انتخابات

استقبال پاکستانی ها و افغان ها از دیدگاه عمران خان برای بهبود روابط

نوشتهء ضیاء‌الرحمان

عمران خان، کریکت بازی که سیاستمدار شده و به حزب تحریک انصاف پاکستان تعلق دارد، بتاریخ ۳ اسد و پس از انداختن رای خود در اسلام آباد با مطبوعات صحبت می کند. [عامر قریشی/ خبرگزاری فرانسه]

عمران خان، کریکت بازی که سیاستمدار شده و به حزب تحریک انصاف پاکستان تعلق دارد، بتاریخ ۳ اسد و پس از انداختن رای خود در اسلام آباد با مطبوعات صحبت می کند. [عامر قریشی/ خبرگزاری فرانسه]

اسلام آباد -- عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان، که بزودی صدراعظم کشورش خواهد شد، با تاکید بر مرزهای باز و تجارت آزاد وعده داده است که روابط را با افغانستان مستحکم نماید.

خان در یک سخنرانی تلوزیونی بتاریخ ۵ اسد به تشریح روابط پاکستان با همسایه هایش پرداخت.

او گفت که ظرف چند دهه گذشته، افغانستان بشدت از جنگ و خشونت رنج برده است و آماده است تا برای آوردن صلح به این کشور جنگزده مشارکت نماید.

خان گفت: «افغانستان شاهد بزرگترین مصائب بشری و خسارات و صدمات تحت نام جنگ شده است. مردم افغانستان به صلح ضرورت دارند و پاکستان خواستار صلح در افغانستان است.»

عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان، بتاریخ ۱ اسد در یک تجمع کمپین در کراچی سخنرانی می کند. پس از پیروزی در انتخابات عمومی مورخ ۳ اسد خان وعده داده است تا روابط با افغانستان را تقویت کند. [ضیاء‌الرحمان]

عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان، بتاریخ ۱ اسد در یک تجمع کمپین در کراچی سخنرانی می کند. پس از پیروزی در انتخابات عمومی مورخ ۳ اسد خان وعده داده است تا روابط با افغانستان را تقویت کند. [ضیاء‌الرحمان]

او گفت: «ما می خواهیم به هر طریق ممکن فعالیت کنیم تا از بابت استقرار صلح در افغانستان اطمینان خاطر پیدا کنیم. من بسیار مشتاقم یک سیستم مرزهای باز با افغانستان -- مشابه [سیستم داخل] اتحادیه اروپایی -- داشته باشیم.»

تحلیلگران سیاسی و رهبران اقتصادی امیدوار استند که وعده های خان به آوردن صلح در منطقه، تقلیل تنش های سرحدی، و ترویج تجارت و مسافرت با عبور از مرزها کمک کرده بتواند. البته نگرانی هایی نیز وجود دارند مبنی بر این که با توجه به اردوی قدرتمند پاکستان،‌ این دولت جدید قادر به اتخاذ یک سیاست مستقل در قبال افغانستان نخواهد بود.

اعتمادسازی

روابط میان پاکستان و افغانستان طی چند دهه گذشته غالبا بدلیل حضور ستیزه جویان در دو طرف مرزها به سردی گراییده است.

مقامات حکومت افغانستان مرتب جنگجویان طالبان را متهم کره اند که از پناهگاه ها در پاکستان جهت اجرای حملات مرگبار استفاده می کنند.

اسلام آباد این ادعاها را رد کرده و در مقابل مدعی شده است که گروه های ستیزه جوی پاکستانی مانند تحریک طالبان پاکستان در ساحات سرحدی افغانستان مخفی شده اند.

به گفتهء طاهرخان، یک ژورنالیست باشنده اسلام آباد که درباره تروریسم و روابط پاکستان با افغانستان مطلب می نویسد، پلان های عمران خان برای مرزهای باز و تجارت آزاد با افغانستان برای هر دو کشور منفعت خواهد داشت.

او گفت: «اگرچه این یک سخنرانی تلوزیونی بود و نه یک پلان پالیسی همراه با جزئیات، اما این سخنرانی نشان می دهد که حکومت آینده مصمم است تا نقش اش را در برقراری صلح در منطقه افیا کند.»

وی گفت: «اکنون فشار بسیار کلان از سوی افغانستان و ایالات متحده بر پاکستان برای متوقف کردن حملات مرزی وجود دارد.»

غلبه بر گذشته و نگاه به آینده

خان گفت که پاکستان و افغانستان هم اکنون در چوکات پلان اقدام افغانستان-پاکستان برای صلح و همبستگی با یکدیگر همکاری می کنند که هدف از این پلان حصول به اهداف مشترک ریشه کنی تروریسم، دستیابی به صلح و ثبات، و انکشاف منطقه است.

در ماه حمل،‌ اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، و شاهد خاقان عباسی صدراعظم وقت پاکستان، طی مذاکراتی در کابل بر سر هفت اصل کلیدی برای نهایی کردن این پلان موافقت کردند. دیپلمات های دو کشور نیز در ماه ثور این پلان را در اسلام آباد نهایی کردند.

غنی بتاریخ ۷ اسد به عمران خان تلیفون کرد و ضمن تبریک پیروزی اش از او جهت سفر به کابل دعوت نمود.

غنی بعد از این گفتگو در توییتر نوشت: «ما هر دو توافق کردیم گذشته را کنار بگذاریم و یک بنیاد نو را برای یک آینده سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی موفق برای هر دو کشور افغانستان و پاکستان احداث کنیم.»

