امنیت

مهاجمان انتحاری برقع پوش یک مسجد شیعیان را در گردیز هدف قرار دادند

خبرگزاری فرانسه

دو انفجار پی هم بتاریخ ۱۲ اسد، داخل یک مسجد شیعیان در گردیز ولایت پکتیکا که در تصویر دیده می شود، جان حد اقل ۲۹ افغان را گرفت. [میدیای اجتماعی]

دو انفجار پی هم بتاریخ ۱۲ اسد، داخل یک مسجد شیعیان در گردیز ولایت پکتیکا که در تصویر دیده می شود، جان حد اقل ۲۹ افغان را گرفت. [میدیای اجتماعی]

خوست -- مهاجمان انتحاری برقع پوش جمعه (۱۲ اسد) بر یک مسجد شیعیان در ولایت پکتیا در زمانی که این مسجد برای اقامه نماز هفتگی جمعه پر بود، حمله بردند و حد اقل ۲۹ نفر را کشته و ده ها تن دیگر را زخمی کردند.

مقامات گفتند که آنها نگران افزایش رقم کشته شده گان این حمله بودند.

عبدالله حسرت، سخنگوی والی پکتیا، گفت: «دو انفجار انتحاری در جریان نماز جمعه در ساحه خواجه حسن گردیز روی داد.»

او تعداد کشته شده گان را ۲۹ نفر و زخمی شده گان را ۸۱ نفر اعلام کرد و افزود که اطفال نیز در شمول قربانیان بوده اند.

یک زن افغان برقع پوش بتاریخ ۲۴ سرطان ۱۳۹۷ در مقابل مسجد جامع هرات راه می رود. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

یک زن افغان برقع پوش بتاریخ ۲۴ سرطان ۱۳۹۷ در مقابل مسجد جامع هرات راه می رود. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

جنرال رازمحمد ماندوزی، قومندان امنیه این ولایت، با تایید حضور دو بم گذار انتحاری افزود که این مهاجمان برای مخفی کردن اسلحه و مواد انفجاری شان برقع پوشیده بودند.

این دو مهاجم در داخل مسجد به سوی جمعیت فیر کرده و سپس بم های شان را منفجر نمودند.

یک باشنده محلی با نام سید نعمت‌الله گفت که او می توانست صدای انفجارها را از داخل خانه اش بشنود و به همین خاطر به سرعت به طرف مسجد رفت.

این مرد ۳۰ ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: «همه جا پر از اعضای بدن، سر، و دست و پای قربانیان بود. خون نمازگزاران دیوارهای مسجد را آغشته کرده بود ... تکه های شیشه همه جا پخش شده بودند.»

هیچ گروه هنوز مسؤولیت این حمله را بر دوش نگرفته است.

بنا بر یک پیام واتس‌اپ که توسط سخنگوی این گروه به خبرنگاران فرستاده شده است، طالبان اندکی بعد هر گونه دخالت در این حادثه را منکر شدند.

بلند رفتن خشونت ها

ساحات شهری در سراسر افغانستان در ماه های اخیر هدف حملات متعدد تروریستی قرار گرفته است که طی آنها هر دو، ستیزه جویان «دولت اسلامی» (داعش) و طالبان، نیروهای امنیتی و اماکن حکومتی را هدف قرار داده اند.

طالبان که تحت فشار فزاینده برای موافقت با مذاکرات صلح با افغانستان قرار دارد، هفته ها است که مسؤولیت هیچ حمله عمده در یک شهر را بر دوش نگرفته است.

مگر داعش حملات متعدد را در جلال آباد و کابل اجرا کرده و همه چیز، از وزارتخانه های حکومت گرفته تا یک مرکز تعلیمی مامایی، را هدف قرار داده است.

ماه قبل، یک بم گذار انتحاری داعش خودش را در نزدیکی میدان هوایی بین المللی کابل منفجر کرد و ۲۳ نفر را کشت.

این بلند رفتن خشونت ها در حالی است که نیروهای ائتلاف افغان عملیات تهاجم زمینی و هوایی خود علیه داعش را شدت بخشیده اند و طالبان نیز نبرد خود با این گروه را افزایش داده است.

اوایل هفته روان، بیش از ۱۵۰ جنگجوی داعشی در شمال افغانستان تسلیم شدند -- نیروهای امنیتی افغانستان و طالبان این حرکت را بحیث پایان کار این گروه افراطی در شمال کشور تلقی کردند.

این تسلیم پس از تصمیم اردوی افغانستان مبنی بر بدست گرفتن کنترل امنیتی جلال آباد در ولایت ننگرهار که مقر اصلی داعش است، بدنبال یک رسته حملات که مسؤولیت اغلب شان را این گروه بر عهده گرفت، روی داد.

بر اساس یک گزارش اخیر سازمان ملل متحد حملات ستیزه جویان و بم های انتحاری از جمله عوامل اصلی مرگ و میر مردم ملکی در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ بوده اند.

در این مدت ۱۶۹۲ فرد ملکی کشته شده اند که این بالاترین رقم در مدت زمان مشابه از زمانی است که هیات معاونت ملل متحد در افغانستان در سال ۲۰۰۹ به ثبت ارقام مربوطه اقدام کرده است.

در این گزارش آمده است که ۳۴۳۰ نفر دیگر نیز زخمی شده اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500