جنایت و عدالت

یک «ملای» افغان پس از نشر ویدئوی تعرض جنسی او در رسانه های اجتماعی متواری شده است

سلام تایمز و خبرگزاری فرانسه

معترضین در جریان یک راهپیمایی در مقابل ستره محکمه در کابل بتاریخ ۳ حمل ۱۳۹۴ در اعتراض به قتل فرخنده ۲۷ ساله شعار می دهند. یک گروه خشمگین پس از آن که این زن اعمال خرافاتی یک ملای محلی را محکوم کرد، او را به قتل رساندند. [شاه مری/ خبرگزاری فرانسه]

معترضین در جریان یک راهپیمایی در مقابل ستره محکمه در کابل بتاریخ ۳ حمل ۱۳۹۴ در اعتراض به قتل فرخنده ۲۷ ساله شعار می دهند. یک گروه خشمگین پس از آن که این زن اعمال خرافاتی یک ملای محلی را محکوم کرد، او را به قتل رساندند. [شاه مری/ خبرگزاری فرانسه]

مزارشریف -- یک ملای خودخوانده در افغانستان که ظاهرا از صحنه های تعرض جنسی خود به زنان فلم گرفته بود، حالا بعد از نشر ویدئوهای اش در رسانه های اجتماعی متواری شده است و رهبران مذهبی محلی حکم مرگ او با سنگسار را صادر کرده بودند.

ملا رسول، یک شفا دهنده سنتی در ولسوالی پشتون کوت ولایت فاریاب، در قریه ای در این ولایت برای مشتریان اش ادعیه می نوشت. او متهم به سوءاستفاده و تعرض و تجاوز جنسی به چندین زن است که برای کمک گرفتن نزد او رفته بودند.

در این ویدئوها که در آن یک مرد با محاسن بلند با ریسمان های سفید و سه زن مختلف دیده می شوند، ده هزار بار مشاهده شده است.

رسول که شهرت اش لندی است -- که به لسان پشتو معنای اش قد کوتاه است -- متهم است که از این نوارها و فلم ها برای اخاذی از زنان استفاده می کرده است. ویدئوهای متذکره در هفته های اخیر در رسانه های اجتماعی به جریان درآمده اند، مگر روشن نیست که در چه زمانی تهیه شده و آیا در قریه رسول، موسوم به چنار، فلمبرداری شده اند.

متواری

نقیب الله فائق، والی ولایت فاریاب، گفت که رسول این ویدئوها را سه سال پیش فلمبرداری کرده است.

فائق به فرانس ۲۴ گفت: «او زنان را مجبور به رابطه جنسی می کرد و بعد آنها را تهدید می کرد که اگر از او شکایت کنند، ویدئوها را نشر خواهد داد. دو سال پیش یک نفر محاوره تلیفونی او را بدست آورد و ماه ها با تهدید کردن او مبالغ کلانی از او اخاذی کرد. سرانجام در حدود ۱۸ ماه قبل لندی به ترکیه متواری شد. همان موقع بود که ویدئوها در تلیفون ها دست به دست شدند.»

فائق گفت که شایعات بر این است که رسول به افغانستان بازگشته است. او افزود: «ما سعی داریم تا رد او بگیریم.»‌

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فائق موتر خودش را بحیث جایزه برای هر کس که معلومات منجر به دستگیری رسول بدهد، تعیین کرده است.

فائق اخیرا در یک تجمع گفته بود که او دستگیر خواهد شد. او در خارج از کشور جایی ندارد.

رهبران ارشد مذهبی فاریاب رسول را به اعدام با سنگسار محکوم کرده اند.

نگرانی از امنیت زنان

اگرچه هنوز هویت زنان معلوم نمی باشد، مگر صورت های شان در ویدئوها قابل تشخیص است و بنابرین، نگرانی ها از بابت امنیت فیزیکی شان افزایش یافته است.

به روز پنجشنبه ۵ میزان، یک مقام افغان گفت که پولیس افغانستان یک زن شوهر دار را دستگیر کرده که در ویدیو دیده میشود. جمشید رسولی، سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان به خبرگزاری ای اف پی گفت که این زن که یک افسر پولیس در ولایت فاریاب است از سوی همکارانش در ویدیوی شناسایی شده است که در رسانه های اجتماعی دست به دست میشود.

شریفه عظیمی، رئیس دپارتمان امور زنان این ولایت، گفت که این ملا به زنان محلی «نیرنگ زده است». او از رهبران مذهبی محلی خواست تا به پیروان شان بگویند زنان که در ویدئوهای رسول دیده می شوند «قربانیان بیگناه استند.»‌

عظیمی به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما بسیار نگران استیم که آنها [زنان] به قتل برسند.»‌

به گفته عظیمی، مقامات محلی چند روز پیش جسد یک زن را که در یک گودال در نزدیکی قریه چنار انداخته شده بود، پیدا کردند، مگر هنوز فرد متوفی شناسایی نشده است.

جاوید بیدار، سخنگوی والی ولایت فاریاب، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما پیش بینی می کنیم که قتل های ناموسی روی دهد.»

البته این نگرانی ها نه بی اساس استند و نه این خشونت ها بی سابقه بوده اند.