نعیم الحق، رئیس ستاد تحریک انصاف پاکستان و سخنگوی خان، گفت که پاکستان همیشه خواستار صلح کامل در افغانستان بوده است.

او گفت: «عمران پس از تشکیل حکومت، از افغانستان دیدار خواهد کرد تا روابط بین دو کشور را تجدید کند.» او افزود که اولویت اصلی تحریک انصاف پاکستان، برقراری روابط بهتر میان دو کشور خواهد بود.

استقبال از بهبود روابط

جامعه اقتصادی، خصوصا اعضای شرکت کننده در تجارت بین پاکستان و افغانستان همچنان از تلاش خان برای مرزهای باز و تجارت آزاد تقدیر کردند.

افتخار مالک، معاون ارشد رئیس اتاق تجارت و صنعت انجمن همکاری منطقوی جنوب آسیا، پیروزی خان را تبریک گفت و از وعده او برای تقویت روابط حسنه با کشورهای همسایه، خصوصا افغانستان و هند، استقبال کرد.

وی گفت:‌ «ابتکار مرزهای باز و تجارت آزاد موجب تقویت تماس های مردم با مردم و کمک به تاجران هر دو طرف برای توسعه تشبثات شان خواهد شد.»

بصیر هوتک، یک ژورنالیست باشنده کابل، گفت که تعداد کلان از افغان ها می خواهند جهت تداوی صحی، تحصیل، و دلایل دیگر به پاکستان بیایند.

او گفت که افغان ها امیدوار استند که خان مرزها را باز کرده و محدودیت های مسافرتی را تسهیل نماید؛ محدودیت های که استفاده آنها از این خدمات را مانع می گردد.

وی گفت که مردم هر دو کشور به شدت از تروریسم متضرر شده اند.

هوتک گفت: «آنها امیدوارند که صدراعظم جدید پاکستان همراه با همتای افغان خود یک ستیراتیژی جهت محدود کردن تروریسم و آوردن صلح به منطقه اختیار کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

افغانستان وپاکستان از سده های گذشته تا امروز به شکل مرموز وارد مخاصمات بودند،اما امروز کاملاً آشکار شدند که طالبان وداعش در پاکستان آموزش میبیند ودر افغانستان هزاران کارهای قبیح وزشت را انجام میدهد،پاکستان که هم تحت سطره انگلیس وآمریکا است،این کشور های متخاصم که از اول تا امروز علارغم کشور های اسلامی فعالیت می کند،وپاکستان را وامدارد تا این فعالیت های قبیح را علیه افغانستان انجام دهد، پ ن و ..ارتباط افغانستان وپاکستان زمانی شکل حسنه را به خود می گیرند که هردو کشور در تصمیمات خود مستقیل باشد( سید عبدالله کاظمی)

پاسخ

نظر من این است که حکومت افغانستان به پاکستان شکایت برده که بم گذاری در افغانستان کار تحریک طالبان پاکستان بوده است. اما واقعیتی که افغان ها و ما باید بپذیریم این است که بعد از عملیات وزیرستان هیچ فعالیتی از پاکستان برای حمله بر افغانستان صورت نگرفته است. واقعیت این است که این حمله نتیجه ناکامی پولیس افغانستان و ستراتیژی ما بوده است. آنها از ما خواستند تا فضا را برای ایفای نقش توسط پاکستان جهت مذاکره با طالبان و طرف دیگر فراهم آوریم و همزمان آنها بر طالبان حمله بردند. این به آن معنا است که ما آماده صلح در آسیا نیستیم و آنها می خواهند جنگ [نامفهوم] ادامه یابد. ولی واقعیت چیز دیگر است. ما اگر [نامفهوم] روز به روز افغانستان را بیشتر از دست خواهیم داد. طالبان واقعا در این جنگ پیروز حاصل کرده نمی تواند. (طاهر محمود)

پاسخ

سلام به همه خوشباورها: پاکستان صلاحیت مذاکره با هیچ کشور را ندارد امانند افغانستان، چرا که تمام صلاحیت ها به دست انگلیس است و تنها پاکستانی ها بازیکنان زمانه هستند و پیش قراول های انگلیس. به همین خاطر روابط آنها با افغانها هیچ تغیر نمی کند.

پاسخ

سلام علیکم من امیرجان استم

پاسخ

احزاب مختلفی که تا کنون در پاکستان به اقتدار رسیدند و حکومت تشکیل دادند، فکر میکنم که هیچ کدام آن علاقمند تنش با افغانستان نبودند، جز دو حزب دخیل در عمق بحران های افغانستان، مسلم لیگ به رهبری نواز شریف و حزب استخباراتی جمعیت علمأ به رهبری م فضل الرحمن، اما از آنجایی که تعیین پالیسی ها و تصمیم گیری سیاست های پاکستان به دست اردو و سازمان استخباراتی آن کشور است و عامل اساسی جنگ ها و بحرا ن های افغانستان هم همین دو می باشند، هیچگاه بر احزاب حاکم اجازه ای تصمیم گیری در قبال سیاست های پاکستان در مسأله ای افغانستان رانمیدهد، و حرف عمران خان در حضور اردوی قوی و آی إس آی در حد یک چرت است.

پاسخ

داشتن یک رابطه خوب با یکدیگر برای هر کشور اسلامی بسیار خوب و مقبول است. من مخصوصا خوشحالم که شاهد پیروزی عمران خان در انتخابات پارلمانی استم و امیدوارم انشالله بزودی همه چیز درست شود. با آرزوی یک آینده خوب برای دو کشور برادر. من عاشق افغانستان و پاکستان استم ... با بهترین آرزوها برای هر دو کشور. با احترام: محمد فاروق

پاسخ