امنیت

فراخوان صلح قاضی القضات نام نهاد طالبان نشان دهنده عمق اختلاف بین طالبان است

نوشتهء نصیر صالحی

هرات -- یک مکتوب فرخوان صلح که بر طبق گزارش ها بوسیله یک قاضی القضات نام نهاد طالبان امضا شده، تازه ترین علامت انشقاق در صفوف این گروه ستیزه جو است و این در حالی است که برخی از شعبات این گروه به شکل فزاینده به مذاکره با حکومت افغانستان گرایش پیدا کرده اند. [نصیر صالحی]

هرات -- یک مکتوب فرخوان صلح که بر طبق گزارش ها بوسیله یک قاضی القضات نام نهاد طالبان امضا شده، تازه ترین علامت انشقاق در صفوف این گروه ستیزه جو است و این در حالی است که برخی از شعبات این گروه به شکل فزاینده به مذاکره با حکومت افغانستان گرایش پیدا کرده اند.

این مکتوب که توسط مولوی عبدالحکیم امضا شد، بتاریخ ۴ اسد در ولایت هرات ظاهر شد. این اعلامیه در ولسوالی های کشک کهنه، رباط سنگی، گلران، شیندند و ادرسکن ولایت هرات و هم در شهرهای مختلف از سوی طالبان در اختیار ملا امامان مساجد و مردم گذاشته شده و همچنان بر دیوارها نیز نصب شده است.

در این مکتوب، مولوی عبدالحکیم قاضی القضات نام نهاد گروه طالبان، از آتش‌بس سه روزه میان حکومت افغانستان و طالبان در روزهای عید فطر تمجید کرده و آتش‌بس که ابتدا توسط دولت اعلام شد را ابتکار طالبان دانسته است.

در این مکتوب آمده است: «براساس امر [هبت الله آخندزاده رهبر طالبان] و مشوره اعضای شورای رهبری [طالبان] یک آتش‌بس سه روزه در ایام عید فطر صورت گرفت، که طی آن شمار زیادی از برادران، بشمول مجاهدین و مامورین مسؤول اداره امنیت کابل، به شهرها و ولسوالی های شان رفتند و خوشی های عید را با اقارب و خانواده های خود تجلیل کردند.»

مولوی عبدالحکیم، قاضی القضات نام نهاد طالبان، در یک مکتوب که ماه قبل نشر یافت، از آتش‌بس ماه جوزا تمجید کرد. [نصیر صالحی]

مولوی عبدالحکیم، قاضی القضات نام نهاد طالبان، در یک مکتوب که ماه قبل نشر یافت، از آتش‌بس ماه جوزا تمجید کرد. [نصیر صالحی]

امین الله اخرخیل، قومندان امنیه ولایت هرات، در یونیفرم نظامی در اولین روز از عید فطر بتاریخ ۲۵ جوزا، در ولسوالی ادرسکن با قومندانان طالبان گپ می زند. [نصیر صالحی]

امین الله اخرخیل، قومندان امنیه ولایت هرات، در یونیفرم نظامی در اولین روز از عید فطر بتاریخ ۲۵ جوزا، در ولسوالی ادرسکن با قومندانان طالبان گپ می زند. [نصیر صالحی]

در این مکتوب نوشته شده است: «نه تنها مجاهدین بلکه تمام ملت افغانستان از این تصمیم [هبت الله] خوشحال شدند. پس می زیبد که رهبری [طالبان] در آینده نیز بر علاوه فعالیت های جهادی به خواسته های مردم و مجاهدین توجه کند.»

این مکتوب می افزاید: «علاوه بر این، تاکید شده است که مجاهدین در تمام مذاکرات و گفتگوهایی که باعث تامین صلح واقعی و خوشحالی ملت می گردد، شرکت کنند.»

حکیم در این مکتوب گفته است: «ما از اعضای شورای رهبری [طالبان] می خواهیم که با نماینده های واقعی مردم افغانستان، بزرگان قوم و علمای دین بی طرف، چه در داخل افغانستان و چه در بیرون افغانستان، در گفتگوهای صلح مشروط و یا غیر مشروط شرکت کنند تا [طالبان] بتواند از این طریق مسؤولیت را که در برابر مردم افغانستان دارد، اداء کند.»

