امنیت

تخریب یک پل اصلی در بغلان توسط طالبان باعث مشکلات برای باشنده ها شده است

نوشته هدایت‌الله

پل الچین که در این عکس مورخه ۴ سنبله ۱۳۹۵ دیده می شود در شهر قندوز موقع داشت. به گفته مقامات محلی بتاریخ ۲۹ اسد ۱۳۹۵، طالبان این پل را منفجر کردند تا نیروهای افغان نتوانند آنها را تعقیب کنند. [هدایت‌الله]

پل الچین که در این عکس مورخه ۴ سنبله ۱۳۹۵ دیده می شود در شهر قندوز موقع داشت. به گفته مقامات محلی بتاریخ ۲۹ اسد ۱۳۹۵، طالبان این پل را منفجر کردند تا نیروهای افغان نتوانند آنها را تعقیب کنند. [هدایت‌الله]

قندوز -- طالبان یک بار دیگر موجب بروز رنج و درد مردم ملکی افغانستان شده اند.

بتاریخ ۲۵ سنبله، طالبان پل آبقول را که ۱۵ متر طول و ۵ متر عرض داشت و ولسوالی بغلان مرکزی در ولایت بغلان را به ولسوالی پل خمری مرکز این ولایت مرتبط می کرد، منفجر کردند.

تخریب این پل سبب رنج و مشقت زیادتر باشنده های محلی شده است و دسترسی آنها به قریه های منطقه، شفاخانه ها، و مارکیت ها را قطع کرده، موجبات تاخیر ترافیک شده است.

شمس الدین صدیقی، باشنده قریهء منگل ها در ولسوالی بغلان مرکزی، گفت که این پل وقت شام از سوی طالبان منفجر گردید تا نیرو های دولتی نتوانند آنها را رد یابی کنند.

بتاریخ ۲۴ حمل ۱۳۹۵ اطفال در ولایت بغلان عساکر اردوی ملی افغانستان را تماشا می کنند. تخریب یک پل بوسیله طالبان در این ولایت در ماه اخیر موجب رنج باشنده های محلی شده است. [شاه مری/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۲۴ حمل ۱۳۹۵ اطفال در ولایت بغلان عساکر اردوی ملی افغانستان را تماشا می کنند. تخریب یک پل بوسیله طالبان در این ولایت در ماه اخیر موجب رنج باشنده های محلی شده است. [شاه مری/ خبرگزاری فرانسه]

او به سلام تایمز گفت: «با تخریب این پل راه رفت و آمد ۳۰ قریه به مرکز ولایت بغلان قطع شده است. پس از ویران شدن پل آبقول رفت و آمد موتر ها به قریه های ولسوالی متوقف گردیده است. این کار سبب شده است تا باشنده گان و مردم محلات به قلت مواد غذایی و انتقال مریضان به مراکز صحی مواجه شوند.»‌

طالبان نگفته اند که با قطع این راه مواصلاتی چه دستاورد نظامی را حاصل کرده اند. اما اکنون که پل از بین رفته است نیروها در پل خمری دیگر به آن ۳۹ قریه دسترسی پیدا کرده نمی توانند مگر آن که از طریق هوایی به آن جا بروند.

او گفت: «از برای خدا! شما [طالبان] چرا پل را خراب می کنید؟ شما بخاطر خدمت به اهداف بیگانه ها همه هست و بود ما را تباه کرده اید.»

نعمت الله، یکی از بزرگان قومی قریهء بایسقال ولسوالی بغلان مرکزی، گفت به سلام تایمز گفت که این گروه قبلاً نیز تلاش کرده بود تا این پل را منهدم کند، اما در آن زمان به اجرای این کار موفق نشدند.

خراب کردن زیرساخت عمومی

محراب الدین ابراهیمی، سخنگوی ریاست احیاء و انکشاف دهات ولایت بغلان، با تایید نمودن تخریب پل آبقول بوسیله طالبان گفت در صورتیکه نیرو های امنیتی امنیت محل را تامین کنند انجینیران افغان آماده اند تا پل تخریب شده را بازسازی کنند.

او گفت: «تخریب یا مسدود شدن زیرساختهای مواصلاتی [بشمول پل ها] بالای زنده گی مردم تاثیرات منفی می گذارد. حاصلات زراعتی به بازار انتقال داده نمی شوند و در انتقال مریضان به شفاخانه ها هم مشکلات عمده ای ایجاد می شوند.»‌

با این وجود، این نخستین بار نیست که طالبان دست به تخریب پل ها میزنند تا دسترسی به شهرها و دهات را مسدود کنند.

به گفتهء غلام ربانی ربانی، عضو شورای ولایت کندز، طالبان در جریان حمله بالای شهر کندز بتاریخ ۲۹ اسد ۱۳۹۵ پل آلچین را که در شمال شرق شهر کندز موقعیت دارد و چهار ولسوالی را به مرکز ولایت وصل میکند منفجر و تخریب کرد.

ربانی به سلام تایمز گفت: «این يگانه مسير ترانزيتی از راه شیرخان بندر بود که افغانستان را به [تاجیکستان] و كشور های آسيای ميانه وصل می ساخت.»

اینجینیران اردوی ملی افغانستان در نهایت آن پل را بازسازی کردند.

وی افزود: «انهدام زیرساخت های عمومی واقعا جنایت علیه بشریت است.»

به گفتهء باشنده گان ولسوالی بغلان مرکزی،‌ از آغاز درگیرها مقطعی از ماه حمل ۱۳۹۶ میان جنگجویان طالب و نیرو های امنیتی افغان درین ولسوالی ده پل خورد و بزرگ تخریب شده است. این تخریب ها برای باشنده گان قریه های ولسوالی مشکلات زیاد ایجاد کرده است.

سیف الدین رحیمی ۳۸ ساله، باشنده ولسوالی بغلان مرکزی، به سلام تایمز گفت: «با آنکه هنوز درگیری ها در این ولسوالی ادامه دارد ... [شهروندان] مجال سروی و ترمیم این زیربنا ها را نیافته است.»‌

رحیمی افزود: «برای مثال،‌ این امر باعث شده که دهاقین نتوانند محصولات زراعتی شان را به وقت به بازار انتقال دهند.»

ادامه فشار علیه طالبان

نیرو های امنیتی افغان با حمایت نیرو های هوایی کشور و ماموریت حمایت قاطع از چندین روز بدینسو عملیات موسوم به ولید ۱۵ را در ولسوالی های نهرین، بغلان مرکزی، دند غوری، و نیز در ساحهء دند شهاب الدین، بشمول شاهراه های این ولایت، راه اندازی کرده اند.

اکرام الدین سریع، قومندان امنیه ولایت بغلان، بتاریخ ۲۵ سنبله به سلام تایمز گفت که در نتیجه بیش از ۶۰ جنگجوی طالب کشته و زخمی شده اند.

او گفت که نیرو های افغان توانستند بتاریخ ۲۵ سنبله حمله را که طالبان از چهار طرف بالای نیرو های دولتی در ساحهء پل بشیر خان در ولسوالی بغلان مرکزی، عقب زده و دها جنگجویان طالب را بکشند.

به گفته سریع، چهار تن از جنگجویان قطعهء سرخ طالبان در شمول کشته شده گان بودند.

او به سلام تایمز گفت: «پس ازین در هر جای که تحرکات داشته باشند آنها [جنگجویان] را می کشیم و [علیه زیرساخت عمومی] را از بین می بریم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500