امنیت

با تداوم شکست ستراتیژی جنگ طالبان فرصت شان برای صلح کمتر می شود

نوشتهء سلیمان

نیروهای افغان در ولایت غزنی بتاریخ ۲۳ حمل در کنار جنگجویان طالبان دستگیر شده ایستاده اند. تحلیلگران و ناظران می گویند که بعد از قریب به ۲۰ سال جنگ طالبان به هیچیک از اهداف شان نرسیده اند و دیگر این فرصت برای مذاکرات صلح با حکومت افغانستان را نباید از دست بدهند. [ذکریا هاشمی/خبرگزاری فرانسه]

نیروهای افغان در ولایت غزنی بتاریخ ۲۳ حمل در کنار جنگجویان طالبان دستگیر شده ایستاده اند. تحلیلگران و ناظران می گویند که بعد از قریب به ۲۰ سال جنگ طالبان به هیچیک از اهداف شان نرسیده اند و دیگر این فرصت برای مذاکرات صلح با حکومت افغانستان را نباید از دست بدهند. [ذکریا هاشمی/خبرگزاری فرانسه]

کابل -- تحلیلگران و ناظران می گویند که بعد از قریب به دو دهه جنگ طالبان فقط توانسته اند سبب رنج و درد و ویرانی در افغانستان شوند و فرصت این گروه جهت کار برای صلح در حال زوال است.

توجیه کردن این جنگ با توسل به اصول اسلامی دیگر کارایی ندارد؛ زیرا ده ها تن از علمای دینی افغانستان و نیز علمای سرتاسر جهان اسلام جنگ طالبان را «حرام» یا غیرقانونی خوانده اند.

نعیم نظری، باشنده کابل و فعال مدنی، به سلام تایمز گفت: «طالبان نزدیک به ۲۰ سال می شود که می جنگند و یگانه نتیجه جنگ آنها کشته و زخمی شدن افغان ها و ویرانی افغانستان بوده است. این گروه در تمام این مدت به کوچکترین هدف اش نرسیده است.»

وی گفت: «علمای کشور های اسلامی در چندین کنفرانس جنگ طالبان و فعالیت های آنها را حرام خوانده اند. بنا، آنها دیگر هیچ دلیل و توجیه دینی برای ادامه جنگ ندارند، و یگانه گزینه برای شان روی آوردن به صلح می باشد.»‌

یک گروه ۵۰ نفری از جنگجویان طالبان در ولایت بادغیس بتاریخ ۲۰ اسد اسلحه شان را تسلیم کرده و با پروسه صلح یکجا شدند. افغان ها در سراسر کشور از این گروه غیرقانونی می خواهند که با مذاکرات صلح یکجا شوند. [فایل]

یک گروه ۵۰ نفری از جنگجویان طالبان در ولایت بادغیس بتاریخ ۲۰ اسد اسلحه شان را تسلیم کرده و با پروسه صلح یکجا شدند. افغان ها در سراسر کشور از این گروه غیرقانونی می خواهند که با مذاکرات صلح یکجا شوند. [فایل]

اکنون بهترین زمان برای مذاکرات صلح است

حبیب الله جانبدار، تحلیلگر سیاسی مقیم کابل، گفت: که رئیس جمهور اشرف غنی پیش از این گفته بود که با طالبان مذاکره صلح می کند و آنها را به حیث یک جریان سیاسی مشروع به رسمیت می شناسد.

او گفت که پس از آتش بس موفق میان حکومت افغانستان و طالبان در زمان عید فطر در ماه جوزا، غنی همچنین «اعلام کرد که یک آتش بس سه ماهه در ایام عید قربان آغاز می شود که این امر به شرط آن بود که طالبان متقابلاً به پیشنهاد غنی عمل کند.»

جانبدار به سلام تایمز گفت: «طالبان این فرصت ها و پیشنهاد های طلائی را نباید رد کند. اکنون بهترین زمان برای طالبان است تا مذاکرات صلح را آغاز کنند.»

جانبدار گفت: «رئیس جمهور افغانستان با اعلام کردن آتش بس آخر، وجیبه افغانی و اسلامی اش را در برابر طالبان، مذاکرات صلح و قطع جنگ انجام داد.»‌

او گفت: «اگر طالبان واقعا افغان استند، و اگر واقعا برای افغان ها و افغانستان فکر می کنند حالا نوبت آنها است که وجیبه افغانی و اسلامی و همچنان مسوولیت انسانی شان را انجام بدهند. آنها باید جنگ و خشونت را ترک نمایند و مذاکرات صلح را برای تحقق صلح دائمی و سعادت افغانستان آغاز کنند.»

محمد آگل، تحلیلگر نظامی باشنده کابل، گفت که قدرت و اعتبار طالبان در حال از بین رفتن است.

