اقتصاد

ایران با نقض قرارداد انتقال برق به شهرک صنعتی هرات را متوقف کرده است

نوشتهء نصیر صالحی

به گفتهء مسؤولین محلی، قطع برق وارداتی از ایران به ولایت هرات خسارات مالی هنگفت را بر فابریکه های شهرک صنعتی هرات وارد کرده است. [نصیر صالحی]

هرات -- به گفتهء مسؤولین محلی، قطع برق وارداتی از ایران به ولایت هرات خسارات مالی هنگفت را بر فابریکه های شهرک صنعتی هرات وارد کرده است.

بنا بر اظهارات حمید الله خادم، رئیس اتاق صنایع و معادن ولایت هرات، حکومت ایران بدون اطلاع قبلی و خلاف توافق نامه های مابین دو کشور، به طور یک جانبه از تاریخ ۱۲ سرطان انتقال برق را تقریبا به طور کامل قطع کرده است.

او به سلام تایمز گفت: «مواد خام تمام قابریکه ها در شهرک صنعتی از بین رفته و خراب شده است. کارگران زیادی بیکار شده اند که این باعث وارد شدن زیان اقتصادی شده است. برخی دستگاه های حساس که برق فشار قوی ضرورت دارند به دلیل قطع و وصل شدن برق صدمه دیده است ... همه این مشکلات خسارات هنگفتی مالی به سکتور صنعت به بار آورده است.»

او گفت: «وقتی ۳۲۰ شرکت تولیدی با رکود اقتصادی روبه رو شوند در پی آن فاجعه بیکاری به وجود می آید و مواد خامی که در شرکت ها وجود دارد ... از بین می روند.»

نخ های پشمی بر روی یک ماشین قالین بافی که به خاطر قطع برق وارداتی از ایران کارش متوقف شده، قرار دارند. [نصیر صالحی]

نخ های پشمی بر روی یک ماشین قالین بافی که به خاطر قطع برق وارداتی از ایران کارش متوقف شده، قرار دارند. [نصیر صالحی]

بتاریخ ۱۹ سرطان، ماشین ها در یک فابریکه قالین بافی در شهرک صنعتی هرات از کار افتاده اند و کارگران به دلیل قطع برق وارداتی از ایران محل کارشان را ترک کرده اند. [نصیر صالحی]

بتاریخ ۱۹ سرطان، ماشین ها در یک فابریکه قالین بافی در شهرک صنعتی هرات از کار افتاده اند و کارگران به دلیل قطع برق وارداتی از ایران محل کارشان را ترک کرده اند. [نصیر صالحی]

محمد آصف رحیمی (وسط، راست)، والی هرات، و محمود افخمی رشیدی (وسط، چپ)، سرکنسول ایران در هرات، بتاریخ ۱۹ سرطان در دفتر والی ملاقات کردند تا در مورد موضوع قطع برق وارداتی شهرک صنعتی هرات گفتگو کنند. به گفته مسؤولین هرات، سرکنسول ایران توضیحات کافی یا راه حل در مورد این معضل ارائه نداد. [خبرگزاری جمهوری اسلامی]

محمد آصف رحیمی (وسط، راست)، والی هرات، و محمود افخمی رشیدی (وسط، چپ)، سرکنسول ایران در هرات، بتاریخ ۱۹ سرطان در دفتر والی ملاقات کردند تا در مورد موضوع قطع برق وارداتی شهرک صنعتی هرات گفتگو کنند. به گفته مسؤولین هرات، سرکنسول ایران توضیحات کافی یا راه حل در مورد این معضل ارائه نداد. [خبرگزاری جمهوری اسلامی]

خسارات گسترده، بیکاری

تمام فابریکه های تولیدی در شهرک صنعتی هرات به دلیل قطع دوامدار جریان برق وارداتی ایران آسیب دیده است.

بنا بر مسؤولان اتاق صنایع و معادن هرات، به دلیل قطع شدن جریان برق و تعطیل شدن چرخه تولید در شهرک صنعتی این ولایت،‌ بیش از ۲ میلیون دالر (۱۴۵ ملیون افغانی) به فابریکه داران خساره وارد شده است.

بیش از ۲۰ هزار تن در شهرک صنعتی این ولایت مصروف کار هستند. بسیاری از آنها به علت از دست دادن برق، شغل خود را از دست داده اند.

عبدالطیف قناویزیان، رییس شرکت سوپر کولا که یکی از بزرگترین تولید کننده‌ های نوشابه‌ های غیر الکلی در هرات است، گفت: «ما در کمپنی خود ۲۰۰۰ کارگر داریم.»‌

او به سلام تایمز گفت: «بیکار شدن ۲۰۰۰ کارگر در یک فابریکه یک مشکل و معضل جدی است. این ها صبحانه،‌ نان چاشت و نان شب ضرورت دارند. قطع شدن برق تمام سیستم فابریکه ما را از کار انداخته است.»

با قطع شدن دوامدار جریان برق وارداتی ایران به شهرک صنعتی هرات، ‌تولیدات هرات به شدت کاهش یافته است.

