تروریسم

ایران مدت ها پناهگاه اعضای تحت تعقیب القاعده بوده است

نوشتهء ولید ابوالخیر در قاهره

بتاریخ ۷ اسد ۱۳۹۷ ایرانیان داخل بازار بزرگ قدیمی تهران راه می روند. [عطا کناره/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۷ اسد ۱۳۹۷ ایرانیان داخل بازار بزرگ قدیمی تهران راه می روند. [عطا کناره/ خبرگزاری فرانسه]

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روابط قوی با القاعده دارد و این را می توان در میزبانی ایران از تعداد کثیر عناصر القاعده که از چنگ مقامات بین المللی متواری شده اند، مشاهده کرد.

در شمول این افراد سیف العدل و عادل راضی بن صقر الوهابی الحربی استند که متهم به دو انفجار در سفارتخانه های ایالات متحده در کنیا و تانزانیا بتاریخ ۱۶ اسد ۱۳۸۷ می باشند.

به گفته نبیل نعیم، از بنیانگذاران جهاد اسلامی در مصر که اکنون افراطی گری را کنار گذاشته است، روابط بین القاعده و ایران در آن زمان که اسامه بن لادن رهبر این گروه بود، آغاز شد.

او گفت که این رابطه بعد از مرگ بن لادن نیز ادامه یافت.

حمزه بن لادن (چپ)، پسر اسامه بن لادن رهبر فقید القاعده، در این عکس گرفته شده از یک ویدئو که بتاریخ ۱۰ عقرب ۱۳۹۶ توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا نشر شده، در جشن عروسی اش در ایران نشان داده شده است. مدت های مدید گمان می رفت حمزه، پسر اسامه بن لادن، تحت حفاظت ایرانی ها زنده گی می کند و رهبر سابق القاعده حتی به آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، یک مکتوب هم نوشته بود.

حمزه بن لادن (چپ)، پسر اسامه بن لادن رهبر فقید القاعده، در این عکس گرفته شده از یک ویدئو که بتاریخ ۱۰ عقرب ۱۳۹۶ توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا نشر شده، در جشن عروسی اش در ایران نشان داده شده است. مدت های مدید گمان می رفت حمزه، پسر اسامه بن لادن، تحت حفاظت ایرانی ها زنده گی می کند و رهبر سابق القاعده حتی به آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، یک مکتوب هم نوشته بود.

وی گفت: «بعضی معلومات نشان می دهند که این روابط از سال ۱۳۷۱ شروع شد.» او اشاره کرد که «ایران مامن اصلی عناصر و رهبران القاعده تحت تعقیب در جهان به اتهامات تروریستی است.»

نعیم گفت که جنرال قاسم سلیمانی، قومندان نیروی مخصوص قدس سپاه پاسداران، «معمار روابط بین سپاه و القاعده می باشد.»‌

وی افزود که عماد مغنیه، قومندان نظامی حزب الله، قبل از مرگ اش در سال ۲۰۰۸ نیز «نقش مهم را در تعلیم عناصر [القاعده] مخصوصا در ارتباط با روش های بم گذاری و تله گذاری ایفا کرده بود.»

او گفت که رابطه القاعده با هر دو -- سپاه پاسداران و استخبارات ایران -- بسیار نیرومند است. او اشاره کرد که «علائم این رابطه وقتی ظهور پیدا کرد که ایران میزبان فامیل اسامه بن لادن، رهبر القاعده، شد.»‌

نعیم یادآور شد که هر دو طرف سال ها مصروف ایجاد تنش های فرقه ای بوده اند و «سپاه پاسداران خودش را بحیث محافظ حقوق شیعه و مدافع آنها نشان داده و القاعده نیز از همین تاکتیک برای جامعه سنیان استفاده کرده است.»

میزبانی تروریست های تحت تعقیب

تورن جنرال منصور الشهری، وابسته نظامی سابق سعودی، گفت که تحقیقات در رابطه با حملات ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ در آمریکا «تایید کرده است که ایران به عناصری که حملات را اجرا کرده بودند، حمایت لجستیکی و مادی ارائه کرده و تحرکات آنها را تسهیل نموده است.»

وی افزود: «بسیاری از افراد تحت تعقیب به خاطر انجام جنایات [تروریستی] مهمان ایران بودند، این افراد بشمول عادل راضی [بن صقر الوهابی الحربی] و سیف العدل به خاطر نقش آنها در انفجار سفارتخانه های ایالات متحده در کنیا و تانزانیا بودند.»

او گفت که این مسئله ایران را در معرض خطر تعقیب جنایی بین المللی قرار می دهد؛ زیرا افراد متذکره «تحت تعقیب چندین کشور و همچنان اینترپول می باشند.»

الشهری گفت که عادل راضی، که در ایران بسر می برد، نفر ۱۸ام در لست افراد تحت تعقیب در عربستان سعودی در سال ۱۳۹۰ می باشد؛ زیرا «او جهت یکجا شدن با القاعده به افغانستان رفت و نقش عمده را در ترویج مفکوره این گروه در انترنت ایفا نمود.»‌

الشهری گفت که عادل راضی اکنون متخصص در امر «هماهنگ کردن تحرکات عناصر و وجوه از طریق ایران و نیز هماهنگ کردن جابجایی عناصر در جنوب آسیا و خاورمیانه می باشد.»‌

او گفت که کارهای او با اقدامات عزالدین عبدالعزیز خلیل معروف به ایویاسین السوری، مسؤول ارشد تدارکات و تمویل القاعده مرتبط می باشد.

