امنیت

البغدادی رهبر داعش معترف است که با افزایش تلفات این گروه در سراسر جهان داعش در وضعیت عقب نشینی است

سلام تایمز

در این تصویر گرفته شده از یک ویدئوی مورخ ماه جوزا سال ۱۳۹۳، ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، ایجاد خلافت نام نهاد اش را اعلام می کند. [فایل]

در این تصویر گرفته شده از یک ویدئوی مورخ ماه جوزا سال ۱۳۹۳، ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، ایجاد خلافت نام نهاد اش را اعلام می کند. [فایل]

کابل -- چند روز بعد از آن که ابوبکر البغدادی، رهبر «دولت اسلامی» (داعش)، از انزوا خارج شد و اعتراف کرد که این گروه در وضعیت عقب نشینی و شکست قرار دارد، نیروهای افغان و ائتلاف رهبر شعبه داعش در افغانستان را کشتند.

البغدادی در یک پیام ۵۵ دقیقه ای که چهارشنبه ۳۱ اسد توسط عملیات رسانه ای داعش نشر یافت، البغدادی اعتراف کرد که چگونه داعش در پی شکست های نظامی اش در خاورمیانه در حال عقب نشینی است.

البغدادی که از پیروان اش خواست تا «دین، صبر، و جهاد» خود را ترک نکنند، در اظهاراتی که به نظر می رسد نشانه شکست این گروه در میدان می باشد اعلام کرد که «میزان پیروزی یا شکست مجاهدین به از دست دادن یک شهر یا شهرک و یا در معرض حملات آنها که از لحاظ هوایی تفوق دارند، قرار گرفتند، ربط ندارد.»

البغدادی همچنان به فقدان دیسیپلین در میان بازمانده گان این گروه اشاره کرد و به معاونین اش هشدار داد مراقب نشانه های شورش در میان افرادشان باشند. او اعضای داعش را با ملیت ها، قومیت ها، و از ساحات مختلف را تشویق کرد تا از درگیری های داخلی و خصومت ها پرهیز کنند.

اعضای نیروهای عراقی بتاریخ ۱۱ سرطان ۱۳۹۶ در مسجد النوری موصل در عراق، جایی که ابوبکر البغدادی به سال ۱۳۹۳ اولین خطبه اش را بحیث رهبر داعش ایراد کرد، دیده می شوند. بتاریخ ۲ سرطان ۱۳۹۶، در حالی که نیروهای عراقی این ساحه را به محاصره خود درآورده بودند، داعش این مسجد را منفجر کرد و ساختمان آن را همراه با مناره های باستانی اش منهدم نمود. [احمد الربیعی/ خبرگزاری فرانسه]

اعضای نیروهای عراقی بتاریخ ۱۱ سرطان ۱۳۹۶ در مسجد النوری موصل در عراق، جایی که ابوبکر البغدادی به سال ۱۳۹۳ اولین خطبه اش را بحیث رهبر داعش ایراد کرد، دیده می شوند. بتاریخ ۲ سرطان ۱۳۹۶، در حالی که نیروهای عراقی این ساحه را به محاصره خود درآورده بودند، داعش این مسجد را منفجر کرد و ساختمان آن را همراه با مناره های باستانی اش منهدم نمود. [احمد الربیعی/ خبرگزاری فرانسه]

حملات هوایی نیروهای ائتلاف بتاریخ ۱۹ سرطان در ولایت ننگرهار تاسیسات داعش را منهدم کرده است. [عکس متعلق به ناتو]

حملات هوایی نیروهای ائتلاف بتاریخ ۱۹ سرطان در ولایت ننگرهار تاسیسات داعش را منهدم کرده است. [عکس متعلق به ناتو]

ناظران می گویند که اگر این مشکلات وسعت نداشت، البغدادی به آنها اشاره نمی کرد. آنها یادآور شده اند که چشم انداز شکست ناگزیر موج سرپیچی از دستورات مخصوصا در رابطه با ادامه جنگ را ایجاد کرده است.

از زمانی که البغدادی تشکیل «خلافت» نام نهاد را به سال ۱۳۹۳ اعلام کرد، داعش ۹۵ فیصد از متصرفات اش را در عراق و سوریه از دست داده است و به مجموعه های کوچک در ساحات غالبا غیر مسکونی در سوریه تقلیل یافته است.

این صوت جدید تقریبا یک سال بعد از آخرین اظهارات صوتی او نشر پیدا کرده است.

راپورها حاکی از مجروح شدن البغدادی استند و مسؤولین می گویند که بعد از بازداشت پنج نفر از قومندانان ارشد داعش در سوریه بتاریخ ۴ حمل توسط نیروهای عراقی حلقه محاصره در اطراف این گروه جهادی تنگ تر شده است.

کشته شدن یک رهبر افغان دیگر داعش

در همین حال، داعش در افغانستان با متحمل شدن ضربات شدید با یک شکست دیگر روبرو شده است.

به گفته ریاست عمومی امنیت ملی، ابوسعد ارهابی، معروف به ابوسید اورکزی، رهبر شعبه خراسان داعش، شام شنبه ۳ سنبله در ولسوالی خوگیانی در اثر یک حمله هوایی مشترک نیروهای افغان و قوای ائتلاف کشته شد.

