امنیت

تهدید ضمنی از سوی وزیر خارجه ایران در رابطه با منابع آبی افغانستان

نوشتهء نصیر صالحی

بعد از آن که جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، هشدار داد که ایران از همه ابزارها برای گرفتن آب از افغانستان، مخصوصا از دریای هیرمند، استفاده خواهد کرد، مقامات افغان نسبت به این اظهارات واکنش نشان دادند. [نصیر صالحی]

هرات -- از زمان شروع احداث پروژه های بندسازی در ساحات غربی و جنوبی افغانستان ایران -- که به شدت به آب های افغانستان متکی است -- خصومت خود را نسبت به این پروژه ها ابراز کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، بتازگی هشدار داد که کشورش از اهرم‌ های مختلف برای برخورداری از جریان بی وقفه آب از افغانستان، مخصوصا دریای هیرمند، استفاده خواهد کرد.

او به تاریخ پنجم اسد در گفتگویی با شبکه سه تلویزیون دولتی این کشور گفت: «شاید هفته ‌ای نباشد که در مورد مسئله آب هیرمند صحبت نکنیم. ولی برای رسیدن به یک توافق جامع، به وقت بیشتر نیاز است.»‌

او گفت: «ما می‌ توانیم از اهرم ‌های مراودات مرزی، مهاجران افغان، موضوع مواد مخدر و تجارت در مورد افغانستان استفاده کنیم.»‌

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، بتاریخ ۲۵ سرطان در یک جلسه با حضور گروهی از کارشناسان اقتصادی در تهران صحبت می کند. [عطا کناره/ خبرگزاری فرانسه]

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، بتاریخ ۲۵ سرطان در یک جلسه با حضور گروهی از کارشناسان اقتصادی در تهران صحبت می کند. [عطا کناره/ خبرگزاری فرانسه]

بند دوستی افغانستان و هند، که نام سابق آن بند سلما بود، در ولایت هرات بتاریخ ۲۲ حمل ۱۳۹۵ مشاهده می شود. [نصیر صالحی]

بند دوستی افغانستان و هند، که نام سابق آن بند سلما بود، در ولایت هرات بتاریخ ۲۲ حمل ۱۳۹۵ مشاهده می شود. [نصیر صالحی]

مدیریت منابع آب افغانستان

محی الدین نوری، معاون والی هرات، گفت که این هشدارها هیچ تاثیری روی عزم و اراده حکومت افغانستان در زمینه مدیریت آب های این کشور ندارد.

او به سلام تایمز گفت: «موضوع آب برای ما بسیار حیاتی است و ما به شکل جدی برای ساخت ... بندهای آب و هم مدیریت آب خود برنامه داریم.‌»

او گفت: «هیچ خللی در برنامه های ما به میان نیامده و نخواهد آمد. ما هر هفته در مورد مدیریت آب های خود جلسه های مردمی و حکومتی داریم تا بتوانیم از آب های سرزمین خود با اقتدار کامل استفاده کنیم.»‌

نوری گفت: «یک گفتمان ملی بین دو کشور [افغانستان و ایران] به وجود آمده است.»

«ولی این گفتمان نمی تواند روی کارهای ما در سطح اداره محلی تاثیرگذار باشد. ما به شکل نورمال هم ساخت و ساز پروژه های مرتبط با بند دوستی افغانستان-هند، بند سلمای سابق در هرات و مدیریت آب های هریرود را روی دست داریم و هم برای حفظ آب های زیر زمینی خود تلاش می کنیم.»

کامران علیزایی، رئیس شورای ولایتی هرات، گفته های تهدیدآمیز وزیر خارجه ایران در مورد آب های افغانستان را «نگران کننده» خواند.

او به سلام تایمز گفت: «مردم ما مجبور هستند که از بندهای مهم ساخته شده در افغانستان از جمله بند سلما، بند پاشدان و غیره مواظبت کنند.»

«مسئولین باید جواب بدهند و واکنش نشان دهند. در صورتی ‌که کشورهای همسایه حرف‌ های تهدیدآمیز در مورد بندهای آب در افغانستان زده ‌باشند، مسئولین [افغانستان] باید جواب بدهند.»

سال گذشته، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در یک سخنرانی بحث برانگیز، اظهارات مشابه تهدیدآمیز را بیان کرد کرده و گفته بود که ساخت بند در افغانستان «برای ایران مشکل ساز» است و هشدار داده بود که تهران علیه آن اقدام خواهد کرد.

وی بتاریخ ۱۲ سرطان ۱۳۹۶ در کنفرانس بین المللی مبارزه با طوفان گرد و خاک در تهران، گفت: «ساخت بندهای مختلف در افغانستان مانند کجکی، کمال خان، سلما و دیگران در شمال و جنوب افغانستان بر استان های خراسان و سیستان و بلوچستان تأثیر می گذارد.»‌

خصومت ایران با منابع افغانستان

سید اشرف سادات، فعال مدنی در هرات، گفت که گفته های اخیر وزیر امور خارجه ایران نشان دهنده تهدیدهای جدی امنیتی در برابر بندهای آبی در افغانستان است.

او به سلام تایمز گفت: «ایران هیچ وقت دوست ما نبوده است و در برابر منافع افغانستان پلان شوم داشته است. از روزی که ایران در تنگنای تحریم ها [آمریکا] قرار گرفته تصمیم خود را در مورد افغانستان تغییر داده است.»

