امنیت

در پی خنثی شدن حمله بر شهر غزنی نیروهای افغان جنگجویان طالبان را تحت تعقیب قرار داده اند

خبرگزاری فرانسه

در پی حمله ناموفق شبه نظامیان بتاریخ ۱۸ اسد بر این مرکز ولایت، نیروهای افغانستان در شهر غزنی در تعقیب جنگجویان طالبان استند. [خبرنگار/ تلوزیون خبرگزاری فرانسه/ خبرگزاری فرانسه/ سلام تایمز]

غزنی -- بعد از آن که حملات هوایی نیروهای ائتلاف ستیزه جویان را به عقب نشینی وادار کرد، نیروهای امنیتی افغانستان جمعه (۱۹ اسد) یک عملیات تصفیوی را در جستجو برای یافتن جنگجویان طالبان که به اقدام به اجرای یک حمله عمده در شهر غزنی کرده بودند، شروع کرد.

وزارت دفاع افغانستان روز جمعه در یک خبرنامه گفت: «دشمنان از شهر غزنی عقب رانده شده اند و در حدود ۱۵۰ نفر از آنها کشته یا زخمی شده است.»

در این خبرنامه آمده است: «متاسفانه دشمن اکنون در منازل [مردمی ملکی] در [حوزه ۴ پولیس] مخفی شده اند و عملیات تصفیوی ادامه دارد.»

نیروهای خاص افغانستان بعد از آخرین تلاش طالبان برای تصرف یک مرکز شهری به غزنی اعزام شده بودند. این حمله در حالی صورت می گیرد که فشار بر ستیزه جویان جهت وارد شدن به گفتگوهای صلح در حال افزایش است.

فرید احمد مشعل، قومندان امنیه ولایت غزنی، بتاریخ ۱۹ اسد در شهر غزنی، نبض یک جنگجوی طالبان را گرفته است. [پولیس غزنی/ فیسبوک]

فرید احمد مشعل، قومندان امنیه ولایت غزنی، بتاریخ ۱۹ اسد در شهر غزنی، نبض یک جنگجوی طالبان را گرفته است. [پولیس غزنی/ فیسبوک]

بتاریخ ۱۹ اسد و در پی حمله طالبان بر شهر غزنی، دود به هوا برخاسته است. [زکریا هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۱۹ اسد و در پی حمله طالبان بر شهر غزنی، دود به هوا برخاسته است. [زکریا هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

به گفتهء باشنده های غزنی، ماهیت پیچیده این حمله و حجم آن بی سابقه بوده است.

عارف نوری، سخنگوی والی این ولایت، گفت که منازل مردم ملکی و پوسته های امنیتی اردو هدف حمله با هاوان قرار گرفته و اجساد ده ها جنگجوی طالبان در سرک ها بر زمین افتاده اند.

یک سخنگوی نیروهای ایالات متحده در افغانستان گفت که درگیری ها صبح جمعه، یعنی چند ساعت بعد از شروع حمله توسط ستیزه جویان در شام پنجشنبه (۱۸ اسد) از چند موضع در اطراف شهر «متوقف شد.»

با این حال، تیراندازی ها و درگیری های پراکنده تا عصر ادامه یافت و مسؤولین به باشنده های این شهر گفته اند که با توجه به این که جنگجویان طالبان به طور پراکنده در سرک ها حرکت می کنند، آنها در منازل شان بمانند.

از زمان شروع درگیری برق این منطقه قطع شده است.

اجساد در سرک ها

این سخنگوی ایالات متحده کمی بعد به به خبرگزاری فرانسه گفت: «گزارش های اولیه حاکی از تلفات حد اقلی نیروهای امنیتی افغانستان بوده اند.» وی افزود که نیروهای آمریکایی در واکنش به این تحولات، چرخ‌بال های هجومی را اعزام کرده و هم یک حمله با طیاره بی پیلوت انجام داده اند.

باز محمد همت، مدیر شفاخانه غیرنظامی در غزنی، گفت که در این درگیری حد اقل ۱۶ افغان، بشمول ۱۴ عسکر و دو نفر از باشنده های ملکی، کشته شده اند.

یک سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی که این حملات هوایی را تایید کرده، گفت که در این درگیری طالبان متحمل تلفات بسیار سنگین شده اند.

طالبان با صدور یک خبرنامه مدعی شدند که «اکثر ساختمان های حکومتی داخل شهر» را تصرف کرده و ۱۴۰ نفر از نیروهای امنیتی را کشته یا زخمی کردند.

لازم به ذکر است که ستیزه جویان اغلب دستاوردهای شان در میادین نبرد را با مبالغه بیان کرده و در مقابل تلفات که متحمل شده اند را اندک جلوه می دهند.

حساب کاربری رسمی نیروهای ایلات متحده در افغانستان جمعه در یک توئیت نوشت: «نیروهای ایالات متحده صبح امروز در #غزنی با حمایت هوایی نزدیک به این تحولات پاسخ دادند.»

در این توئیت آمده است: «نیروهای افغانستان مواضع شان را حفظ کرده و کنترل تمام مراکز حکومتی را در دست دارند. [این] یک تلاش ناموفق دیگر طالبان برای تصرف ساحات همزمان با ایجاد عناوین خبری از لحاظ ستراتیژیک بی نتیجه بود.»

افزایش فشار

حمله بر غزنی مشابه یک حملهء دیگر است که در ماه ثور انجام شد و طی آن طالبان بالای شهر فراه حمله بردند. بعد از یک روز درگیری شدی، کماندوهای افغان و حملات هوایی نیروهای ائتلاف با کشتن بالغ بر ۳۰۰ جنگجو این گروه را به حومه شهر فراه عقب راندند.

ستیزه جویان تا حالا پیشنهاد غنی که در ماه دلو مبنی بر مذاکرات پیش شرط صلح نادیده گرفته اند.

با این حال، علائمی وجود دارند که نشان می دهند کوشش های دیپلماتیک برای آوردن جنگجویان پای میز مذاکرات صلح ممکن است در آستانه به ثمر رسیدن باشند.

طالبان مدت ها است که بر انجام مذاکرات مستقیم با ایالات متحده تاکید دارند. واشنگتن مکررا این تقاضا را رد کرده و گفته است که مذاکرات باید با هدایت افغان ها انجام شود.

هارون میر، تحلیلگر باشنده کابل، گفت که حمله روز جمعه ممکن است با هدف کسب حد اکثر اهرم فشار ممکن قبل از وارد شدن در مذاکرات رسمی صلح انجام شده باشد.

میر گفت: «آنها [طالبان] می خواهند از موضع قدرت وارد مذاکرات شوند و می خواهند قبل از آغاز مذاکرات احتمالی صلح شهرهای بزرگ را تصرف نمایند.»

در همین حال، انتظارات درباره احتمال یک آتش‌بس اعلام شده حکومت بمناسب عید قربان (۳۰ اسد تا ۱ سنبله) افزایش یافته است.

یک آتش‌بس غیرمنتظره در ماه جوزاموجب توقف موقت درگیری بین نیروهای امنیتی و طالبان شد و اجازه داد تا افغان های خسته از جنگ کمی از خشونت رهایی یابند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

به یقین این ها همه موجب اندوه است. ای کاش نیروهای امنیتی قبل از حمله طالبان به غزنی اعزام شده بودند. در این صورت شاید از قتل این همه عساکر، مردم ملکی، و طالبان جاهل جلوگیری می شد. بیچاره مردم ما که نه همسایه مسلمان به آنها رحم می کند و نه [کشور] دوست غیرمسلمان.

پاسخ