به گزارش فرانس ۲۴،‌ در ماه جدی سال ۱۳۹۵، یک دختر ۱۷ ساله بنام «پلواشه» توسط یک ملای خودخوانده دیگر در قندهار مورد تجاوز قرار گرفته بود. در سال ۱۳۹۵ همچنان رسانه ها از چندین فقره تجاوز بر یک دختر ۱۵ ساله در ولایت جوزجان تحت شرایط مشابه خبر داده بودند.

بسال ۱۳۹۴، یک گروه جمعیت خشمگین یک زن ۲۷ ساله نام فرخنده را در کابل بقتل رساندند.

اول گزارش شده بود که او یک قرآن را به آتش کشیده است که این موجب بروز خشونت توسط این گروه خشمگین شده بود. مگر به گزارش دیلی میل، شاهدان گفتند که علت قتل او این بود که بر ضد یک ملای محلی که در خارج یک امام بارگاه در مرکز کابل به زنان بلاگردان و ادویه می فروخت، صحبت کرده بود.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

15 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بله قربان

پاسخ

بله. تنها نسخه برای حل این موارد قانون اسلام است.

پاسخ

این به اصطلاح ملا باید به مقامات انتظامی تحویل داده شود.

پاسخ

بله. اگر قانون اسلام اجرا شود از بروز این موارد جلوگیری خواهد شد.

پاسخ

آیا مطمئن استید؟ ما قوانین اسلام را به قدر کافی اعمال کرده ایم. حالا زمان اعمال قوانین سکولار، بی طرفانه،‌ غیرمغرضانه، و متودهای پیشرفته است. این حقیقت که شما به ما می گویید باور کنید که دین می تواند راهی برای حل چنین مشکلاتی باشد، نگران کننده است. ما به یک حکومت سکولار ضرورت داریم که در آن مردان دین نخبگان محسوب نمی شوند، حاکمیت قانون برقرار است، و همه حقوق مساوی دارند. از ما نخواهید که چرندیات تان را باور کنیم!

پاسخ

رسول و آن زنان باید با سنگسار اعدام شوند؛ زیرا این رابطه با رضایت طرفین بوده است. ما به فرخنده -- آن دختر مسلمهء مؤمنهء محترمه مجاهد -- افتخار می کنیم. باشد که روح او در بهشت آرام بگیرد. رسول و افرادی مانند او با همین حکومت مرتبط استند.

پاسخ

اگر جنبه های این جنایات مورد بررسی قرار بگیرد، بسیاری از افراد بشمول شوهرش شاید در این موارد دست داشته باشند. بنابرین، به نظر من بیسوادی زنان موجب گردیده تا از آنها سوءاستفاده شود.

پاسخ

اگر حکومت ملا رسول را بازداشت کرده نمی تواند، پس چه طور ملا هبت‌الله و دیگران را دستگیر کرده می تواند. اینجا همه چیز فقط به شعار دادن و پیام های تسلیت منحصر شده است و لاغیر.

پاسخ

اگر حکومت واقعا می خواهد آنها می توانند این ملا را خیلی زود پیدا کنند. [حکومت] باید عکس های او را به انترپول بدهد تا این ترتیب او دیگر حتی در خارج از کشور هم در امان نخواهد بود. او باید بشدت مجازات شود؛ زیرا به خاطر کار او جان زنان نیز در خطر است.

پاسخ

من نیز این اقدام بی شرمانه را محکوم می کنم و از مسؤولین می خواهم این اوباش بی شرم را دستگیر کرده و حقوق زنان را تامین نمایند و بیش از این مایه تحقیر آنها نشوند. صایبزاده احمدی

پاسخ

هم ملا و هم زن باید با سنگسار کشته شوند.

پاسخ

هر کس اجازه دهد زن اش سر خود و بی هوا بیرون برود، با همین وضعیت روبرو خواهد شد.

پاسخ

این درست است. زنان نیز به همان اندازه مقصر هستند و به نظر من آنها باید اول تنبیه شوند.

پاسخ

بدبختانه دشواری های بسیاری در کشور ما وجود دارد که ملت بدبخت ما چیز زیادی درباره آن نمی دانند. این وظیفه حکومت است که نگذارد ملاهایی که طلسم و جادو می کنند، ادعیه می نویسند، و حقه بازی های دیگر می کنند، جلوگیری کند. آنها فقط ملاهای خودخوانده اند و در واقعیت چیزی از قرآن و سنت نمی دانند. آنها هیچ چیزی در این باره نمی دانند. مهم این است که این ملت باید بیدار شود و به سراغ آن گونه افراد نرود و نگذارد دیگران هم به سراغ شان بروند. بر علاوه، افکار عمومی باید پرورش یابند و درباره این افراد آگاهی پیدا کنند و بدانند که آنها فاسد استند و فقط پول به جیب می زنند. هر کس که ناموسی دارد و هتک حرمت ناموس و شرف آنها را ناراحت می کند. حکومت باید این جنایتکاران را به شدشدترین وجه مجازات کند تا این درس عبرتی برای دیگران شود و آنها دیگر در آینده مرتکب چنین کارهایی نشوند. خداوند بهترین یاور است. با سپاس فراوان.

پاسخ

حکومت مرکزی نباید به این ملاها وقت بدهد. [حکومت] باید آنها را در هر جا که هستند بازداشت کند. آنها باید به پیشگاه عدالت آورده شوند و زنان هم نباید به امثال این ملاها اعتماد کنند.

پاسخ