جنایت و عدالت

ایران با قاچاق دالر جعلی در هرات موجب هرج و مرج مالی می شود

نصیر صالحی

مقامات افغانی می گویند که ایران، به دلیل تحریم های اخیر، در معرض کمبود دالر آمریکا قرار دارد و تلاش می کند تا دالر آمریکا را از طریق جایگزینی با اسکناس های جعلی، قاچاق کند. [نصیر صالحی]

هرات -- مقامات افغان می گویند که ایران، اکنون که با کمبود پول آمریکایی مواجه شده، اقدام به قاچاق دلار آمریکا از افغانستان و جایگزینی آنها با اسکناس های تقلبی کرده است.

نصیراحمد پوپل، آمر جرایم اقتصادی مدیریت جنایی قوماندانی امنیه ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «واردات دالر جعلی از مرزهای ایران به افغانستان بعد از بازگشت تحریم های آمریکا علیه این کشور گزارش شده است.»

پوپل گفت: «افرادی با حمایت ایران دالر جعلی را وارد بازار افغانستان می کنند. از اول سال روان ... تاکنون نزدیک به ۲۰ تن به ظن ترویج پول های جعلی افغانی و دالر گرفتار و به اداره های عدلی و قضایی معرفی شده‌اند.»

به گزارش آریانا نیوز،‌ مقامات ولایت هرات جمعه (۲۳ سنبله) از دستگیری ۱۳ تن طی چند ماه اخیر به اتهام قاچاق دالر به ایران خبر دادند.

در ماه سنبله، یک تاجر یک بنکنوت ۱۰۰ دالری را در شهر هرات در دست خود دارد. [نصیر صالحی]

در ماه سنبله، یک تاجر یک بنکنوت ۱۰۰ دالری را در شهر هرات در دست خود دارد. [نصیر صالحی]

رهبران تجاری در ولایت هرات طی یک نشست بتاریخ ۱۰ سنبله نسبت به قاچاق دالر آمریکا به ایران ابراز نگرانی کردند. [نصیر صالحی]

رهبران تجاری در ولایت هرات طی یک نشست بتاریخ ۱۰ سنبله نسبت به قاچاق دالر آمریکا به ایران ابراز نگرانی کردند. [نصیر صالحی]

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات، تایید کرد: «اسکناس های دالر آمریکایی از بازار هرات جمع آوری شده و به ایران انتقال داده می شود.»‌

او به سلام تایمز گفت: «پول جعلی بر علاوه تجار، مردم عادی [افغانستان] را نیز متضرر ساخته است. بسیاری از مردم اموال شان را فروخته اند؛ مگر پول جعلی برای شان داده شده است. این امر حتی باعث زندانی شدن افراد عادی به دلیل در دست داشتن پول جعلی شده است.»

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، به سلام تایمز گفت: «هنوزهم دالر [آمریکا] به ایران قاچاق می شود، اما ما در مرزهای خود تدابیر جدی روی دست داریم.»

او گفت: «شبکه هایی که به گونه ای سازماندهی شده در راستای فعالیت های غیر قانونی و جرایم سازمان یافته کار می کنند در راستای تهیه و توزیع اسعار جعلی نیز نقش دارند.»

وی افزود: «نیروهای امنیتی [افغانستان] در سال های اخیر دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته اند. اما هنوزهم پول جعلی در شهر هرات وجود دارد.»

ظاهر شدن بانکنوت های جعلی

بهاء‌الدین رحیمی، رئیس اتحادیه صرافان ولایت هرات، گفت که در این اواخر بانکنوت های ۵۰ دالری و ۱۰۰ دالری جعلی در بازار هرات زیاد شده است.

او به سلام تایمز گفت که این روند بسیار نگران کننده است و اگر متوقف نشود باعث مختل شدن اقتصاد افغانستان خواهد شد.

