اعتراضات

مظاهره مردم هرات برای صلح و درخواست آنها از طالبان جهت نفی خشونت

نوشتهء نصیر صالحی

بیش از صد تن از باشنده های ولایت هرات بتاریخ ۳۰ سرطان از جاده ها بیرون شدند و در حمایت از پروسه صلح شعارهای را سر دادند. مظاهره کننده گان که بسیاری شان معلولان بودند، از طالبان خواستند که از جنگ دست کشیده و با پروسه صلح یکجا شوند. [نصیر صالحی]

هرات -- بیش از صد تن از باشنده های ولایت هرات هفته گذشته در جاده ها بیرون شدند و با سر دادن شعارهای در حمایت از صلح از طالبان خواستند تا از خشونت دست بکشند.

مظاهره کننده گان که بسیاری از آنها در اثر تروریسم و جنگ روان معلول شده بودند، از طالبان خواستند تا از جنگ دست کشیده و با پروسه صلح یکجا شوند.

درخواست ها جهت خاتمه برادرکشی

عبدالله عزیزی ۳۵ ساله، یک تن از فعالان مدنی است و در راهپیمایی ۳۰ سرطان اشتراک کرد،‌ گفت که افغان ها از جنگ خسته اند.

او به سلام تایمز گفت: «ما از برادران ناراضی خود می خواهیم که از جنگ دست بکشند و به هر چه مقدسات که به آن باور دارند قسم می دهیم که از کشتن مردم افغانستان دست بکشید.»‌

بتاریخ ۳۰ سرطان، مردان و زنان سوار بر چوکی چرخ‌دار در شهر هرات شعارهای برای صلح سر داده اند. [نصیر صالحی]

بتاریخ ۳۰ سرطان، مردان و زنان سوار بر چوکی چرخ‌دار در شهر هرات شعارهای برای صلح سر داده اند. [نصیر صالحی]

بتاریخ ۳۰ سرطان، در شهر هرات یک طفل نوشته ای مضمون «جنگ دیگر نه» در دست دارد. [نصیر صالحی]

بتاریخ ۳۰ سرطان، در شهر هرات یک طفل نوشته ای مضمون «جنگ دیگر نه» در دست دارد. [نصیر صالحی]

عبدالعلی نوع دوست ۵۰ ساله، که مسوول یک آسایشگاه برای معلولان در هرات است، به سلام تایمز گفت: «معلولان هرات که قربانی اصلی جنگ ها استند در کنار سایر [افغان ها] به جاده ها آمده اند تا انزجار خود را از جنگ و جنگ افروزان اعلام نمایند و بگویند: ما صلح می خواهیم، از جنگ بیزاریم، صلح می خواهیم و به امنیت احتیاج داریم.»

رقیه حیدری ۳۲ ساله، یک فعال مدنی دیگر که در این مظاهره اشتراک کرده بود،‌ از طالبان خواست که از ظلم و برادر کشی دست بکشند.

او به سلام تایمز گفت: «ما از جنگ و ناامنی ها خسته شده ایم، نمی خواهیم که بیشتر از این کشور ما نابود شود. از طالبان می خواهیم از جنگ دست بکشند.»

زلمی فضلی، باشنده ولایت هلمند و عضو حرکت صلح مردم که با شماری از دیگر صلح خواهان به هرات سفر کرده است،‌ گفت که این جنگ گلیم غم را در خانه های تمام مردم افغانستان هموار کرده است و باید به این غم پایان داده شود.

او به سلام تایمز گفت: «از طرف های درگیر، هم طالبان و هم حکومت افغانستان، می خواهیم که به صلح تن بدهند؛ زیرا افغان ها از جنگ خسته شده اند،‌ آنها دیگر بیشتر از این برادر کشی نمی خواهند و خواهان پایان جنگ هستند.»

سرپیچی طالبان از دستورهای رهبران شان

در ماه های گذشته و بعد از بلند رفتن حرکت های صلح مردمی و هم یک آتش‌بس، بعضی اعضای طالبان به پروسه صلح بیشتر علاقه مند شده اند.

مولوی غلام سرور بارکزی، رئیس ولایتی شورای عالی صلح در ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «ما با برخی از گروه های طالبان تماس داریم، ‌[ما می دانیم که] شماری از طالبان از دستور رهبران خود سرپیچی کرده اند و به میدان های جنگ نرفته اند ، و گفته اند که [آنها] دیگر جنگ نخواهند کرد.»‌

او گفت که با تغییر ستراتیژی پروسه صلح در افغانستان، که به مردم نقش بیشتر می دهد، امیدواری ها برای صلح در افغانستان افزایش یافته است.

در همین حال،‌ مقام های محلی در هرات می گویند که حکومت افغانستان از حرکت های صلح خواهی مردم حمایت کرده و به خواسته های شان پاسخ مثبت داده است.

جیلانی فرهاد، سخنگوی ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «به خواست مردم ما آماده گفتگوهای صلح با طالبان در هر شرایطی استیم.»

عبدالقادر کامل، یک تحلیلگر سیاسی در هرات از مؤثریت حرکت های صلح مردمی تقدیر کرد.

او به سلام تایمز گفت: «مخالفان مسلح حکومت [جنگجویان]، ‌بازیگران منطقوی و بین المللی -- هر دو رسمی و غیررسمی -- و حکومت افغانستان همه ناگزیر هستند که در پاسخ به افکار عامه به صدای صلح لبیک بگویند.»

او گفت: «تداوم این حرکت های صلح خواهانه و فریاد های صلح طلبانه باعث می شود تا گوش شنوایی پیدا شود و آهسته آهسته کلید گمشده ای صلح به دست بیاید.»

ناروا بودن جنگ طالبان

طالبان همواره به جنگ روان در افغانستان جنبه یک جنگ دینی داده است. اما عالمان دینی به این باور هستند که جنگ افغانستان یک جنگ نیابتی است و هیچ توجیهی در اسلام ندارد.

سید محمد شیرزادی، رئیس حج و اوقاف ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «این جنگ از دیدگاه اسلام و علمای اسلامی جایز نمی باشد

او گفت که برای کشاندن طالبان به میز مذاکره به فشار بین المللی بر این گروه ضرورت است. او افزود که باید یک اجماع جهانی روی موضوع صلح افغانستان به وجود بیاید.

شیرزادی گفت: «دینی که ما را از ریختاندن بیجای یک قطره آب بازمی دارد و منع می کند یقینا که از ریختاندن حتی یک قطره خون به مراتب باز می دارد و منع می کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500