آموزش

طالبان با «جفا در حق مردم» مکاتب لوگر را دوباره بسته کردند

نوشتهء نجیب‌الله

مردان مسلح ناشناس بتاریخ ۲۰ سرطان مکتب دختران جویاک را به آتش کشیدند و تجهیزات و ادوات مکتب، به شمول میزها، چوکی ها، کتاب ها و قرطاسیه‌ های این مکتب ها در آتش سوختند. [اداره معارف لوگر]

مردان مسلح ناشناس بتاریخ ۲۰ سرطان مکتب دختران جویاک را به آتش کشیدند و تجهیزات و ادوات مکتب، به شمول میزها، چوکی ها، کتاب ها و قرطاسیه‌ های این مکتب ها در آتش سوختند. [اداره معارف لوگر]

کابل -- مقامات،‌ بزرگان قومی و باشنده گان ولایت لوگر تلاش دارند تا تعدادی از مکاتب را که در این اواخر بوسیلهء طالبان بسته شده اند را دوباره باز کنند. این جنگجویان کماکان در مقابل عملیات نظامی به اقدامات تلافی جویانه می پردازند.

پس از آن که نیرو های افغان بتاریخ ۱۲ سرطان یک عملیات نظامی سه روزه را علیه طالبان به راه انداختند، آنها نیز بیشتر از ۷۰ مکتب دختران و پسران را در ولایت لوگر بستند.

شاهپور احمدزی، سخنگوی پولیس ولایت لوگر، به سلام تایمز گفت: «نیروهای امنیتی افغانستان به تاریخ های ۱۲، ۱۳ و ۱۵ سرطان علیه [طالبان] عملیات کردند. فعلا این عملیات ختم شده اند.»

او گفت که قوای امنیتی در قریه الوزی ولسوالی محمدآغه، در حدود ۱۲ تا ۱۵ تن از ستیزه جویان را دستگیر و بیش از ۸۰ تن دیگر شان را کشتند.

شاگردان بتاریخ ۳ حمل در اولین روز سال تحصیلی در حیاط یک مدرسه خصوصی در کابل صف ایستاده اند. طالبان به تلافی عملیات نظامی دوباره مکاتب را در ولایت لوگر بستند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

شاگردان بتاریخ ۳ حمل در اولین روز سال تحصیلی در حیاط یک مدرسه خصوصی در کابل صف ایستاده اند. طالبان به تلافی عملیات نظامی دوباره مکاتب را در ولایت لوگر بستند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

حسیب الله ستانیکزی، رییس شورای ولایتی لوگر، به سلام تایمز گفت: «در پی یک عملیات نیروهای امنیتی افغان و ائتلاف در لوگر، طالبان متحمل تلفات سنگین شدند.‌»

او گفت که شماری از اعضای خانواده این مسوول خودخوانده اداره معارف طالبان در این ولسوالی نیز در شمول جنگجویان مقتول بودند. وی افزود که قوماندان فتاح، مسوول معارف طالبان، در پاسخ دستور بستن مکتب ها را داده است.

«معارف بی طرف است»

به گفته ستانیکزی، شورای ولایتی - با کمک بزرگان قومی - تلاش می کند تا طالبان را قانع کند تا مانع اشتراک نمودن اطفال در مدارس نشود.

او گفت: «بزرگان قومی را به نزد طالبان فرستادیم تا پیام مردم محلی را برایشان برسانند و از آنها بخواهند که مانع مکتب رفتن شاگردان نشوند.»

ستانیکزی گفت: «من خودم هم شخصا با ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان تلیفونی صحبت کردم. او وعده داد که یک هیات را برای بررسی به محل فرستاده است و انشاالله مشکل به زودی حل می شود.»‌

او گفت: «مکتب ها سرمایه ملی و متعلق به مردم استند. هرزمانیکه بالای طالبان فشار می آید مکاتب را بسته می کنند. متاسفانه مخالفان دولت با استفاده از شیوه های نادرست سرمایهء مردم را تخریب می کنند.»

وی گفت: «ما به طالبان گفتیم که معارف بی طرف است و نباید به معارف صدمه برسانند.»

