اعتراضات

طی مسیر طاقت‌فرسا توسط کاروان معلولین جنگ افغان برای درخواست صلح از طالبان

خبرگزاری فرانسه و سلام تایمز

بتاریخ ۱۶ اسد، بیست معلول جنگ افغانستان که تعداد از آنان در چوکی چرخدار نشسته اند و سایرین عصا گرفته اند، یک راهپیمایی طاقت‌فرسای چند کیلومتری به سوی دیگر افغانستان را شروع کردند و خواستار پایان یافتن جنگی شدند که اندام های بدن شان را از آنها گرفته است. [نصیر صالحی]

هرات -- بیست معلول جنگی افغان که تعداد از آنان در چوکی چرخدار نشسته اند و سایرین عصا گرفته اند، یک راهپیمایی طاقت‌فرسای چند کیلومتری به سوی دیگر افغانستان را از روی سه شنبه (۱۶ اسد) شروع کردند و خواستار پایان یافتن جنگی شدند که اندام های بدن شان را از آنها گرفته است.

«حرکت صلح مردم هرات» مسیرش را از شهر هرات آغاز کرد و در کابل به سفر خود پایان خواهد داد و در این مسیر با جنگجویان، بم های کنارجاده، و دمای هوای بسیار بالای هوا روبرو خواهد شد.

محمد موسی ۴۰ ساله، که در اثر انفجار یک ماین زمینی دو پایش را از دست داده به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما این سفر بیش از ۱۰۰۰ کیلومتری (۶۲۰ میلی) به کابل را شروع می کنیم تا به جهان بگوییم که جنگ را متوقف کنند.»

او گفت: «جنگ جز ویرانی کدام چیز به همراه نداشته است.»‌

۲۰ معلول جنگ افغان که تعداد از آنان در چوکی چرخدار نشسته اند و سایرین عصا گرفته اند، بتاریخ ۱۶ اسد در شهر هرات دیده می شوند. آنها برای نشر پیغام صلح و درخواست از طالبان برای خاتمه خونریزی بسمت کابل در حرکت استند. [نصیر صالحی]

۲۰ معلول جنگ افغان که تعداد از آنان در چوکی چرخدار نشسته اند و سایرین عصا گرفته اند، بتاریخ ۱۶ اسد در شهر هرات دیده می شوند. آنها برای نشر پیغام صلح و درخواست از طالبان برای خاتمه خونریزی بسمت کابل در حرکت استند. [نصیر صالحی]

ضیاءالدین ۶۵ ساله بتاریخ ۱۶ اسد در شهر هرات، ‌قبل از حرکت بسمت کابل یک تابلو در دست دارد که روی آن به لسان پشتو نوشته شده «جنگ بس است.» او یکی از پاهایش را در اثر انفجار یک بم کنار جاده در هرات از دست داد. [نصیر صالحی]

ضیاءالدین ۶۵ ساله بتاریخ ۱۶ اسد در شهر هرات، ‌قبل از حرکت بسمت کابل یک تابلو در دست دارد که روی آن به لسان پشتو نوشته شده «جنگ بس است.» او یکی از پاهایش را در اثر انفجار یک بم کنار جاده در هرات از دست داد. [نصیر صالحی]

بتاریخ ۱۶ اسد، معلولین جنگی افغان که برای درخواست خاتمه جنگ راهپیمایی می کنند،‌ در حال عبور از ولسوالی گذاره ولایت هرات استند. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۱۶ اسد، معلولین جنگی افغان که برای درخواست خاتمه جنگ راهپیمایی می کنند،‌ در حال عبور از ولسوالی گذاره ولایت هرات استند. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

این معلولین نشان دهنده هزینه انسانی جنگ در افغانستان استند که به شکل فزاینده نفوس ملکی را در معرض آتشباری جنگجویان قرار می دهد.

بتاریخ ۲۴ سرطان، ملل متحد گزارش داد که شش ماه اول سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۶۹۲ مورد مرگ مردم ملکی ثبت شده است که این رقم یک فیصد بیشتر از سال قبل بود و بالاترین رقم در مدت زمان مشابه از زمانی که هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) در سال ۲۰۰۹ میلادی بثبت و ضبط این ارقان پرداخت، محسوب می گردد.

پیام صلح

ضیاءالدین ۶۵ ساله، یک عضو این حرکه که پای اش را در اثر انفجار یک بم کنارجاده از دست داده، نسبت به صلح خوشبین است و می خواهد پیام صلح اش را به طرف های درگیری در جنگ افغانستان بفرستد.

ضیاءالدین به سلام تایمز گفت: «ما برای همهء آنها که به سمت ما بیایند، پیام صلح داریم.»

او گفت: «ما از جنگ خسته ایم. ما از حکومت و طالبان می خواهیم سر میز مذاکره بنشینند و صلح کنند. این جنگ فقط گرسنگی و مصیبت آورده است. این جنگ مخرب باید در اسرع وقت پایان یابد.»

مرتضی ۳۶ ساله، که یکی از معلولین عضو این حرکت است، گفت: «ما از هر دو، طالبان و حکومت افغانستان، می خواهیم به جنگ و خونریزی در افغانستان ادامه ندهند، زیرا ما از جنگ خسته شده ایم.»

