اقتصاد

با ادامه قطع برق توسط ایران رکود و بیکاری گسترده در هرات حاکم شده است

نوشتهء نصیر صالحی

صدها تن از صاحبان و کارگران فابریکه ها بتاریخ ۳ اسد در شهر هرات جمع شدند تا از ایران بخواهند قطع برق صادراتی اش به این ولایت را خاتمه بخشد. ایران از تاریخ ۱۲ سرطان انتقال برق به ولایت هرات را بدون کدام هشدار قبلی تقریبا به طول کامل قطع کرده و به این ترتیب، از توافق های میان دو کشور تخطی نموده است. [نصیر صالحی]

هرات -- با ادامه قطع انتقال برق به شهرک صنعتی هرات و ساحات اطراف آن رکود، بیکاری گسترده، و از بین رفتن ملیون ها دالر، تجهیزات و مواد خام فابریکه ها روی داده است.

صدها تن از صاحبان و کارگران فابریکه ها هفته قبل در شهر هرات تجمع گردند تا نسبت به قطع برق صادراتی ایران به ولایت شان اعتراض نمایند و از ایران بخواهند که مطابق توافق، تامین برق را از سر بگیرد.

حکومت ایران از ۱۲ سرطان بدون هشدار قبلی تحویل برق را به ولایت هرات تقریبا به طور کامل متوقف کرده و قراردادهای میان دو کشور را نقض کرده است.

مسوولان اتاق صنایع و معادن ولایت هرات ایران را به وعده خلافی در قرارداد برق میان دو کشور متهم کردند و این کشور را عامل سقوط ده ها فابریکه صنعتی در هرات می خوانند.

صدها افغان بتاریخ ۳ اسد در یک مسجد در شهر هرات تجمع کردند تا نسبت به قطع برق انتقالی به ولایت شان بوسیله ایران اعتراض کنند. [نصیر صالحی]

صدها افغان بتاریخ ۳ اسد در یک مسجد در شهر هرات تجمع کردند تا نسبت به قطع برق انتقالی به ولایت شان بوسیله ایران اعتراض کنند. [نصیر صالحی]

این عکس که بتاریخ ۳ اسد گرفته شده تعداد از کارگران را در بیرون فابریکه شان در شهر صنعتی هرات نشان می دهد. آنها در شمول کسانی استند که بعد از قطع واردات برق از ایران وظیفه شان را از دست داده اند. [نصیر صالحی]

این عکس که بتاریخ ۳ اسد گرفته شده تعداد از کارگران را در بیرون فابریکه شان در شهر صنعتی هرات نشان می دهد. آنها در شمول کسانی استند که بعد از قطع واردات برق از ایران وظیفه شان را از دست داده اند. [نصیر صالحی]

حمید الله خادم، رئیس اتاق صنایع و معادن ولایت هرات، گفت که اگر تا چند روز دیگر مشکل برق حل نشود کل این شهرک به طور کامل غیر فعال شده و دروازه آن بسته خواهد شد.

او به سلام تایمز گفت: «اگر به خواست [فابریکه داران] توجه نکنیم و این وضعیت نابسامان برق در شهرک صنعتی هرات که جریان دارد ادامه پیدا بکند،‌ شهرک صنعتی با رکود مواجه می شود.»‌

خادم هشدار داد: «متعاقبا، هزاران کارگری که مصروف کار هستند بیکار می شوند و دروازه شهرک صنعتی هرات بسته می شود.»

او گفت تا یک ماه پیش ۳۲۰ فابریکه در شهرک صنعتی هرات فعال بودند که به دنبال قطع برق ۱۲۰ فابریکه به طور کامل تعطیل شده اند.

خادم گفت که بسیاری از ۲۵ هزار کارگر که در شهرک صنعتی مصروف بودند اکنون بیکار شده اند.

او گفت: «علاوه بر این، میلیون ها دالر سرمایه گذاری شده است... اگر مشکل برق حل نشود ده ها میلیون دالر خساره می بینیم و تمام برنامه های توسعه یی ما از بین می رود.»

میلیون ها دالر خسارهء مالی

خادم گفت:‌ «هر روزی که مشکل برق ادامه پیدا می کند وسایل مدرن و پیشرفته ای که در شهرک صنعتی هرات وجود دارد کامل تخریب شده و یا آسیب جدی می بینند. در جریان سه هفته به دلیل مشکل برق وارداتی ایران نزدیک به ۱۳ ملیون دالر [۹۵۰ میلون افغانی] به شهرک صنعتی هرات خساره وارد شده است.»‌

عطاء‌الله وردک، مسوول فابریکه ذوب آهن کابل فولاد، به سلام تایمز گفت که تمام وسایل پیشرفته شان به دلیل قطع شدن برق از بین رفته است.

او پرسید: «دستگاه ذوب آهن ما ۲۰ تن ظرفیت دارد. وقتی ۲۰ تن آهن مذاب با حرارت ۱۶۵۰ درجه سانتیگراد آماده برای تخلیه و ریخته گری باشد،‌ و در همان هنگام برق قطع شود با ۲۰ تن آهن ذوب شده در دستگاه چه کار کنیم؟»

وردک گفت: «این آهن های ذوب شده به دستگاه آسیب می رساند و این همان چیزی است که به یکی از کوره های انفجار ما اتفاق افتاده است... [این دستگاه به دلیل] قطع برق آسیب دیده و غیر فعال است.» او افزود که این دستگاه ۱.۳ ملیون دالر (۹۵ ملیون افغانی) قیمت دارد.

سید علی شاه، رئیس شرکت دریالان، به سلام تایمز گفت که در جریان سه هفته اخیر به دلیل قطع شدن جریان برق وارداتی ایران بیش از ۱۰۰ کارگر خود را مرخص نموده و تمام مواد خام شرکت تولیدی اش از بین رفته است. کمپانی او چاکلیت درست می کند.