در خبرنامه ریاست عمومی امنیت ملی، که از این گروه را با نام عربی اش یاد کرده، آمده است: «امیر داعش در افغانستان همراه با ۱۰ تن دیگر کشته شدند.»

عطالله خوگیانی، سخنگوی والی ولایت ننگرهار، مرگ ارهابی را تایید کرد.

خوگیانی گفت: «حملات هوایی در این ساحه اجرا شد و نیروهای ائتلاف از میدان هوایی جلال آباد راکت های را فیر کردند.» وی افزود: «ما گزارش های استخباراتی مبنی بر حضور این رهبر داعشی در ساحه داشتیم و این معلومات را با شرکای خارجی مان به اشتراک گذاشتیم.»

خوگیانی در ادامه گفت که معلوم نیست مرگ ارهابی در اثر «راکت ها بوده است ... و یا حملات هوایی.»‌ او افزود: «بر علاوه، بیش از ده جنگجو بشمول چند قومندان نیز کشته شدند.»

ارهابی چهارمین رهبر داعش خراسان است که از زمان اولین حضور این گروه در کشور حدودا در سال ۱۳۹۳ کشته شده است.

دگرمن مارتین اودانل، سخنگوی نیروهای ایالات متحده در افغانستان، تایید کرد که آنها یک حمله هوایی را در محل توصیف شده توسط مقامات افغان اجرا کرده اند که این حمله «یک رهبر ارشد یک سازمان تعیین شده بحیث سازمان تروریستی را هدف قرار داد.»

چند ساعت قبل از این حمله، این گروه مسؤولیت یک حمله انتحاری که ظاهرا یک تحصن اعتراضی را در خارج از دفتر کمیسیون انتخابات این ولایت در جلال آباد هدف قرار داده بود، بر دوش گرفته بودند. به گفتهء مقامات افغان، این انفجار حسب گزارش ها، دو شهروند افغان را کشته و چهار تن دیگر را زخمی کرده بود.

در پی بم گذاری جلال آباد چند حمله خونین در هفته های گذشته روی داد که داعش مسؤولیت آنها را بر دوش گرفته است که از آن جمله می توان به حملات بر چندین فقره تاسیسات حکومتی در کابل و نیز یک انفجار در یک مکتب که به مرگ کم از کم ۳۷ نفر منجر شد اشاره کرد.

برغم ارتکاب اقدامات متعدد تروریستی این گروه در حال فرار است و شکست های پیاپی را طی یک سال گذشته در یک جنگ زمینی با طالبان متحمل شده است.

در اوایل ماه روان، بیش از ۱۵۰ جنگجوی داعش خود را تسلیم نیروهای افغان در جوزجان کردند؛ نیروهای افغان این رویداد را بحیث پایان کار این گروه در شمال کشور تلقی کرده است.

این تسلیم شدن نیروهای داعشی چند هفته بعد از درگیری شدید با طالبان در جوزجان روی داده است که بنا بر گزارش ها زیادتر از ۳۰۰ جنگجو را از هر دو طرف درگیر به کشتن داد.

ارهابی جانشین ابوسید بود که در یک حمله هوایی ایالات متحده بتاریخ ۲۰ سرطان در ولایت کنر کشته شده بود. متذکره نیز تنها چند ماه پیش از آن و بعد از کشته شدن عبدالحسیب در ننگرهار به این سمت منصوب شده بود.

[خالد زیری از ننگرهار در تهیه این گزارش مشارکت نموده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

داعشیان گروه وحشی است که در تمام جهان وجود نداشت

پاسخ

آمریکا وپاکستان از ناامن ساختن افغانستان بیشترین سود را از معدن یورانیوم افغانستان می برد

پاسخ

من مشاهده شکست داعش را یک خبر خوش می دانم. دیگر کافی است. شما افغان های بسیاری را کشته و زخمی کرده اید. نصیحت و توصیه من این است که طالبان و داعش ممکن است با هم به صلح برسند. درغیراینصورت نابود خواهند شد. آنها مردم بیگناه را می کشند و قتل یک مسلمان برابر با قتل همه انسان ها است. تشکر از این گزارش.

پاسخ

هدف از حضور گروه داعش در افغانستان چه می تواند باشد. آیا از این گروه قدرتهای بزرگ و کشورهای تاثیر گذار در منطقه برای تضعیف رقبای شان استفاده خواهد کرد?. علاقه مندی داعش در شمال افغانستان چه می تواند باشد. آیا این گروه برای مصروف ساختن و تضعیف چین و روسیه در شمال افغانستان آورده شده? در ابتدا باید به این پرسشها پاسخ قانع کننده ارائه داد.

پاسخ

انشاءالله متباقی سگ های پنجابی [اصطلاحی که اشاره به طالبان دارد] نیز دچار همین سرنوشت شوند و افغانستان از شر این حیوانات وحشی و مزدوران خارجی ها نجات پیدا کند. زنده باد جناب اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان (خدا او را حفظ کند)

پاسخ