اقتصاد

قاچاق زعفران از ایران باعث تضعیف صنعت نوپای زعفران افغانستان می شود

نوشتهء نصیر صالحی

نصیر احمد درانی، وزیر زراعت آبیاری و مالداری افغانستان، می گوید واردات غیر قانونی زعفران از ایران روی زعفران افغانستان تاثیرات منفی داشته و بازار زعفران کشور را ضربه زده است. [نصیر صالحی]

هرات -- قاچاق زعفران بی کیفیت از ایران به ولایت هرات افغانستان باعث ایجاد تأثیرات عمده برای مارکیت داخلی و شهرت بین المللی آن شده است.

نصیر احمد درانی، وزیر زراعت آبیاری و مالداری افغانستان، به سلام تایمز گفت: «واردات غیر قانونی زعفران بی کیفیت ایران در مارکیت های بین المللی نام و کیفیت زعفران ما را ضربه می زند.»

او گفت: «در روزهای نزدیک وقتی به کابل برگردم به کابینه پیشنهاد می کنم که واردات زعفران به طور مطلق منع شود و ... هر کسی که وارد می کند باید زعفرانش ضبط شود.»

محمد آصف رحیمی، والی هرات، گفت به دلیل قاچاق زعفران از ایران دهاقین افغان متضرر شده اند و قیمت زعفران با کیفیت افغانستان نیز پایین آمده است.

بتاریخ ۲۰ اسد، کارگران افغان در شهر هرات زمین را برای کاشت پیاز زعفران آماده می کنند. [نصیر صالحی]

بتاریخ ۲۰ اسد، کارگران افغان در شهر هرات زمین را برای کاشت پیاز زعفران آماده می کنند. [نصیر صالحی]

بتاریخ ۲۴ اسد یک زن در شهر هرات مصروف دسته کردن زعفران افغانستان است. [نصیر صالحی]

بتاریخ ۲۴ اسد یک زن در شهر هرات مصروف دسته کردن زعفران افغانستان است. [نصیر صالحی]

رحیمی گفت: «ما به پولیس سرحدی خود این وظیفه را دادیم که از وارد شدن زعفران بشکل غیر قانونی به داخل کشور جلوگیری کنند.»

مسؤولان وزارت زراعت وآبیاری و مالداری افغانستان می گویند که تاهنوز مشخص نیست که به چه میزان زعفران ایران به طور غیر قانونی وارد ولایت هرات می شود، اما صادرات زعفران که از افغانستان به سایر کشورهای صورت گرفته، بیشتر از تولیدات است.

خسارت زعفران کاران افغان

نثار احمد عطایی، ۵۰ ساله که بیش از یک و نیم دهه است در ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات مصروف کشت و برداشت زعفران است گفت که در سال های اخیر دهاقین افغان علاقه پیدا کرده اند تا زعفران را کشت کنند.

او گفت که اما به دلیل قاچاق زعفران ایرانی، عایدی حاصله از زعفران افغانستان به طور عمده ای کاهش یافته است.

او به سلام تایمز گفت: «دهقانان هرات یک سال پیش یک کیلوگرم زعفران افغانستان را تا حدود ۱۳۰ هزار افغانی (۱۷۹۰ دالر) به فروش می رساندند، اما این قیمت کاهش یافته و اکنون به ۶۰ هزار افغانی (۸۲۶ دالر) رسیده است و این موضوع بر دهقانان زعفران تاثیر منفی داشته است.»

او گفت: «زعفران [ایرانی] از ایران به هرات می رود و از هرات به نام زعفران افغانستان به خارج صادر می شود.»

وی افزود: «زعفران افغانستان سه سال پیهم مقام اول را در جهان گرفته است و اکنون ایرانیان از طریق صادرات زعفران ایران به عنوان زعفران هرات به کشورهای دیگر از این مزیت استفاده می کنند. هر گونه مشکلات کیفیتی که ممکن است در تولید زعفران ایران اتفاق بیافتد، شهرت زعفران افغانستان را از خدشه دار خواهد کرد.»

عبدالرزاق، ۶۰ ساله از ولسوالی پشتون زرغون که بیش از دو دهه عمرش را در زراعت زعفران در ولایت هرات سپری کرده است، گفت که ایران سالانه بیش از ۲۰۰ تن زعفران تولید می کند و زعفرانش برای چند سال می ماند و (به دلیل تحریم های بین المللی)‌ به صورت قانونی فروش نمی رسد و به همین دلیل آن را به افغانستان انتقال می دهد.

او به سلام تایمز گفت که به همین دلیل است که ایران زعفران خود را به افغانستان می فرستد که تحت شرایط دروغین فروخته شود.

او گفت: «پس از سالها مشقت از سوی زارعین زعفران، این [محصول] اکنون به یک چشم انداز کوچک از امید برای کشاورزان و مردم افغانستان تبدیل شده است. با این وجود، [ایران] این [امید]‌ را کم کم به یاس و ناامیدی تبدیل می کند.»

بشیر احمد احمدی، معاون مسلکی ریاست زراعت هرات، گفت که زعفران قاچاق شده از ایران از طریق هرات به کشورهای دیگر صادر می شود و این روی زعفران افغانستان تاثیرات منفی می گذارد.

احمدی به سلام تایمز گفت: «در صورتی که زعفران بی کیفیت از ایران به شکل قاچاقی به افغانستان بیاید حتما تاثیرات منفی در پی خواهد داشت.»

تلاش ایران برای دستیابی به بازارهای بین المللی

مسؤولان محلی ولایت هرات می گویند که به دلیل معاف بودن محصول گمرکی زعفران افغانستان در کشورهای هند و چین، ایران تلاش دارد تا برای تامین منافع خود، زعفران خود را از طریق افغانستان به بازارهای جهانی صادر کند.

پس از این که یک شرکت آمریکایی -- شرکت ادویه رومی مستقر در شیکاگو -- برای خریداری زعفران افغانستان اعلام آمادگی کرد و از آن بحیث «طلای سرخ افغانستان» یاد کرد، ایران تلاش دارد تا از طریق افغانستان زعفران خود را به نام زعفران هرات به ایالات متحده آمریکا صادر کند.

شماری از کارشناسان مسائل سیاسی می گویند که زعفران افغانستان از شهرت خوب جهانی برخوردار است و تا حالا سه بار مقام نخست را از آن خود کرده است و این مسئله برای ایران حساسیت برانگیز است.

عبدالقادر کامل، کارشناس مسائل سیاسی مقیم هرات، گفت: «ایران کوشش می کند که نام برند و بازاریابی زعفران هرات را سبوتاژ کند.»

کامل به سلام تایمز گفت که به دلیل فشارهای جهانی و تحریم های وضع شده از سوی جامعه جهانی به خصوص ایالات متحده آمریکا، زعفران ایران خریدار ندارد و به همین دلیل از نام زعفران افغانستان استفاده می کند.

او گفت: «ایران برای پیدا کردن بازار برای زعفران خود از تمام گزینه ها استفاده می کند و یکی از این ابزارها افغانستان و به خصوص ولایت هرات در همسایگی ایران است که [ایران] از آن برای صدور زعفران خود به مارکیت های جهانی استفاده می کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این تقاضای همه افغانها است که باید مراکز علمی باز شود تا شهروندان افغانستان از آن استفاده اعظمی نمایند.

پاسخ