امنیت

زنان هرات از طالبان می خواهند اسلحه شان بر زمین بگذارند

نوشته نصیر صالحی

بیش از ۲۰۰ زن از ساجات مختلف هرات گرد هم آمدند تا بتاریخ ۳۰ سنبله روز جهانی صلح را در هرات جشن بگیرند. آنها از طالبان خواستند تا خشونت را ترک کرده و با پروسه صلح یکجا شوند. [نصیر صالحی]

هرات -- بیش از ۲۰۰ زن بتاریخ ۳۰ سنبله در یک مراسم در هرات بمناسبت روز جهانی صلح اشتراک کردند. آنها از طالبان خواستند تا اسلحه شان را بر زمین گذاشته و از کشتن تعداد بیشتر از افغان های بیگناه خودداری کنند.

نفیسه ۲۹ ساله،‌ باشنده ولسوالی انجیل، از طرف های درگیر در جنگ افغانستان خواست تا از خونریزی های زیادتر جلوگیری کنند.

او به سلام تایمز گفت: «خواست من از طرف های درگیر جنگ به خصوص طالبان این است که اجازه دهند مردم افغانستان به راحتی زندگی کنند تا افغان ها مجبور به مهاجرت نشوند و زنان افغان بیشتر از این زجر و غم نبینند.»

ثریا احمدی، که ۲۱ سال سن دارد و محصل پوهنتون هرات است، گفت که یگانه خواست او در این روز آرامش،‌ امنیت و آبادی افغانستان است.

بتاریخ ۳۰ سنبله،‌ بیش از ۲۰۰ زن رای اشتراک کردن جشن های گرامیداشت روز جهانی صلح در شهر هرات گرد هم آمدند و از طالبان خواستند تا اسلحه شان بر زمین گذاشته و با پروسه صلح یکجا شوند. [نصیر صالحی]

بتاریخ ۳۰ سنبله،‌ بیش از ۲۰۰ زن رای اشتراک کردن جشن های گرامیداشت روز جهانی صلح در شهر هرات گرد هم آمدند و از طالبان خواستند تا اسلحه شان بر زمین گذاشته و با پروسه صلح یکجا شوند. [نصیر صالحی]

او به سلام تایمز گفت: «خواست من از طالبان این است که جنگ و خونریزی را بس کنند، بیایند به پروسه صلح بپیوندند و با هم وطنان خود یکجا به آرامی زندگی کنند. دیگر نمی خواهیم که افغان ها در جنگ و فقر زندگی کنند. ما می خواهیم که مردم افغانستان مانند مردم دیگر کشورها در فضای امن و با شکم سیر زندگی کنند.»

آصفه ۴۸ ساله، باشنده هرات، به سلام تایمز گفت: «ما از طالبان می خواهیم که به جای جنگ صلح را انتخاب کنند تا فرزندان ما بتوانند به راحتی مکتب بروند،‌ افغانستان ما پیشرفت کند و شوهران ما برای پر کردن شکم فرزندان ما پس از این برای کار کردن به کشورهای همسایه نروند.»

زنان قربانیان جنگ

جنگ افغانستان از تمام اقشار اجتماعی این کشور قربانی گرفته است. به خصوص زنان که هیچ سلاحی برای دفاع کردن از خود در دست ندارند.

گلثوم صدیقی، فعال حقوق زنان در ولایت هرات، گفت: «در جنگ بیشترین آسیب را [مردم ملکی] فاقد اسلحه می بینند که از خودشان دفاع کرده نمی توانند.»

او گفت: «زنان افغان جدا از این که در میدان های جنگ پدران،‌ برادران و یا شوهران خود را از دست می دهند متاسفانه در مناطق ناامن کشته می شوند. زنان مجبور به انجام کارهای شاقه می شوند و به آنان از سوی شورشیان بی احترامی می شود.»

او گفت: «بیشترین صدمات را زنان می بینند.»

صدیقی گفت: «قربانی شدن در جنگ تنها مردن نیست. مردان در جنگ ها کشته می شوند اما زنان [در ظاهر]‌ زنده [و بلکه در باطن] مرده هستند و فقط نفس می کشند. زنان جنگزده افغان مجبور هستند که شرایط بسیار دشوار بعد از جنگ و یا جریان جنگ را تحمل کنند تا زمانی که از بین بروند و یا کشور شان را ترک بکنند.»

او گفت: «زنان جنگدیده افغان هر لحظه می میرند.»

زنان افغان «از جنگ خسته شده اند»

زنان و مردان هرات سابقه طولانی دارند که خواستار صلح بوده و خشونت طالبان را محکوم می کنند.

زنانی که در مراسم تجلیل از روز جهانی صلح در ولایت هرات شرکت کردند،‌ گفتند که به آمدن صلح دایمی و سراسری در افغانستان خوشبین هستند.

زینب ۲۵ساله، باشنده هرات، گفت: «زنان افغانستان از جنگ خسته شده اند و صلح می ‌خواهند.»‌

او به سلام تایمز گفت: «هدف از آمدن ما (زنان) به این مراسم این است که ما می ‌خواهیم نشان دهیم زنان پیام آوران صلح استند.»

سکینه حسینی، نماینده مردم در شورای ولایتی هرات، گفت که جنگ جاری در افغانستان بر علاوه تلفاتی که دارد،‌ صدها هزار یتیم و بیوه نیز به دنبال داشته است که با وضعیت سختی شب و روزهای زنده گی شان را سپری می کنند.

او به سلام تایمز گفت: «من به عنوان نماینده مردم در شورای ولایتی و به عنوان یک زن از مخالفان دولت افغانستان [طالبان] می‌ خواهم به پروسه‌ صلح بپیوندند و فرصت را از دست ندهند تا آمار تلفات، بیوه ها و یتیم ها دوباره زیاد نشود.»

غلام سرور بارکزی، رئیس کمیته صلح ولایتی در ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «در ولایت هرات زنان نفش مهمی در تشویق طالبان به پروسه صلح دارند. طالبان بیشتر از همه گپ مادران شان را قبول می کنند و به همین دلیل ما نقش زنان را مهم می دانیم.»

او گفت: «مردم افغانستان مذهبی استند و به مادران شان احترام خاصی قایل می باشند. در واقع، در ولایت هرات بارها اعضای طالبان به دلیل تاکید مادران شان به پروسه صلح پوستند.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500