امنیت

'بزرگان هلمند خطاب به طالبان:‌ 'قبول صلح به معنای شکست نیست

نوشتهء ضیا ثمر

بیش از ۱۰۰۰ تن از علمای دینی، بزرگان قومی، و زنان بتاریخ ۱۴ اسد در لشکرگاه ولایت هلمند تجمع کردند و از طالبان خواستند تا برای عید قربان یک آتش‌بس دوام دار را برقرار کرده و با حکومت افغانستان مذاکرات مستقیم انجام دهد. [ضیا ثمر]

لشکرگاه -- بیش از ۱۰۰۰ تن از علمای دینی، بزرگان قومی، و باشنده های محلی در ولایت هلمند گردهم آمدند تا از طالبان بخواهند یک صلح داوم دار را اعلام کرده و با حکومت افغانستان مذاکرات مستقیم انجام دهد.

در این تجمع که بتاریخ ۱۴ اسد در لشکرگاه برگزار شد، نزدیک به ۳۰۰ زن هم اشتراک کرده بودند.

عطاالله افغان، رئیس شورای ولایت هلمند، با اشاره به آتش‌بس میان حکومت و طالبان در ماه جوزا به اشتراک کننده گان در این گردهمایی گفت: «ما سه روز عید فطر را به خوشی سپری کردیم.»‌

افغان گفت: «وقتی آتش‌بس اعلان شد، همه [مردم افغانستان] از خانه ها بیرون شدند و خوشی کردند.»

بیش از ۱۰۰۰ تن از علمای دینی، بزرگان قومی، و زنان بتاریخ ۱۴ اسد در لشکرگاه ولایت هلمند تجمع کردند تا طالبان را جهت برقراری مذاکرات صلح با حکومت و اعلان یک آتش‌بس دوام دار در آستانه عید قربان تشویق کنند. [ضیا ثمر]

بیش از ۱۰۰۰ تن از علمای دینی، بزرگان قومی، و زنان بتاریخ ۱۴ اسد در لشکرگاه ولایت هلمند تجمع کردند تا طالبان را جهت برقراری مذاکرات صلح با حکومت و اعلان یک آتش‌بس دوام دار در آستانه عید قربان تشویق کنند. [ضیا ثمر]

او از طالبان خواست تا به مناسبت فرا رسیدن عید قربان یک آتش‌بس دوام دار را اعلام کنند.

او گفت: «صلح کردن برای نسل آینده کار خیر است. صلح به معنای شکست نیست.»

او گفت: «اگر صلح برقرار شود، هر دو [طالبان و حکومت] زنده گی مسالمت آمیز خواهند داشت.» او افزود که مهاجرت، بیسوادی، و امراض قابل پیشگیری متوقف خواهد شد.

مولوی عبدالله اسحاقزی، یک عالم دینی از ساحه مختار لشکرگاه، طالبان را به سرپیچی از تعالیم اسلام متهم کرد.»

او در این گردهمایی گفت: «پیامبر خدا می گوید: هر جا صدای اذان شنیده می شود، در آنجا جنگ نکنید. ما تمام روز در اینجا صدای اذان می شنویم، پس ای طالبان، چرا جنگ می کنید؟»

او گفت: «طالبان باید صلح کند، جنگ را متوقف نمایند، و مذاکرات بین الافغانی را شروع کنند.»

فتوایی در محکومیت جنگ طالبان

اشتراک کننده گان در این تجمع حمایت شان را از اعلان علمای دینی که در ماه جوزا در کابل و در ماه سرطان در عربستان سعودی صورت گرفت، اعلام کردند.

مولوی محمد یونس موسوی، یک عالم دینی مسجد بی‌بی زهرا شیعیان در لشکرگاه به اشتراک کننده گان در این همایش در لشکرگاه گفت: «علمای دینی کشور صدور یک فتوا علیه جنگ در افغانستان را ضرورت دانسته اند و این یک مسؤولیت بسیار کلان در هر دو، این دنیا و آخرت، بود.»

او با اشاره به گردهمایی علما در ماه جوزا که اثر یک انفجار انتحاری به خاک و خون کشیده شد، گفت: «در حدود ۳۰۰۰ عالم دینی در یک همایش تاریخی [در کابل] جنگیدن در افغانستان را حرام اعلام کردند.»

او گفت: «حکم جهاد فقط توسط یک حکومت اسلامی صادر شده می تواند و نهادهای دیگر حق صدور آن را ندارند.»

وی گفت: «ما از این تصمیم علمای دینی مبنی بر ناروا خواندن جنگ، حملات انتحاری، و کشتن ها حمایت می کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500