او به سلام تایمز گفت: «بناً،‌ اکنون زمان آن است تا این گروه ستراتیژی صلح را دنبال نمایند.»‌

او گفت: «با توجه به این که اوضاع و شرایط فعلی، اکنون بهترین زمان برای مذاکره و صلح است. اگر طالبان به جای صلح جنگ را ادامه بدهند بر علاوه این که به اهداف شان نمی رسند نام و نشان خود را نیز برای همیشه نزد افغان ها از دست می دهند.»

حکومت افغانستان و عامه مردم مصمم به خاتمه جنگ

ذکریا ذکریا، عضو ولسی جرگه، به سلام تایمز گفت: «حکومت و مردم افغانستان اراده قاطع برای مذاکره با طالبان، ختم جنگ و برقراری صلح را دارند.»‌

او گفت: «رئیس جمهور برای نخستین بار به درخواست و اراده مردم در دو مناسبت، اول در عید فطر و بعد از آن در عید قربان، آتش بس اعلام کرد.»

وی گفت: «اگر طالبان این بار به میز مذاکره حاضر نشوند و به جنگ ادامه بدهند، یقین داشته باشند که دیگر فرصتی برای مذاکره و صلح برایشان مساعد نخواهد شد.»

«من مطمئن هستم که استراتیژی بعدی دولت افغانستان و جامعه جهانی سرکوب طالبان و نابودی آنها خواهد بود.»

ذکریا گفت: «زمینه و فرصتی که فعلا برای طالبان مساعد شده است در ۲۰ سال گذشته مساعد نشده بود.»

او گفت: «اگر این گروه به خواست رئیس جمهور اشرف غنی [برای صلح] پاسخ مثبت ندهد، فرصت ها برای برقراری صلح دائمی و یکجا شدن با دولت و مردم را برای همیشه از دست می دهند.»‌

«جنگ یک راه حل نیست»

شورای عالی صلح از رهبری طالبان می خواهد که به صدای صلح خواهانه مردم احترام نمایند و بیشتر از این افغان ها را قربانی جنگ شان نکنند.

احسان طاهری، سخنگوی شورای عالی صلح، به سلام تایمز گفت: «جنگ راه حل نیست. ما یک بار دیگر از رهبری طالبان می خواهیم که به صدای صلح خواهی مردم احترام کند و آماده گی مستقیم شان را برای مذاکرات مستقیم با حکومت [افغانستان] اعلام نماید.»‌

او گفت: «نتیجه ادامه جنگ طالبان تنها از بین رفتن افغان ها، بیجا شدن آنها، و قربانی شدن بیشتر [افراد ملکی] می شود.»

طاهری گفت: «طالبان نباید این فرصت خوب را از دست بدهد.»‌

آرش رحمتی، ۲۳ ساله و محصل رشته علوم اجتماعی دانشگاه کابل، گفت: «طالبان، دولت و مردم تا زمانی که صلح و امنیت در کشور برقرار نشود نمی توانند به خواست ها و اهداف شان برسند.»

او به سلام تایمز گفت: «وقتی که مذاکرات صلح آغاز گردد، طالبان جنگ را ترک کنند و به حیث یک جریان سیاسی با طرح و برنامه در انتخابات اشتراک کنند - و به این ترتیب به [رای دهنده گان] افغانستان اجازه بدهند که شخص و یا جریان سیاسی مورد نظرشان را انتخاب کنند - فقط در آن زمان است که همه ما می توانیم به اهداف مان برسیم.»

وی گفت: «بعد از انتخاب مردم اگر طالبان برنده شدند ... به مردم خدمت کرده می توانند. در غیر آن، ادامه جنگ برای هردو طالبان و مردم نتیجه خطرناک خواهد داشت.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان در این جنگ پیروز خواهند شد. مگر من باید بگویم که آنها در این جنگ پیروز شده اند .. شرم بر آمریکا! این گزارش از وضعیت واقعی بسیار دور است ...

پاسخ

دین طالبان می گوید اگر می خواهید به بهشت بروید فقط بکشید و هیچ وقت از کشتن مسلمانان دست نگشید.

پاسخ

این مقاله عالی است؛ زیرا مردم ما با جدی ترین مشکل که همان مشکلات امنیتی است، روبرو استند. ما بسیار مایل استیم درباره راه حل جنگ در کشور محبوبمان، افغانستان، گپ بزنیم. من منحیث یک شهروندان افغان باید بگویم که این یک فرصت طلایی برای طالبان است تا از جنگ دست بکشند و با پروسه صلح یکجا شوند.

پاسخ

بله ما صلح می خواهیم. جنگیدن را متوقف کنید.

پاسخ

من منحیث یک جوان این مرزبوم میخواهم به جمع شما بپیوندم

پاسخ