تروریسم

حامیان داعش در انترنت یکدیگر را به خیانت متهم می کنند

نوشته خالد الطائی

گروهی از هکرهای عراقی که خود را داعش‌گرام نام داده اند، از ماه عقرب سال ۱۳۹۶ به هک کردن نشرات انترنتی و کانال های داعش مصروف بوده اند تا بخش رسانه این گروه افراطی را در بین پیروان اش تضعیف کند.

گروهی از هکرهای عراقی که خود را داعش‌گرام نام داده اند، از ماه عقرب سال ۱۳۹۶ به هک کردن نشرات انترنتی و کانال های داعش مصروف بوده اند تا بخش رسانه این گروه افراطی را در بین پیروان اش تضعیف کند.

بغداد، عراق -- اختلافات شدید در صفوف «دولت اسلامی» (داعش) در انترنت جای که اعضا و حامیان این گروه اختلافات و کینه های داخلی شان را نشر می دهند -- به طور فزاینده مشاهده می گردد.

دامنه این اتهامات از خیانت سریع تا اتهامات مانند این که افراد مصروف جاسوسی برای آژانس های استخباراتی خارجی بوده اند، گسترده می باشد و مجموع این ها فضای از دشمنی و عدم اطمینان را ایجاد کرده است.

شدت این اتهامات پس از آن به اوج رسید که نشرات انترنتی بشمول هفته نامه النباء چندین بار در اواخر جوزا توسط یک گروه هکر عراقی که خودشان را داعش‌گرام نامیده اند، هک شد.

داعش‌گرام از ماه عقرب سال گذشته عملیات انترنتی اش را بر ضد داعش شروع کرد.

حامیان داعش یک مقاله مفصل را در تلگرام تحت عنوان «سلیله العظماء، مار سمی» منتشر کردند. آنها در این موارد یک زن سعودی با نام سلیله العظماء که به خاطر حمایت های گذشته اش از داعش در بین اعضای این گروه مشهور بود، به جاسوسی و نشر اخبار کذب درباره داعش با هدف برهم زدن ثبات گروه و تفرقه اندازی بین اعضای آن متهم کردند.

حامیان داعش یک مقاله مفصل را در تلگرام تحت عنوان «سلیله العظماء، مار سمی» منتشر کردند. آنها در این موارد یک زن سعودی با نام سلیله العظماء که به خاطر حمایت های گذشته اش از داعش در بین اعضای این گروه مشهور بود، به جاسوسی و نشر اخبار کذب درباره داعش با هدف برهم زدن ثبات گروه و تفرقه اندازی بین اعضای آن متهم کردند.

در جدیدترین حمله این گروه هکر ها یک حساب کاربری را که مسؤول نشر مجله النباء بود، هک کردند و موجب ایجاد هرج و مرج در صفوف این گروه و حامیان انترنتی آن شدند.

کاربران که به فایل اشتراک گذاری شده توسط این حساب کاربری جعلی دسترسی یافته بودند، با یک تصویر فتوشاپی ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، ‌در میان چندین زن با البسه جلف مواجه شدند.

عنوان این عکس با اشاره به جام جهانی فوتبال به این ترتیب بود: «خلافت پیروزی تیم فوتبال داعش و صعود آن به جمع ۱۶ تیم را جشن می گیرد.»‌

زیر یک عکس دیگر البغدادی نیز نوشته شده بود: «قیام شوالیه تاریکی.»‌

با این که داعش‌گرام مسؤولیت این حمله را بر دوش گرفت،‌ مگر هواداران داعش با نشر یک مقاله مفصل در تلگرام یک زن سعودی با نام سلیله العظماء که به خاطر حمایت های گذشته اش از داعش در بین اعضای این گروه مشهور بود، را مسؤول این حمله معرفی کرد.

این مطلب عضب آلود که با عنوان «سلیله العظماء، مار سمی» نوشته شده بود،‌ العظماء را به جاسوسی و نشر اخبار کذب درباره داعش با هدف برهم زدن ثبات گروه و تفرقه اندازی بین اعضای آن متهم کردند.