«من آرزو دارم که شورای رهبری [طالبان] پس از این روی تصامیم و فیصله های علمای کرام تجدید نظر کند و با فرستادن نماینده های خود در نشست های صلح خواهانه، موقف خود را برای ملت افغان و جامعه جهانی مشخص سازد.»

حکیم نوشت: «به این ترتیب [طالبان] یک بار دیگر اعتماد و حمایت های مادی و معنوی کشورهای اسلامی برادر را به دست خواهد آورد.»

خستگی طالبان از جنگ

اعلان طالبان با استقبال گرم مقام های محلی در ولایت هرات روبه رو شده است.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، گفت که این موضع جدید طالبان نشان دهنده خستگی این گروه از ادامه جنگ است.

او به سلام تایمز گفت: «خوشبختانه بعد از آتش‌بس قبلی شاهد افزایش علاقه مندی طالبان به پروسه صلح بودیم. این اعلان نشان داد که بخش بزرگی از رهبری طالبان علاقه مند استقرار صلح هستند.»‌

به گفته مسؤولین امنیتی هرات، بسیاری از ستیزه جویان طالبان در این ولایت پیش از این جنگیدن را متوقف کرده اند و می خواهند با پروسه صلح یکجا شوند.

پاسوال امین الله امرخیل، قومندان امنیه ولایت هرات، گفت که پس از آتش‌بس عید فطر سطح خشونت ها در هرات کاهش یافته است.

او به سلام تایمز گفت: «ما آغوش مان را به روی مخالفان مسلح دولت که خواهان صلح استند، باز می کنیم.»‌

امرخیل گفت: «اما این بار با تجربه که از آتش‌بس در روزهای عید گذشته داریم بیشتر توجه خواهیم کرد تا ملت،‌ نیروهای امنیتی،‌ شاهراه های ما و ولسوالی ها آسیب نبیند.»

وی گفت: «ما منتظر تصمیم رهبران حکومت وحدت ملی استیم.»‌

یک فرصت طلایی

ناظران سیاسی در هرات و ساکنان محلی نیز امیدوار هستند که این مکتوب می تواند به این معنی باشد که طالبان موضع سختگیرانه خود را نرم تر کرده و به صدای صلح طلب ملت گوش فرا خواهد داد.

محمد رفیق شهیر، کاشناس امور سیاسی در هرات، به سلام تایمز گفت: «فشارهای فزاینده جامعه جهانی طالبان را مجبور کرده است که پروسه صلح را قبول کنند.»

«پیشنهاد صلح و آتش‌بس از سوی طالبان شدت خستگی این گروه از مبارزه و جنگ را نشان می دهد و این برای تامین صلح و ثبات در افغانستان امیدوار کننده است.»

شعیب کریمی ۳۳ ساله، یک فعال مدنی در ولایت هرات، گفت که در حال حاضر برای آغاز گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان فرصت فراهم است و هر دو طرف باید از این فرصت طلایی استفاده کنند.

او به سلام تایمز گفت: «خیر در صلح نهفته است و صلح باعث آرامش و سعادت در یک اجتماع است. هر اقدامی که باعث تامین صلح و ثبات در افغانستان شود و از طرف هر جناحی که باشد قابل ستایش و ستودن است.»

سید اشرف سادات ۴۰ ساله، یک فعال مدنی در ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «امیدواری ما این است که آهسته آهسته از بحث آتش‌بس به سوی صلح حرکت بکنیم. مشخص است که همه طرف ها از جنگ خسته استند. ما امیدوار استیم که دروازه گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان از طریق آتش‌بس باز شود.»

تور محمد ظریفی، یکی از بزرگان قومی در ولسوالی ناامن شیندند ولایت هرات، از موضع گیری تازه طالبان استقبال کرد.

ظریفی به سلام تایمز گفت: «طالبان باید این را بفهمند هر کسی که به هر نامی در افغانستان کشته می شود افغان است و سود این جنگ ویرانگر را فقط دشمنان افغانستان می برند.»

او گفت: «ما مردم خواهان ادامه یافتن آتش‌بس میان طالبان و حکومت هستیم و امید داریم که این آتش‌بس باعث ختم جنگ و تامین صلح در کشور ما شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500