رحیمی گفت: «این نوع اسعار جعلی به منظور بی ثبات ساختن اقتصاد افغانستان وارد بازارهای داخلی می گردد. بیشتر این اسعار بانکنوت های ۵۰ و ۱۰۰ دالری و همچنان بانکنوت های ۵۰۰ و ۱۰۰۰ افغانی می باشند.»‌

او گفت: «پول های جعلی که در بازار وجود دارد در ولایت هرات چاپ نمی شود و از کشور همسایه [ایران] وارد می شود.»

رحیمی گفت: «اگر دولت در این زمینه تدابیر جدی روی دست نگیرد، مشکلات جدی را دامنگیر سکتور خصوصی خواهد کرد.»‌

رحیمی با اشاره به تعداد زیادی از بازدیدکنندگان که روزانه از مرز عبور می کنند، ‌افزود که روزانه بیش از ۳ میلیون دالر از هرات به ایران برده می شود.

فلج شدن بانک های خصوصی

در اواخر ماه اسد، بانک مرکزی افغانستان موسوم به د افغانستان بانک، به دلیل نگرانی های فزاینده نسبت به قاچاق دالر به ایران، توزیع آن را در هرات متوقف کرد.

این مشکل چنان شدید است که حتی بانک های خصوصی در هرات انتقال فیزیکی دالر و توزیع آنها در میان مشتریان را ممنوع کرده اند.

حمیدالله قادری، مدیر افغان یونایتد بانک در حوزه غرب افغانستان، گفت که افغانستان بانک مکتوبی صادر کرده است که بر مبنای آن تمام بانک های خصوصی نمی توانند از طریق میدان های هوایی دالر نقد به هرات انتقال دهند.

او به سلام تایمز گفت: «ما در بانک حوزوی د افغانستان بانک در ولایت هرات دارایی نقد داریم. اما آنها چک های ما رد می کنند و می گویند موجودی نقدی نداریم. قبل از این، در هفته ۴ میلیون دالر [۲۹۶ میلیون افغانی] را به تجار خود انتقال می دادیم و اجراء‌ می کردیم.»

او گفت: «اما حالا ۱ دالر هم به آنها [به مشتریان] داده نمی توانیم. د افغانستان بانک انتقال دالر به هرات را بطور کامل متوقف کرده است.»

رحمت الله رسولی، نماینده غضنفربانک در حوزه غرب افغانستان، گفت که مشکلات کمبود دالر بسیار جدی است و این بانک به مشتریان خود دالر داده نمی تواند.

او به سلام تایمز گفت: «ما قبلا پول فزیکی را از کابل به هرات انتقال می دادیم؛ اما دو هفته می شود که دفتر مرکزی دافغانستان بانک انتقال پول به هرات را بند ساخته است. در نتیجه ما هم خدمات برای مشتریان خود ارایه کرده نمی توانیم.»

ترس از رکود اقتصادی

بتاریخ ۱۰ سنبله، نزدیک به ۱۰۰ تن از تجار و سرمایه گذاران در ولایت هرات به دلیل قاچاق گسترده دالر به ایران و کمبود شدید این ارز در بازار این ولایت اعتراض کردند.

سعد خطیبی، رئیس اتاق تجارت ولایت هرات، گفت که وقتی تجار به کشورهای مختلف صادرات می کنند پول شان به شکل فزیکی بر نمی گردد و به حساب بانکی آنان اضافه می شود.

او به سلام تایمز گفت که اما آنها پول را از حساب خود در ولایت هرات کشیده نمی توانند. در نتیجه توان خرید را از دست داده اند.

خطیبی گفت: «اگر این روند ادامه داشته باشد اقتصاد هرات با یک رکود بسیاری جدی برمی خورد.» وی افزود که اگر این رکود رخ دهد، نه سرمایه گذار می تواند به فعالیت خود ادامه دهد و نه صادرکننده ها می توانند صادرات و واردات داشته باشند.