او گفت: «این هشدار [ظریف] به شدت نگران کننده است و می تواند آسیب های جدی امنیتی به پروژه های بند سازی در افغانستان به همراه داشته باشد.»

او گفت: «شکی نیست که ایرانی ها نگرانی خود را نسبت به بندسازی در افغانستان ابراز کرده اند.» وی افزود: «تهدیدهای مطرح شده توسط ظریف ... نشانه دشمنی آشکار [ایرانیان] با منافع مردم افغانستان است.»

سادات گفت: «ما از حکومت افغانستان می خواهیم که در برابر خواست ها و منافع مردم این سرزمین جدی عمل کند و در برابر [تهدیدات از طرف] کشورهای همسایه ایستاده شود.»

نجیب الله محبی، عضو شورای ولایتی هرات، گفت که ایران سال ها می شود که بر خلاف معاهدات جهانی و حسن همجواری به افغانستان آسیب زده و افغان ها دستخوش پلان های تخریبی و دسایس از طرف این کشور بوده اند.

محبی به سلام تایمز گفت: «وقتی حکومت ایران به طور علنی به افغانستان در قسمت آب ها هشدار می دهد این مشخص می سازد که [ایران] در برابر افغانستان نیت بسیار بدی دارد.»

«حکومت افغانستان باید این هشدارها را جدی قلمداد کرده و آماده گی های پیشگیرانه بگیرد و از موضع خود در قسمت آب های اش هرگز عقب نشینی نکند.»

ایران از طالبان بحیث ابزار ژئوپولیتیک استفاده می کند

محبی گفت که ایران از طالبان برای رسیدن به اهداف خود در افغانستان حمایت کرده است.

او گفت: «گروه های ستیزه جو در هرات از سوی ایران حمایت می شوند تا به پروژه های زیربنایی، به ویژه بندهای [افغانستان]، آسیب برسانند. این یک موضوع آشکار است و سال ها می شود که چنین می کنند. وقتی که دولتمردان ایران جرات می کنند و علنی هشدار می دهند، پس واضح است که آنها در اعمال شوم در افغانستان دست دارند.»

نوری گفت: «ما [حکومت افغانستان] قطعات ویژه امنیتی را برای بند سلما در نظر گرفته ایم. این نشان می دهد که ما نگران تامین امنیت این بند هستیم. ما به اندازه که بتوانیم بند سلما را حفاظت کنیم در آنجا نیروی نظامی داریم.»

نوری گفت: «ما به اندازه سه برابر تهدیدهای احتمالی موجود آماده گی داریم. مخالفان مسلح دولت و کشورهایی که تعاملی با بند سلما ندارند همواره تلاش کرده اند که به این بند آسیب برسانند.»‌

در سال گذشته، بندها در غرب افغانستان - هر دو، بند های فعال و همچنین بندهایی که در حال ساخت استند - تحت حمله های تهاجمی شورشیان قرار گرفتند که عمدتا در استان های هرات، نیمروز و فراه قرار داشتند.

بتاریخ ۴ اسد ۱۳۹۶ ستیزه جویان طالبان به بند سلما حمله کردند و ده سرباز افغان را کشتند.

بتاریخ ۱۳ اسد سال ۱۳۹۶ شورشیان سعی کردند تا به بند نیمه کاره کمال خان در ولسوالی چهاربرجک ولایت نیمروز، حمله کنند،‌ اما عساکر آنها را شکست دادند.

مسؤولان محلی در ولایت فراه گفتند که سال ها می شود که کار ساخت بند بخش آباد در این ولایت به تاخیر افتاده است؛ به دلیل این که ایران برای جلوگیری از ساخت این بند طالبان را حمایت و تجهیز می کند.

فضل احمد شیرزاد، قومندان امنیه ولایت فراه، حمله گسترده و هماهنگ طالبان بر شهر فراه به تاریخ ۲۵ ام ثور را «یک حملهٔ سازماندهی شده از سوی حکومت ایران» خواند.

طارق شاه بهرامی، وزیر دفاع افغانستان، در دیدار با مقام‌ های محلی و باشنده‌گان فراه بتاریخ ۲۹ ثور، گفت که جنگ در ولایت فراه، «جنگ بر سر آب» است که توسط کشورهای منطقه [یعنی ایران] که در تلاش اند با ناامن سازی افغانستان به اهداف شان برسند انجام می شوند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اولا فکر کنم گزارش های شما بدور از واقعیت های عینی است و جانبدارانه موضع گیری میکنید بلکه باید به صورت عینی گزارش ها منتشر شود. جالب است این خبرگزاری فقط موضو گیری علیه کشور همسایه دارد شما در قبال افغانستان احساس مسولیت دارید باید گزارش های شما عینی باشد و درقسمت کار های زیربینایی افغانستان را یاری کنید

پاسخ

محمد جواد ظریف تهدید می کند و نه تنها بندهای آبی، بلکه همه چیز را می خواهد. مسؤولین ما باید به او واکنش جدی نشان دهند. حرف به تنهایی کافی نیست و همه می دانند که آنها دشمن بزرگ ما استند.

پاسخ

حقیقت این است که رژیم ایران دشمن افغانستان است و باید به نحوی هدف قرار گیرند که انتقام چهار دهه طولانی خیانت بر ضد افغانستان گرفته شود. مگر پاکستان در قیاس با ایران دشمن بزرگ تر افغان ها و افغانستان است. قبل از آن که سروقت ایران برویم، اولین انتقام باید از دشمن منافق سیاه رو گرفته شود.

پاسخ