عبدالوکیل کلیوال، رییس معارف این ولایت، به سلام تایمز گفت: «موسفیدان با طالبان صحبت کرده اند تا مکاتب را باز کنند و مانع رفتن شاگردها نشوند.»

طالبان درین مورد اظهار نظر رسمی نکرده اند.

اثرات منفی بر شاگردها

ستیزه جویان مظنون به مکاتب نیز حمله کرده اند.

به تاریخ های ۱۷ و ۲۰ سرطان مردان مسلح ناشناس دو مکتب را ولایت لوگر به آتش کشیدند که تجهیزات و اثاثیه این مکتب ها در آتش سوختند.

کلیوال گفت: «یکی [از این مکاتب] در قریه شلوک و دیگر در قریه حصارک موقعیت دارند که هر دو در [ولسوالی]‌ پل عالم [استند] ... و هر دو سوخته اند.»

او گفت که این مکاتب از سوی طالبان در حالی بسته شده اند که شاگردان اش در حال سپری کردن امتحان های چهار و نیم ماهه بودند. وی افزود که امتحانات این شاگردان نیمه تمام باقی مانده اند.

محمدکبیر حقمل، رییس نشرات و سخنگوی وزارت معارف، به سلام تایمز گفت: «بیشتر از ۲۰ هزار شاگرد ... امتحان شان گرفته نمی شود و این بر آنان تاثیر منفی دارد.»

صاحب خان، یک نماینده ولایت لوگر در ولسی جرگه افغانستان، گفت: «مسدود کردن مکاتب، آن هم هنگامی که امتحانات جریان دارد به روحیه شاگردان صدمه می‌زند.»

او به سلام تایمز گفت: «از این اقدام حتی شورای رهبری طالبان و هرکسی که اهمیت مکاتب را بفهمد متاثر می شوند. ما [نمایندگان مجلس]، اداره معارف، شاگردان و معلمان در تلاش استیم که این مکاتب دوباره باز شود.»

او با اشاره به اتش زدن دو مکتب در آن ولایت و آتش گرفتن کتاب ها گفت: «ما مسلمان استیم و به قرآن باور داریم. کسانی که قرآن و کتاب های دینی را آتش می زنند در [قانون]‌ شریعت حکم مجازات شان مشخص است.»‌

ناپاکی جهل

حکمت خان لودین یک باشنده ۳۲ ساله ولایت لوگر که در یک موسسه غیر دولتی کار می کند به سلام تایمز گفت: «طالبان با بسته کردن مکاتب بزرگترین جفا را در حق مردم و به خصوص جوانان کشور انجام می دهند.»

او گفت: «همین بی سوادی و جهل است که سبب ادامه جنگ در کشور ما می شود و مکاتب را بروی جوانانی که برای آموزش به مکاتب می روند تا از جهل خلاص شوند بسته می کنند.»

وی گفت: «زمانی که افراد طالبان در جنگ با دولت کشته می شوند، آنها با بسته کردن مکاتب انتقامش را می گیرند؛ این درست نیست.»‌

نصرت الله، یک شاگرد صنف یازدهم در ولایت لوگر، به سلام تایمز گفت: «ما برای امتحان آماده گی گرفته بودیم. اما مکتب ما مسدود شد و هنوز معلوم نیست که بعد از رخصتی های تابستان دوباره باز می شود یا خیر.»

او افزود: «طالبان تهدید کرده اند که اگر شاگردان و معملمان به مکتب بروند آنها را از بین خواهند برد.»

شبانه احمدی، معلم در یکی از مکاتب خصوصی شهر کابل، به سلام تایمز گفت: «طالبان اگر مخالفت با حکومت دارند، نباید مکاتب را بسته کرده و یا آتش بزنند. زیرا شاید روزی اطفال خودشان هم به همین مکاتب نیازمند شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

..........این ویبسایت برای مردم افغانستان مهم است؛ زیرا اخبار خوب را نشر می دهد.

پاسخ

سلام. من نوید استم و بسیار خوشحالم که سلام تایمز را دارم که ما را از اخبار جهان مطلع می کند.

پاسخ