الشهری گفت که نام واقعی سیف العدل، محمد صلاح الدین زیدان است. وی یادآور شد که سابقا گمان می رفت نام او محمد مکاوی باشد تا این که مکاوی واقعی بسال ۱۳۹۱ توسط مقامات مصری دستگیر شد.

او گفت در آن زمان بود که العدل از نام مکاوی برای گمراه کردن مقامات امنیتی استفاده می کرده است.

سیف العدل قبل از یکجا شدن با القاعده یک افسر اردوی مصر بود. او مسؤول کمپ های تعلیمی این گروه بود و بتاریخ ۲۶ ثور ۱۳۹۰ بعد از کشته شدن بن لادن موقتا بحیث معین رهبر این گروه منصوب گردید.

الشهری گفت: «بر علاوه عملیاتی که منافع ایالات متحده را هدف قرار می داد، بشمول دو بم گذاری در کنیا و تانزانیا، متذکره از پناهگاه خود در ایران حمله بر ریاض در عربستانی سعودی بسال ۱۳۸۲ را پلان گذاری کرد و دستور اجرا داد.»

او گفت: «او در آن زمان رهبر نظامی این گروه بود. در آن بم گذاری ۳۵ نفر بشمول نه آمریکایی کشته شدند و در نتیجه جایزه دستگیری او از ۵ میلیون دالر به ۱۰ میلیون دالر افزایش یافت.»‌

یک بهشت برای القاعده

تورن جنرال یحیی محمد علی، تحلیلگر ستراتیژی و متخصص در امر گروه های تروریستی که متقاعد از اردوی مصر است، گفت: «سپاه پاسداران یک ساحه کامل را بحیث پناهگاه ایمن برای امیران و عناصر القاعده پناه گرفته در این اختصاص داده است.»‌

او به المشارق گفت: «این ساحه کوهستانی است و در دوران جنگ ایران و عراق بحیث یک کمپ زندانیان جنگی برای عساکر عراقی استفاده می شد. این محل در ۱۵ کیلومتری شمال مقبره [روح الله] خمینی نزدیک گورستان بهشت زهرا در شاهراه ارتباطی تهران و قم موقع دارد.»

او گفت که بر علاوه این کمپ یک کمپ واقع در شهر تنگه کنش ولایت کرمانشاه ایران و یک بخش مخصوص القاعده در کمپ ساحل الروح، نزدیک بندر انزلی، در سواحل دریای کاسپین، وجود دارد.

علی گفت که گزارش های رسانه ای و استخبارتی «وجود کمپ هایی در عراق برای تعلیم عناصر القاعده بوسلیه سپاه پاسداران مخصوصا در ولسوالی عین التمر ولایت کربلا را تایید می کند.»

او گفت که از جمله عناصر القاعده که در یک زمان در ایران پناه گرفته بودند، محسن عاید فاضل الفضلی، «یکی از خطرناک ترین عناصر کویتی و یکی از برجسته ترین رهبران القاعده در ایران» بود.

الفضلی به سال ۲۰۱۵ در یک حمله هوایی در سوریه کشته شد.

از دیگر اسامی برجسته و مهم می توان به سلیمان بوغیث، داماد اسامه بن لادن، که سخنگوی این گروه نیز بود، و نیز ابومصعب الزرقاوی، یک تبعه اردنی که اولین امیر القاعده در عراق بود و در سال ۱۳۸۵ کشته شد، اشاره کرد.

آنها همچنان شامل عبدالله احمد عبدالله، معروف به ابومحمد المصری «پلان گذار عملیاتی»، که در ارتباط با انفجارهای سفارتخانه ها در تانزانیا و کنیا به سال ۱۳۷۷ تحت تعقیب قرار داشت، و همچنان عبدالعزیز المصری، یکی از مربیان در کمپ های القاعده در افغانستان، که در ماه قوس سال ۱۳۷۹ در یک عملیات ناکام ربودن یک طیاره مسافربری خطوط هوایی پاکستان اشتراک کرده بود، می شود.

این نام ها شامل ابوالیث اللیبی، رهبر ارشد القاعده در افغانستان و سخنگوی این گروه،‌ او ابودجانه الپاشا، معروف به الدجانه المصری که اکنون متوفی است، و همچنین معروف به اصطلاح «قومندان مخفی» بود، و یک نقش کلیدی را در بنیانگذاری شعبه جنوبی آسیا القاعده ایفا کرد، می شود.

برعلاوه ابو انس اللیبی متوفی، یک متخصص کمپیوتر القاعده، که از بابت نقش خود در انفجارهای سفارتخانه ها در سال ۱۳۷۷ محکوم شناخته شده بود، و همچنان محمد خلیل الحکایمه، نویسنده «مدیریت توحش» که به خاطر عملکرد خود بحیث رئیس میدیا و پروپگاندای القاعده در ایران شناخته می شد، در شمول این افراد می باشند.

احمد حسن ابوالخیر المصری، که گفته می شد نفر دوم فرماندهی این گروه است، به سال ۱۳۹۶ در ولایت ادلب سوریه کشته شد. او نیز یکی دیگر از نام های حاضر در فهرست طولانی رهبران القاعده است که با ایران مرتبط می باشند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500