ مجددا به میدان نبرد مراجعت کرد.

تادامی‌چی یاماموتو، نماینده مخصوص دبیر کل سازمان ملل متحد در افغانستان، گفت: «این آتش‌بس کوتاه مدت نشان داد که جنگ توقف کرده می تواند و مردم ملکی افغانستان دیگر نباید بلای جنگ را تحمل کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500