او گفت: «۵۰۰ کیسه شکر با چند تن آب مخلوط شده است، اما [بدلیل قطعی برق] هیچ کاری کرده نمی توانیم. اگر این وضعیت دو روز دیگر بماند این مواد خام خراب شده و ما باید آن را از شرکت بیرون کرده و خارج فابریکه زیر خاک دفن کنیم.»

او گفت: «ما میلیون ها دالر سرمایه گذاری کردیم،‌ کارگر تربیه کردیم و با تحمل کردن مشکلات زیاد خود را به اینجا رساندیم و کامیاب شدیم. ما [در هرات]‌ جلو واردات چاکلیت را از ایران گرفتیم.»

وی گفت: «ما از حکومت [افغانستان] می خواهیم تا این مشکل را حل کند تا کارگران خود را دوباره استخدام کنیم.»

ساکنان نیز برق ندارند

بی برقی باشنده گان استان هرات را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

بر اساس آمار ریاست هرات برشنا، بیش از ۸۰ هزار خانواده در شهر هرات و شماری از ولسوالی های این ولایت از برق وارداتی ایران استفاده می کنند.

عبدالرحیم ۲۵ ساله، باشنده ولایت هرات به سلام تایمز گفت: «در این هوای گرم نبود برق مشکلات جدی را به ما به میان آورده است. حالا اطفال ما مریض شده اند.»

قدرت الله ۳۰ ساله، یکی از باشنده های ولایت هرات، گفت: «وسایل برقی ما در خانه سوخته است و شدت گرما ما را به مشکل روبه رو کرده است.»

او به سلام تایمز گفت: «ما نمی توانیم به کار و وظیفه خود رسیدگی کنیم.»

نجیب الله مرزبان، باشنده هرات که ۲۲ سال سن دارد به سلام تایمز گفت: «خانه های ما با وسایل برقی مجهز است؛ اما به دلیل نبود برق نمی توانیم استفاده کنیم.»

«امکانات برقی ما سوخته است. به دلیل نبود برق وضعیت زندگی ما مختل شده است.»

ضرورت فشار سیاسی

مقامات شرکت هرات برشنا نیازمند فشار سیاسی بر ایران برای حل مسئله برق استند.

امان الله غالب، رئیس عمومی شرکت افغانستان برشنا، به سلام تایمز گفت: «باید روی حکومت ایران فشار های دیپلماتیک آورده شود.»

«ما از حکومت ایران خواسته ایم که حداقل پنجاه میگاوات برق برای هرات بدهد و ما می توانیم حداقل ۱۴ میگاوات از بند سلما تولید کنیم. با این برق می توانیم پرچوی های برق [تقسیم بندی توزیع برق] را کم بسازیم.»

بنا بر محمد عارف طاهر، رئیس شرکت هرات برشنا، براساس قرارداد ایران و افغانستان، حکومت ایران متعهد به صدور برق دوامدار به افغانستان است.

او به سلام تایمز گفت: «ما به تمام تعهدات خود در قسمت برق عمل کرده ایم و سر وقت پول را پرداخت کرده ایم. هیچ استثنایی برای قطع و یا کاهش برق در قرارداد وجود ندارد.»

او گفت: «۹۰میگاوات برق قرار داد داریم. اما ایران حالا فقط ۲۰ میگاوات برق می دهد.»

تحلیلگران سیاسی می گویند که اعمال فشار بر ایران یگانه راه عملی شدن توافق های مربوط به برق می باشد.

محمد رفیق شهیر، تحلیلگر سیاسی در ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «حکومت افغانستان به فکر برق بدیل باشد و از کشورهای دیگر از جمله ترکمنستان برق وارد کند.»

او افزود: «مردم هرات پول برق خود را در زمان معین تحویل داده اند.» وی افزود: «حکومت [افغانستان] باید توجه جدی داشته باشد و از راه های مختلف روی ایران فشار بیاورد تا برق را تامین کند.»

او گفت: «حکومت افغانستان باید از مفاد قرارداد دفاع کرده و بر ایران فشار سیاسی بیاورد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

با تاج گل موافقم.خوش حالم که هم وطنان به درک دشمن بودن و خبیث بودن ایران با کشور افغانستان پی برده اند.ایران هم مثل پاکستان کشور تروریستی و پست است که سالها با ناامن کردن افغانستان تمام سرمایه های مارا به تاراج برده اند.قطع روابط با ایران و پاکستان میتواند افغانستان را آرام کند.هر گونه روابط .مخصوصا تجاری و فرهنگی و ...

پاسخ

من تشکر دارم از این مقاله واز نظرسنجی ها دوستان دست اندر کار باید بدانند که دخالت های پی درپی درامور کشور افغانستان ازجانب ایران درهر ثانیه است وهرگز تمام شدنی نیست وادامه دار هست پس بهتر هست قطع روابط تجاری وسیاسی ودیپلماسی ومحدود شدن کامل مرز باشد به نفع کشور افغانستان خواهد بود مهاجرین هم پس خوانده شود وبرق هم از کشورهای دیگر تجارت شود همانطور که سالیان سال براثر تروریستی ایران درداخل افغانستان سود برده واز اشوب اب هیرمند را را رایگان مصرف کرده وبراثرتوافق قرار بر نفت بوده که ندادن الانم باید هوشیار بود وتجارت باید کامل قطع شود خوراکی ها هم ترور شده است بیوتروریزم مواد غذایی رو در کشور افغانستان جدی بگیرید ابله های پی درپی دربین اقشار مردم بی جهت نیست امار زیاد شدن سرطان که اصلا درکشور افغانستان سابقه نداشته زنگ خطر است

پاسخ