العظماء نیز با مطلبی تحت عنوان «تسلیم ظلم نشوید» از حامیان داعش خواست این اتهامات را رد کرده و متهم کننده گان خود را به توبه و طلب مغفرت دعوت کرد.

آشکار کردن اختلافات داخلی

هاشم حسن، رئیس دانشکده ژورنالیسم دانشگاه بغداد، گفت که این حادثه و امثال آن اختلافات شدید بین عناصر شدید و حامیان آن را افشا می سازد.

او به دیارنا گفت: «همه اتهامات مرتبط با خیانت و نشر معلومات محرمانه در شرایطی روی داد که تروریست ها بر ساحات گسترده در عراق و سوریه مسلط بودند.»‌

او افزود که این امر در انترنت به صورت شدیدتری نمود پیدا کرد، چرا که داعش به اعضای خود اطمینان ندارد. حتی به آنها که در گذشته از طریق حساب های کاربری و نشر مطالب وفاداری شان را به نمایش گذاشته بودند.

حسن گفت که آن کاربران مرتب به عدم صداقت متهم می شوند و غالبا به آنها نسبت جاسوس دو جانبه و هم دست با دشمن می دادند.

او گفت که این اهمیت دارد که در چوکات یک ستراتیژی جامع ضد تروریستی برای تعمیق این اختلافات کوشش شود؛ زیرا این گروه با وجود از دست دادن تسلیحات اش همچنان یک تهدید محسوب می شود.

او افزود که کوشش های و ملی و بین المللی برای مبارزه ماشین پروپاگند داعش ادامه دارد و تا اکنون [مسؤولین] موفق شده اند ده ها هزار حساب کاربری، صفحات، و ویب‌سایت ها حامی این گروه را مسدود کنند.

او گفت: «جدیدترین مورد هک ویب‌سایت داعش اقدام موفق مؤثر بود. ما فکر می کنیم که اگر این ادامه یابد [داعش‌گرام] نیروی قوی تر و مؤثرتر برای ضربه زدن به این گروه از داخل و نیز ایجاد دشمنی و اختلافات بیشتر در بین اعضای آن خواهد بود.»‌

هدف قرار دادن حساب های داعش

فاضل ابورغیف، تحلیلگر امنیتی گفت که جامعه استخباراتی عراق توانسته است هکرهای را که به لحاظ تکنالوژی متبحر می باشند،‌ استخدام کند و آنها حساب های کاربری طرفداران داعش را هدف قرار داده اند.

او به دیارنا گفت که این هکر ها در بسیار از حساب ها رخنه کرده اند و معلومات را به دست آورده اند که سبب تضعیف پلان های این گروه و متلاشی شدن شبکه مخفی آنها شده است.

او افزود که این امر اختلافات بین عناصر داعش را تشدید کرده و تلاش های این گروه جهت عضوگیری را مانع شده است.

ابراهیم السراجی، ژورنالیست عراقی که ریاست انجمن دفاع از حقوق ژورنالسیتان را بر عهده دارد، گفت که داعش سابق بر این یک اردوی انترنتی پیشرفته داشت.

او به دیارنا گفت که این گروه و حامیان اش یک مجموعه از حساب های جعلی را در پلت‌فرم های میدیای اجتماعی بشمول فیسبوک، توئیتر، و تلگرام در اختیار داشتند. وی اشاره کرد که این حساب ها یک ایدؤولوژی افراطی را ترویج می کرد و خواستار اجرای حملات تروریستی جهانی بود.

او گفت که حالا بسیار از این حساب ها مسدود شده اند، اما هنوز خیلی دیگر باقی مانده اند.

با این وجود، وی گفت: «هک شدن ویب‌سایت های داعش و دستکاری در مطالب آنها ... عمیقا به ساختار این گروه صدمه زده است؛ زیرا اعضای آن دیگر به یکدیگر اطمینان ندارند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بلی

پاسخ