آموزش

یک مرکز در هرات به زنان فرصت های یادگیری مهارت های تکنالوژی ارائه می کند

نوشتهء نصیر صالحی

مرکز بی بی سرای در شهر هرات توسط پنج فارغ التحصیل پوهنتون هرات راه اندازی شد و هدف آن ارتقاء مهارت های زنان در تکنالوژی، انترنیت، و کمپیوتر است. [نصیر صالحی]

هرات -- پنج زن از ولایت هرات، فضایی را برای زنان فراهم آورده اند تا به رایگان مهارت های مختلف تکنالوژی و کمپیوتر را یاد بگیرند.

این زنان که فارغ التحصیل فاکولته کمپیوتر ساینس از پوهنتون هرات استند،‌ سال پار با هزینهء شخصی شان این مرکز را ایجاد نمودند. آنها می خواهند از طریق آن زنان گروه های سنی مختلف را با کمپیوتر و انترنیت آشنا سازند.

سُمیه روان، ۲۵ ساله و مسوول مرکز بی بی سرای، گفت: «ما در زمان پوهنتون مشکلات و محدودیت های زیادی داشتیم، از جمله نبود نت کلب دخترانه تا کارها و پروژه های صنفی خود را اجرا می کردیم.»

او به سلام تایمز گفت: «پس از فراغت از پوهنتون تصمیم گرفتیم تا یک محیطی را بسازیم که مشکلات دختران را در زمینهء تکنالوژی حل کنیم.»

بتاریخ ۲۷ سرطان، زنان در یک صنف کمپیوتر در مرکز بی بی سرای در شهر هرات اشتراک کرده اند. [نصیر صالحی]

بتاریخ ۲۷ سرطان، زنان در یک صنف کمپیوتر در مرکز بی بی سرای در شهر هرات اشتراک کرده اند. [نصیر صالحی]

بتاریخ ۲۷ سرطان، محصلین در مرکز بی بی سرای شطرنج بازی می کنند. [نصیر صالحی]

بتاریخ ۲۷ سرطان، محصلین در مرکز بی بی سرای شطرنج بازی می کنند. [نصیر صالحی]

بتاریخ ۲۳ سرطان، محصلین نحوه استفاده از کمپیوتر را در مرکز تعلیمی و تفریحی بی بی سرای در هرات فرا می گیرند. [هوشنگ هاشمی/خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۲۳ سرطان، محصلین نحوه استفاده از کمپیوتر را در مرکز تعلیمی و تفریحی بی بی سرای در هرات فرا می گیرند. [هوشنگ هاشمی/خبرگزاری فرانسه]

تا حال، در این مرکز بیشتر از ۱۰۰ زن آموزش دیده اند.

دوره های آموزشی از سه هفته تا یک ماه طول می کشد که در هر دوره از ۳۰ تا ۵۰ شاگرد آموزش می بینند.

در کنار آموزش کمپیوتر، صنف های سی وی نویسی (خلص سوانح)، نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی، و آماده سازی پروژه های صنفی دوران مکتب لیسه و پوهنتون نیز در این مرکز آموزش داده می شود.

این مرکز همچنین دارای کتابخانه و صنف های تعلیمی شطرنج است.

در ویبسایت این مرکز آمده است که این مرکز به احترام بی بی گل، بانوی نخست، و «تمام رهبران زن نیرومند و الهام بخش افغان که قبل از او بودند» نام نهاده شده است.

توانمندسازی دختران

زنان جوان در هرات با محدودیت های جدی برای دسترسی به کافه های انترنیتی برای کار در پروژه های مدرسه مواجه هستند.

مرسل جامی ۲۴ ساله، یک تن از بنیانگذاران بی بی سرای به سلام تایمز گفت: «یکی از اهداف ما در مرکز بی بی سرای این است که برای دختران جدیدترین میتودهای تکنالوژی را معرفی کنیم و آنان را توانمند بسازیم تا در عرصه تکنالوژ‌ی و فن آوری گام به گام مردان قدم بگذارند.»

نرگس توکلی ۲۳ ساله، یک تن از محصلین فاکولته ادبیات انگلیسی پوهنتون هرات، گفت: «پیش از اینکه به اینجا [بی بی سرای] بیایم در مورد کمپیوتر آگاهی نداشتم و فقط کمپیوتر را روشن و خاموش کرده می توانستم.»

او به سلام تایمز گفت: «اما از روزی که به این مرکز آمدم کمپیوتر را خوب بلد شده ام و خیلی مواردی را که قبلاً نمی فهمیدیم برای ما آموزش داده شده است.»

او افزود: «برنامه هایی را که یاد گرفته ایم برای ما کمک می کنند تا پروژه های پوهنتون خود را آماده کنیم.»

گل پری حسینی ۲۲ ساله، باشنده اصلی ولایت غزنی که در حال حاضر محصل ادبیات انگلیسی پوهنتون هرات است، گفت که سال گذشته که پوهنتون شامل شد «هیچ کمپیوتر بلد نبودم.»

او به سلام تایمز گفت: «قبل از این که به بی بی سرای بیایم با کمپیوتر آشنا نبودم. اما در این مرکز برنامه های ویندوز، ورد و پاورپوینت را یاد گرفته ام. حالا می توانم سلاید درست کنم و پروژه های خود را کار کنم.»

او گفت: «من بهترین سلایدها را درست کرده می توانم.»

آموزش تکنالوژی

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، به سلام تایمز گفت: «این ابتکار این خانم های جوان قابل تقدیر است.»‌

او گفت: «ما از طریق ادارات مربوطه و ... ریاست معارف، ‌پوهنتون و سایر ادارات مربوطه و حتی از طریق ادارات خصوصی کوشش می کنیم تا از همه امکانات در دسترس استفاده کنیم تا سبب توسعه بیشتر فعالیت های این مرکز [بی بی سرای] شویم.»

فعالان حقوق زنان در ولایت هرات می گویند که ظرفیت سازی زنان و دختران در عرصه تکنالوژی می توانند به بهبود زندگی آنها کمک کند.

ماریا بشیر، فعال حقوق زنان و رئیس پیشین سارنوالی استیناف ولایت هرات، گفت: «در جامعه افغانستان که سنتی و به شدت مردسالار است، زنان همواره از فراگیری دانش به خصوص دانش روز[ تکنالوژی] مثل کمپیوتر و انترنت محروم نگه داشته شده اند.»

او به سلام تایمز گفت: «حکومت افغانستان ... مکلف است تا سهولت های لازم را برای فراگیری دانش روز و تکنالوژی برای دختران فراهم سازد.»

وی افزود: «این بسیار امیدوار کننده است که زنان در حال تلاش برای بهبود زندگی شان هستند.»

او گفت: «زنان و دختران می توانند در کنار مردان دانش فرا بگیرند و [می توانند] در آبادی و شکوفایی افغانستان نقش مهم بازی کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500