امنیت

قوماندان سابق طالبان: ایران و روسیه از طالبان حمایت می کنند

نوشتهء هدایت الله

ملا در محمد، قوماندان پیشین طالبان، که بتاریخ ۱ میزان به در شهر قندوز به پروسه صلح پیوست، گفت که ایران و روسیه به خاطر منافع خود به گروه ستیزه جو کمک می کنند. [هدایت الله]

قندوز -- یک گروه از طالبان که به تازه گی در ولایت قندوز با پروسهء صلح پیوسته اند گفته اند که روسیه و ایران بخاطر منافع خودشان از گروه طالبان حمایت می کنند.

بتاریخ ۱ میزان، یک گروه از جنگجویان طالبان به رهبری ملا دُر محمد سلاح های دست داشته شان را در یک مراسم در محوطهء قوماندانی امنیهء ولایت قندوز به مقامات محل تسلیم کردند.

در محمد به سلام تایمز گفت: «۱۴ سال می شد که من در برابر مردم و دولت می جنگیدم. طالبان از طرف پاکستان، ایران و روسیه حمایت می شوند و گروه گروه اند.»

او گفت که حمایت کشور های مانند ایران و روسیه سبب شده است تا همقطاران وی نتوانند با پروسه صلح یکجا شوند.

یک گروه پنج نفری از جنگجویان طالبان، به رهبری ملا در محمد، بتاریخ ۱ میزان در شهر قندوز به پروسه صلح پیوستند. [هدایت الله]

یک گروه پنج نفری از جنگجویان طالبان، به رهبری ملا در محمد، بتاریخ ۱ میزان در شهر قندوز به پروسه صلح پیوستند. [هدایت الله]

یک گروه از ستیزه جویان بتاریخ ۱ میزان سلاح و مهمات خود را در دفتر مرکزی پولیس ولایت قندوز تسلیم می کنند. [هدایت الله]

یک گروه از ستیزه جویان بتاریخ ۱ میزان سلاح و مهمات خود را در دفتر مرکزی پولیس ولایت قندوز تسلیم می کنند. [هدایت الله]

وی اظهار داشت: «من از مردم خود معذرت می خواهم و اگر ... [مردم ملکی] شهید و یا زخمی شده اند بسیار متاسف استم.»

عبدالجبار نعیمی، والی ولایت قندوز، گفت: «هر برادر ما که از جنگ دست می کشد و در راه صلح قدم می گذارد ما از آن استقبال و حمایت می کنیم.»

نعیمی گفت: «بالای کسانیکه به اشاره بیگانه ها به سینه برادرشان تفنگ گرفته اند صدا می کنم که: جنگ دیگر بس است! بالای مردم تان رحم کنید و به صلح بپیوندید.»

مداخله در امور افغانستان

نورالدین صافی، یکتن از فعالان مسایل سیاسی در ولایت قندوز، به سلام تایمز گفت که ایران و روسیه برای خدمت به منافع و اهداف خود گروه طالبان را تقویت می کنند.

او گفت: «روسیه و ایران برای اینکه از امریکا و متحدانش در افغانستان انتقام بگیرند، بالای طالبان سرمایه گذاری می کنند و میدان جنگ را در کشور گرم نگهداشته اند.»

مقامات امنیتی افغان گفته اند که در برابر هر کشوری که در امور داخلی افغانستان مداخله کنند آرام نخواهند نشست.

انعام الدین رحمانی، سخنگوی قومندانی امنیه ولایت قندوز، به سلام تایمز گفت: «استخبارات کشورهای همسایه و منطقه ما از سال ها بدین طرف در جنگ کنونی افغانستان دست دارند و در تلاش نا امن ساختن افغانستان اند.»