سلطان احمد صافی، یک تن از صنعت کاران در هرات، نیز مشکلات مالی مشابه را گزارش کرد.

او به سلام تایمز گفت: «تا یک هفته مزد کارگران را دادیم و بیشتر از این را نمی توانیم، بپردازیم. روزانه صدها دالر مصرف داریم. وقتی کار نباشد [این پول را] از کجا تامین کنیم؟»

در جریان روز به مدت یک تا دوساعت برق وارداتی ایران به شهرک صنعتی هرات وصل می شود و دوباره قطع می گردد. لطف الله عزیزی، یک تن از فابریکه داران، گفت که این مسئله سبب شده است تا مواد خام در ماشین ها باقی مانده و از بین برود.

او به سلام تایمز گفت: «هر روز به ارزش ۵ لک افغانی (۶۸۰۰ دالر) مواد خام را آماده می کنیم تا تولید شود. اما به دلیل نبود برق این مواد خام از بین می روند و ضایع می شوند.»

عزیزی گفت که به دلیل این که در اوقات رسمی برق نیست آنها کارگران خود را جواب کرده اند.

شکسته شدن بازارهای افغان

مسؤولان اتاق صنایع و معادن هرات می گویند که شهرک صنعتی ولایت هرات در یک دهه گذشته رشد خوبی داشته است. حالا این شهرک به تولید بیش از ۱۰۰ نوع از محصولات می پردازد که اکثر آنها می تواند به رقابت با محصولات ایرانی پرداخته و یا حتی جایگزین آنها شوند.

خادم گفت که جلوگیری از رشد صنعتی در افغانستان احتمالا یکی از دلایل ایران برای قطع برق است.

او گفت: «نگرانی ما از وضعیتی است که ممکن است روی دهد. زمانی که چرخه تولید در [شهرک صنعتی هرات] غیر فعال شود، دوباره محصولات [ساخت ایران] جایگزین تولیدات داخلی می شود. این امر تمام آرمان ها و سرمایه های ما را از بین خواهد برد و سرمایه گذاران را دلسرد خواهد کرد.»

عبدالقادر کامل، کارشناس سیاسی مقیم هرات، گفت که ایران تلاش دارد تا با قطع جریان برق خود به ولایت هرات به روی حکومت افغانستان و متحدان غربی اش، مخصوصا ایالات متحده، فشار بیاورد.

او به سلام تایمز گفت: «ایران در اثر تحریم های جامعه جهانی در شرایط دشواری قرار گرفته است. ایران تلاش می کند که بازار افغانستان به خصوص بازار ساحات غرب را در کنترول داشته باشد.»

او گفت: «اگر ایران زیادتر فشار [بر افغانستان] وارد کرده و برق خود را قطع کند، این باعث می شود که فابریکه های افغانستان یکی پی دیگری سقوط کند و تولیدات داخلی به صفر برسد. این هدف حکومت ایران است.»

نقض قرارداد

محمد آصف رحیمی، والی هرات، بتازگی مقامات ایرانی را به دفتر خود خواست و خواهان بررسی مشکل روان برق شد.

رحیمی طی یک خبرنامه نشر شده بتاریخ ۱۹ سرطان پس از ملاقات با محمود افخمی رشیدی، سرکنسول ایران، گفت: «براساس توافقی که بین دولت افغانستان و ایران به امضا رسیده است، طرفین ملزم به رعایت مواد این [توافق نامه] می باشند.»‌

او گفت: «حکومت افغانستان مطابق این توافقنامه صرفیهء برق را بدون تاخیر پرداخت نموده است. تقاضای ما از حکومت ایران نیز این است تا انرژی برق مورد نیاز هرات را بدون سکتگی تامین نمایند.»

افخمی رشیدی گفت که به دلیل گرمی هوا و مشکلات تخنیکی در سیستم برق این کشور،‌ بسیاری از شهرهای ایران بی برق شده است، اما او راه حل کافی برای این مشکل را ارائه نکرد.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، گفت: «این قرارداد واضح و روشن است.»‌

او به سلام تایمز گفت: «کشور ایران در بدل مبلغ معین برای شهروندان هرات برق به اندازه مشخص ارایه می کند.»‌

او گفت: «سکتگی که به وجود آمده خلاف قرارداد است. این کشور بدون اطلاع قبلی برق را قطع کرد و ما از حکومت ایران گلایه داشتیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایران همیشه در جستجوی این است که به چی قسم افغانستان را به ویرانه بدل بسازد . این یک موقع است که برای ایران داده شده است که افغانستان از ایران برق خرایداری کرده است وایران هم از ابن موقع استفاده خوب می کند در حصه ویرانی افغانستان .ایران کیی می خواهد که افغانستان صاحب فابریکه تولیدی باشد ایران همیشه کوشش خودراکرده است که فابریکه های تولیدی افغانستان را ختم کند نه آباد کند . ایران دشمان آبادی افغانستان است .

پاسخ

براستی که این کار ایران درست نیست که برق را قطع کرده است. از یک طرف ګرمی و از طرف دیګر این همه فابریکات بدون برق با این همه کارګران بیکار در شرایط فعلی که واقعا ظلم است.

پاسخ