مرتضی گفت: «ما امروز حرکت می کنیم و به این سفر تا کابل ادامه خواهیم داد.»

ابوبکر قادری، که پای راست او ۱۵ سال قبل در اثر انفجار یک بم کنارجاده قطع شده، خواستار «آتش‌بس دوام‌دار» شد.

این مرد ۵۰ ساله قبل از حرکت بسمت کابل به خبرگزاری فرانسه گفت: «جنگ باید متوقف شود. ما صلح می خواهیم»‌

خان‌زی، یکی دیگر از مظاهره گننده گان، به خبرگزاری فرانسه گفت: «آنها باید برای خاطر نسل آینده جنگیدن را متوقف کنند.»

خان زاده، که ۷۵ ساله است و یک پای اش را در جنگ از دست داده، به سلام تایمز گفت که او مصمم است تا با عصا از هرات تا کابل راه برود و افزود که او آماده است متباقی عمرش را صرف انتقال پیام صلح کند.

خان زاده گفت: «ما می خواهیم پای پیاده به کابل برویم و صلح را برای مردم افغانستان به ارمغان بیاوریم. من نمی خواهم افغان ها، مخصوصا نسل جدید معلول شوند.»

او گفت: «ما از طالبان می خواهیم تا از کشتار افغان ها دست بکشند. هر کس که در این جنگ کشته می شود، یک افغان است.»

یک قدم دیگر برای صلح

راهپیمایی معلولین جنگی جدیدترین مورد تقاضاهای شهروندان افغان از طالبان جهت برقراری صلح است.

ماه قبل بیش از ۱۰۰ باشنده ولایت هرات بشمول بسیاری از افراد که در اثر تروریسم و مناقشه معلول شده بودند، در شهر هرات تجمع کردند و از طالبان خواستند تا ظلم و برادرکشی را تمام کنند.

این راهپیمایی جدید چند هفته بعد از آن برگزار می شود که یک گروه دیگر متقاضی صلح موسوم به حرکت صلح مردم، مسافت ۷۰۰ کیلومتر را از لشکرگاه تا کابل پیاده طی کرد که بخش اعظم آن در ماه روزه داری رمضان بود.

آن راهپیمایی که گفته می شود اولین راهپیمایی از این نوع در افغانستان است، بتاریخ ۲۸ جوزا و همزمان با خاتمه آتش‌بس سه روزه بی سابقه توسط طالبان و از سرگیری جنگ وارد پایتخت شد.

با این حال، صدها تن از افراد طالبان پس از آن دیگر به میدان های نبرد بازنگشتند؛ آنها که در جریان آتش‌بس با فامیل شان در شهرها و شهرک ها ملاقات کرده بودند، حضور در ساحات شهری افغانستان را تجربه کرده و به دروغ های قومندانان شان درباره جامعه افغانستان واقف شده بودند.

در همین حال، افغان های سرتاسر کشور و نیز علمای اسلامی سراسر جهان حمایت شان را از پروسه صلح اعلام کرده و از طالبان خواسته اند پای میز مذاکره حاضر شوند.

امیدواری ها برای آتش‌بس

طالبان با خواسته های مظاهره کننده کان موافقت نکرده و هم پیشنهاد رئیس جمهور اشرف غنی برای برگزاری مذاکرات بدون قید و شرط صلح را نادیده گرفته اند.

با این حال، انتظار می رود که حکومت افغانستان به مناسبت تعطیلات عید آینده ((۳۰ اسد تا ۱ سنبله) آتش‌بس دوم را اعلام نماید.

به گزارش طلوع نیوز، غنی در سخنانی در مراسم افتتاح یک نیروگاه برق در ولایت کاپیسا بروز چهارشنبه (۱۷ اسد) گفت که بزودی یک تصمیم در رابطه با برقراری یک آتش‌بس دوم با طالبان اتخاذ خواهد شد.

او گفت که حکومت خواهان یک صلح بلندمدت و دوام دار برای افغانستان است.

طالبان مدت ها است که به برقراری مذاکرات مستقیم با ایالات متحده تاکید کرده اند. اما واشنگتن کرارا از قبول این خواسته آنها خودداری کرده و گفته است که مذاکرات باید بین الافغانی باشد.

با این حال، علائم احتمالی حاکی از آن است که کوشش های دیپلماتیک برای شروع مذاکرات کم کم حکومت به نتیجه می رسد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

صلح در دست آمریکایی ها و پاکستانی ها است. اگر آمریکا واقعا خواهان صلح باشد، آنها می توانند دو یا سه طیاره را از میدان هوایی قندهار به پرواز درآورند - همان طور که در سال ۲۰۱۱ میلادی در قضیه ایبت‌آباد این کار را کردند - و طالبانی را که در کویته حضور دارند، دستگیر و آنها که مقاومت می کنند را از بین ببرند. وقتی ۵۰ یا ۱۰۰ تن از رهبران کلان شان کشته شوند، افراد جزء به صورت اتوماتیک با پروسه صلح یکجا خواهند شد.

پاسخ