فناوری

سیستم رادار جدید حکومت را قادر به کنترول حریم فضایی افغانستان کرده است

نوشتهء نجیب‌الله

با راه اندازی یک سیستم رادار جدید بتاریخ ۱۸ اسد، افغان ها بر امر نظارت و جمع آوری عایدات ترانزیتی تمام پروازهای که با استفاده از فضای هوایی افغانستان انجام می شوند، کنترول کامل دارند. [ارگ ریاست جمهوری افغانستان/ فیسبوک]

با راه اندازی یک سیستم رادار جدید بتاریخ ۱۸ اسد، افغان ها بر امر نظارت و جمع آوری عایدات ترانزیتی تمام پروازهای که با استفاده از فضای هوایی افغانستان انجام می شوند، کنترول کامل دارند. [ارگ ریاست جمهوری افغانستان/ فیسبوک]

کابل -- نصب یک دستگاه رادار پیشترفته در میدان هوایی بین المللی حامد کرزی این امکانات را به افغان ها مساعد نموده تا افغانستان پس از ۲۶ سال برای نخستین بار کنترول حریم فضایی خود را بدست بگیرد.

رئیس جمهور اشرف غنی پس از افتتاح این تأسیسات در کابل گفت که حکومت افغانستان با بدست گرفتن کنترول حریم فضایی افغانستان، زمینه را برای مبدل شدن کشور به چهارراه اقتصادی منطقه فراهم ساخته است.

او بتاریخ ۱۸ اسد گفت: «استقلال هوایی و فضایی یکی از اهداف عمده حکومت وحدت ملی بود. امروز استقلال فضایی عملی شد.»

محمود‌شاه حبیبی، رییس اداره مستقل هوانوردی ملکی افغانستان، گفت پلان تحویل کنترول حریم فضایی افغانستان [به حکومت این کشور] که قرار بود در سال ۲۰۱۵ انجام شود، به دلیل کمبود متخصصان در این بخش با تأخیر مواجه شد.

در تصویر سیستم رادار جدید بتاریخ ۱۸ اسد نشان داده شده است. [ارگ ریاست جمهوری افغانستان/ فیسبوک]

در تصویر سیستم رادار جدید بتاریخ ۱۸ اسد نشان داده شده است. [ارگ ریاست جمهوری افغانستان/ فیسبوک]

حبیبی در یک نشست خبری گفت که افغانستان طی سه سال گذشته بیش از ۱۰۰ ملیون دالر (۷.۲ هزار میلیارد افغانی) جهت آموزش ۱۰۰ نفر از متخصصان در بخش کنترول حریم فضایی مصرف کرده است.

شرکت های ائتلاف یا شرکت های خارجی که هزینه شان توسط کشورهای کمک کننده پرداخت می شود، از سال ۲۰۰۱ تا کنون فضای هوایی افغانستان را مدیریت می کردند.

گامی به سوی حاکمیت

نمایندگان پارلمان و تحلیلگران از به کنترول گرفتن حریم فضایی توسط حکومت افغانستان استقبال کرده و آن را گامی به سوی پیشرفت و حاکمیت ملی عنوان کرده اند.

نادرخان کتوازی، نماینده مردم پکتیکا در ولسی جرگه افغانستان، به سلام تایمز گفت: «برای من یکی از خوش ترین لحظه ها در زندگی ام وقتی بود که افغان ها خودشان کنترول فضای هوایی شان را به دست خود گرفتند.»

او گفت که این یک دست آورد بزرگ است که هم سود اقتصادی دارد و هم از لحاظ سیاسی برای افغانستان با ارزش می باشد.

او گفت: «از همه مهتر این که سود سیاسی این دستاورد بسیار زیاد است. سابق بر این، حرف هایی مبنی بر این که چرا کنترول فضای هوایی افغانستان به دست خارجی ها بود،‌ وجود داشت. حالا خود افغانستان آن را در اختیار دارد.»

فاروق بشر، استاد پیشین پوهنځی حقوق پوهنتون کابل، این پیشرفت را ستایش کرد و آن را یک گام به سوی حاکمیت ملی عنوان کرد.

او به سلام تایمز گفت: «از لحاظ حقوق بین الدول، حدود سیاسی هر کشور زمین و فضای آن است. بنابرین، اگر فضای کشوری از سوی کشور دیگری اداره شود این در حقیقت حاکمیت سیاسی آن کشور را خدشه دار می سازد.»

او گفت: «هرقدر که حکومت به خود متکی می شود، این می تواند در تامین صلح و ثبات در کشور نیز کمک کند.»

زرین شاه، یک افسر پیشین قوای هوایی افغانستان در کابل، گفت که توانایی حکومت در بدست گرفتن کنترول حریم هوایی افغانستان تاثیرات مثبتی بر کشور دارد.

