امنیت

جنگجویان طالبان که از آتش‌بس قبلی تشجیع شده اند، در هلمند تسلیم می شوند

نوشتهء ضیاء ثمر

محمد یاسین خان، والی هلمند (چپ)، بتاریخ ۲۵ اسد از یک رهبر طالبان به نام ملا لعل محمد (راست) و هفت تن از افراد او که تصمیم گرفتند تا بیرق ملی افغانستان را برافراشتند و با پروسه صلح یکجا شوند، استقبال می کند. [ضیاء ثمر]

محمد یاسین خان، والی هلمند (چپ)، بتاریخ ۲۵ اسد از یک رهبر طالبان به نام ملا لعل محمد (راست) و هفت تن از افراد او که تصمیم گرفتند تا بیرق ملی افغانستان را برافراشتند و با پروسه صلح یکجا شوند، استقبال می کند. [ضیاء ثمر]

لشکرگاه -- یک گروه از جنگجویان طالبان بعد از تسلیم کردن اسلحه شان و یکجا شدن با پروسه صلح در لشکرگاه بتاریخ ۲۵ اسد بیرق ملی افغانستان را برافراشتند.

هفت جنگجوی طالبان و رهبر شان با نام ملا لعل محمد معروف به آقاجان، با همکاری ریاست عمومی امنیت ملی اسلحه شان را به محمد یاسین خان، والی هلمند، تسلیم کردند.

یاسین به سلام تایمز گفت: «جمهوری اسلامی افغانستان همیشه از صلح حمایت کرده و خواستار آن بوده است. این کشور به همه کسانی که از جنگ دست کشیده و راه صلح را در پیش بگیرند، استقبال می کنند.»

او گفت که کسانی که تسلیم شده اند، درک کرده اند که اسلام به هیچکس فرمان قتل دیگری را نداده است. آنها افزودند که جنگجویان سابق نیز فهمیده اند که جنگیدن به نفع آنها نیست.

یک گروه هشت نفره طالبان بتاریخ ۲۵ اسد در ولایت هلمند از اسلحه شان را تسلیم مقامات افغان می کنند. [ضیاء ثمر]

یک گروه هشت نفره طالبان بتاریخ ۲۵ اسد در ولایت هلمند از اسلحه شان را تسلیم مقامات افغان می کنند. [ضیاء ثمر]

یاسین گفت: «جنگجویان که با پروسه صلح یکجا شده اند، در امان خواهند بود و حکومت کوشش خواهد کرد تا در زنده گی شان تغییرات مثبت ایجاد کند.»

قربانیان منافع بیگانگان

محمد، رهبر این گروه، به سلام تایمز گفت: «ما ۱۵ سال را در وه ها بسر بردیم، مگر نه صلح دیدیم و نه از زنده گی آرام با فامیل مان لذت بردیم.»

او با اشاره به والی نام نهاد طالبان در هلمند، که با نام ملا منان معروف است، گفت: «ملا عبدالمنان [منصوری] به ما همه چیز می داد. ما در ولسوالی نهرسراج و نوزاد فعالیت می کردیم.»

محمد گفت: «ما قربانیان منافع بیگانگان شده ایم ... آنها همیشه به ما دستور می دادند و پلان می گذاشتند تا این کشور را ویران کرده و مردم بیگناه را بکشیم و از انکشاف ممانعت نماییم.»

او گفت: «ایران، روسیه، و سایر کشورها از رئیس مان [ملا منان] و حمایت می کردند و برای ما اسلحه می آمد.» این در حالی است که سابق بر این، راپورهای نشر شده بود مبنی بر این که منان خودش از روابط طالبان با آن کشورها انتقاد می کرد.

وی افزود: «ما دیگر نمی توانیم فقر را تحمل کنیم و ما می خواهیم با یکدیگر و با خانواده های مان زنده گی کنیم.»

مزه صلح

ملا سیف‌الله آخندزاده ۲۸ ساله، یکی از جنگجویان طالبان که با پروسه صلح یکجا شده، به سلام تایمز گفت: «آتش‌بس سه روزه در ایام عید فطر خاطره خوب است ... و من با این آتش‌بس درک کردم که این جنگ یک [جنگ خارجیان است] و بعد از آن بود که من در بازسازی این کشور اشتراک کردم.»

آخندزاده گفت که منان با ایران ارتباط دارد و [ایران] به او اسلحه و مهمات می دهد. او افزود که رهبر طالبان اموال مردم محلی را می دزدد و در قاچاق دست دارد.

او گفت: «ما خانه های مان را ترک کرده ایم و از زنده گی لذتی نبرده ایم. اما در جریان آتش‌بس عید قبل ما دیدیم که شهرها و عساکر حکومت با آنچه که به ما گفته شده بود، متفاوت بودند.»

یک عضو دیگر گروه با نام ملا رحمت‌الله ۳۲ ساله گفت: «ما همیشه علیه عساکر جنگ می کردیم و پروپاگند را می شنیدیم مبنی بر این که آنها کافر استند و [جهاد بر علیه آنان ضروری می باشد].»

رحمت‌الله به سلام تایمز گفت که او بعد از رفتن به خانه های عساکر در آتش‌بس قبلی درک کرد که جنگیدن نه به نفع اوست و نه در جهت منافع کشورش است.

او از سایر اعضای طالبان خواست تا از جنگیدن برای خارجی ها دست بردارند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

نام من سمیع الله است. خوب می شود اگر نمره خبرنگارتان را به ما بدهید. من خودم را معرفی و با او مصاحبه می کنم.

پاسخ