او گفت: «شما می بینید که در جنگ های اخیر در قندوز، جسد های اتباع خارجی با سلاح های کشورهای بیرونی بدست آمد، که این خود نشان دهنده حمایت کشورهای بیرونی است

رحمانی گفت: «ما به تمامی گروه های [ستیزه جو] هشدار می دهیم که نیروهای امنیتی هیچگاه نمی گذارند بیگانگان در کشورشان خرابی کنند، تاسیسات ما را تخریب کنند، و مردم ما را به بهانه های مختلف به قتل برسانند.»

هویت واقعی طالبان

به گفته در محمد، رهبر تسلیم شده سابق جنگجویان، بسیاری از اعضای طالبان تا قبل از آتش بس سه روزه میان حکومت افغانستان و طالبان که در ماه جوزا اعلام شد، ماهیت واقعی گروه خود را درک نمی کردند.

او گفت: «آتش بس به بسیاری از ستیزه جویان طالبان کمک کرد تا مسیر حرکتی شان را درک کنند و آن را بشناسند.» وی افزود که آنها تخشیص دادند که «بودن در خانه و زندگی کردن با فامیل بزرگترین لذت در زندگی است.»

وی توضیح داد: «در طول این [آتش‌بس] سه روزه، بسیاری از اعضای طالبان با درک این حقیقت، گروه شان را ترک نموده و به خانه های شان رفتند.»

دُر محمد گفت: «بسیاری از ستیزه جویان طالبان آماده پیوستن به روند صلح هستند، اما فشار از سوی کشورهای بیگانه مانع از انجام آنها می شود.»

مولوی عبدالبصیر، رییس شورای صلح قندوز، گفت: «وقتی [در جریان آتش‌بس] افراد طالبان نیروهای امنیتی را به آغوش کشیدند ضربه سنگینی به صفوف جنگی این گروه وارد شد.»

او گفت: «شما ببینید در جبهات جنگی طالبان در قندوز حرکت طالبان بسیار کمزور شده است؛ چون درک کرده اند که نیروهای امنیتی مسلمان اند.»

وی گفت: «در کل سطح علاقه مندی افراد این گروه به پروسه صلح بسیار زیاد است.»

عطاء الله حسینی ۲۸ ساله یکی از محصلین پوهنتون قندوز، به سلام تایمز گفت: «درعید فطر وقتیکه نیروهای امنیتی را با طالبان یکجا دیدیم اشک خوشی در چشمانم حلقه زد و احساس کردم که حالا امنیت تامین میشود.»

او گفت: «دربین طالبان کسانی نیز بودند که از پانزده سال بدینسو شهر را ندیده بودند و با دیدن مردم و شهر امید صلح در دل های شان زنده شد.»

فرصت های صلح

به گفته مولوی بصیر، افرادی که از صفوف این گروه جدا و با پروسه صلح می پیوندند از سوی شورای عالی و حکومت محلی به شمول قندوز مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

این شورا افزود که آن عده از اعضای طالبان که این گروه را ترک می کنند و به حکومت می پیوندند، فرصت های شغلی برای مشارکت و مشارکت در توسعه کشور به دست خواهند آورد.

مولوی عبدالبصیر گفت: «دروازه شورای صلح به روی ناراضیان دولت [جنگجویان] باز است وما از طالبان که با پروسه صلح می پیوندند، استقبال می کنیم.»

وی گفت: «طالبانی که در سالیان اخیر با پروسه صلح پیوسته اند از سهولت های خوب دولت بهره مند شده اند»

صدیق کریمی، یکی دیگری از جنگجویان طالب که سلاحش را نیرو های دولتی کرد، گفت که او می خواهد پس ازین دست از فعالیت های تروریستی کشیده و در آبادی کشور سهم بگیرد.

کریمی به سلام تایمز گفت: «ما می خواهیم منبعد در آبادانی و اعمار کشور سهیم شویم.»

وی گفت: «جنگ تباهی و بربادی است. دیگر نباید فریب بیگانگان را بخوریم و بر ضد مردم و دولت خود باشیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500