او به سلام تایمز گفت: «این اقدام تاثیرات مختلف دارد، از تاثیرات روانی گرفته تا تاثیرات سیاسی و اقتصادی.»

او گفت: «از لحاظ روانی مردم [افغانستان] اعتماد به نفس پیدا می کند که خودشان حریم هوایی شان را کنترول می کنند. افزون بر این، از لحاظ سیاسی هم استقلال کشور را تکمیل می سازد.»

منافع اقتصادی

سیف الدین سیحون، استاد اقتصاد پوهنتون کابل، گفت که این اقدام بر علاوه این که گامی است به سوی تقویت حاکمیت ملی، همچنان موجب می شود تا افغانستان از عبور و مرور طیاره ها از فضای کشور حق ترانزیت نیز دریافت کند.

او به سلام تایمز گفت: «این امر از نظر اطمینان و اعتماد برای همکاری های منطقوی نیز اهمیت دارد. اگر افغانستان بعد از این کنترول هوای خود را بدست داشته باشد ... برای کشورهای منطقه نیز این اعتماد به وجود [خواهد] آمد، زیرا آنها می دانند که قلمروی افغانستان مورد سوءاستفاده کشورهای دیگر قرار نخواهد گرفت

شاه گفت: «سیستم رادار جدید که اخیرا نصب شده دارای امکانات خوبی است و می تواند طیاره های را که از فضای افغانستان می گذرند تا ارتفاعات ۴۵۰۰۰ فت تشخیص دهد. در حالی که در گذشته این امکانات وجود نداشت.»

او گفت: «با این سیستم مجهز رادار، افغانستان پس از این می تواند تشخیص دهد که چی وقت یک طیاره وارد حریم افغانستان شده و چی مدت در فضای افغانستان بوده است. در نتیجه مبلغ ترانزیت آن نیز بر اساس کیلومتر محاسبه می شود.»

قاسم رحیمی، سخنگوی اداره هوانوردی ملکی، به سلام تایمز گفت: «رادارای که نصب شده است، یکی از پیشرفته ترین رادارها در دنیا است و کشورهای پیشرفته جهان از این سیستم استفاده می کنند.»

او گفت: «با نصب و افتتاح این سیستم درجه مصونیت فضای افغانستان بیشتر شده و ظرفیت ترافیک هوایی افغانستان نیز بلند می رود.»

«طبعیتا این تمام گام های است که ما را کمک می کند که بتوانیم برای همتاهای بین المللی خود در بخش عبوری خدمات بهتر ارایه کنیم و هم بتوانیم عاید بیشتری کسب کنیم.»

رحیمی گفت: «در مجموع ما در سال گذشته چیزی در حدود بیش از ۶ میلیارد افغانی [۸۲ ملیون دالر] عایدات داشتیم و امسال امیدواری ما این است که عواید ما از ۷ میلیارد افغانی [۹۶ ملیون دالر] بیشتر شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خوب تشکر ازمعلومات تان اما مشکل این است که دو دروغ وجود دارد: اول اینکه افغانستان هنوز هم برای کنترل ترافیک هوایی از طرزالعمل های کنترل بدون رادار استفاده می کند. دوم اینکه کنترل نیز بطور مکمل به افغانها داده نشده است. اینجا صرف کمتر از ۱۰ کنترل کننده افغان در تمام کنترل روم ای سی سی وجود دارند. برعلاوه، مزد یا معاش که فعلآ برای کنترلرهای افغان داده می شود کمتر از ۱۰۰۰۰ افغانی است. پس هیچ راه برای تشویق کردن کنترلرهای افغان وجود ندارد تا آنها برای کمتر از ۱۰۰۰۰ افغانی معاش بمانند و کار کنند. کوشش نمایید که همه معلومات تان را پس اصلاح کنید، همه ی انها دروغ هستند.

پاسخ

سلام آقا، من در کمال احترام می خواهم بگویم که من یک محصل استم. و در صنف ۱۲ در پیشاور پاکستان تعلم می کنم. من می خواهم یک وظیفه پیدا کنم و شاغل شوم. بعضی افراد من را مسخره می کنند که می گویند من وظیفه ندارم. بنا، اگر شما به من یک چانس بدهید، من بسیار سخت کوشش خواهم کرد: زیرا زنده گی بدون داشتن وظیفه بسیار سخت است. من می خواهم در کمپانی شما وظیفه بگیرم. رادارها را هم دوست دارم. اگر به من این چانس را بدهید، بسیار ممنون این لطف تان خواهم شد. تشکر. شفیق الله داودزی

پاسخ