وی افزود: «یک واقعیت است که دالر از افغانستان بیرون شده و به ایران قاچاق می شود. هرات قطب اقتصادی افغانستان است، اما به دلیل نبود دالر و قاچاق آن به ایران، این قطب اقتصادی در حال نابودی است. امکان بیکار شدن هزاران نفر وجود دارد.»

نوید احمد وفا، رئیس اتحادیه وارد کننده های مواد نفتی در ولایت هرات، به سلام تایمز گفت که تجارت در ولایت هرات با رکود بسیاری جدی روبه رو شده است که دلیل عمده آن فقدان وجوه نقدی در بازار هرات است.

او گفت که در تمام ولایت های افغانستان دالر و دیگر واحدهای پول وجود دارد و بانک ها برای مشتریان خود پول پرداخت می کنند، اما در هرات از این کار خودداری می کنند.

وفا گفت: «حکومت باید در زمینه قاچاق دالر از هرات به ایران قیودات جدی وضع کند تا پول از افغانستان خارج نشود. نبود دالر در ولایت هرات در حال حاضر اقتصاد را فلج ساخته است. از این رو، از قاچاق دالر باید جلوگیری شود.»‌

نجیب الله یوسفی، تاجر مواد نفتی در ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «وقتی مواد نفتی را به ولایت های جنوبی و مرکزی افغانستان می فروشیم تاجران نمی توانند پول فزیکی را برای ما بدهند و این یک مشکل جدی است.»

او گفت: «نبود دالر اقتصاد هرات را فلج ساخته است و اگر تا یک ماه دیگر این مشکل حل نشود تجارت و سرمایه گذاری در این ولایت کاملا سقوط خواهد کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بیشتر از ۵۰ فیصد افغان های باشنده پاکستان و ایران این مشکل را بوجود آوردند. اگر حکومت و جامعه جهانی صادقانه و محترمانه بخواهند می توانند کاری کنند که ۵ تا ۶ میلیون افغان ساکن ایران و پاکستان با هزینه ای کمتر از ۱ میلیارد دالر به کشورشان عودت کنند. درست است که ۱ میلیارد دالر پول بسیار زیاد است. مگر منافع و فوایدی که برای افغانستان و جامعه جهانی مخصوصا برای آمریکا به دنبال می آورد، بسیار زیادتر از مقدار این سرمایه گذاری است؛ چرا که گروه های جهادی پاکستانی و [گروه] طالبان مستقر در آنجا اعضای این آواره گان را استخدام کرده و تعلیم می دهند تا بم گذار انتحاری و جهادی شوند و سپس اسلام را بدنام کرده و افغان ها و مشاورین خارجی را به قتل برسانند. من درباره ایران اطلاع زیاد ندارم. مگر وقتی درباره گروه فاطمیون می شنوم می فهمم که آنها جوانان هزاره را مانند گوسفند و بز با پرداخت پیسه خریداری می کنند و بعد آنها را برای جنگ به سوریه می فرستند. من به سوریه چه ارتباطی دارم؟ این به خودشان ربط دارد. این جوانان در آنجا یا کشته می شوند و قیمت شان به فامیل های شان پرداخته می شود و اگر هم برگردند، بشدت رادیکال شده اند و باز هم موجب گرفتاری دیگر برای افغانستان و یحتمل تکرار [جنایات] می شوند که [جنگجویان] هزاره در سال های دهه ۱۳۷۰ مرتکب می شدند. آنها که پستان های زنان را می بریدند و سر مردم را قطع می کردند و در حلقوم شان روغن جوش می ریختند و آنها را رها می کردند تا حرکت کنند و نام آن را رقص مرده گان می گذاشتند. پس خطاب به جامعه بین المللی می گوییم افغان ها را هر چه زودتر از پاکستان و ایران تبهکار باز گردانید تا صلح بر افغانستان حکمفرما شود. لعنت بر اردو و استخبارات پاکستان، لعنت بر سپاه پاسداران

پاسخ