امنیت

زنان بغلان پیام صلح را به طالبان منتقل می کنند

نوشتهء هدایت الله

بیش از ۴۰۰ زن از ساحات مختلف استان بغلان بتاریخ ۴ میزان در پل خمری جمع شدند و از ستیزه جویان طالبان خواستند تا سلاح شان را بر زمین گذاشته و با پروسه صلح یکجا شوند. [هدایت الله]

پل خمری -- بیش از ۴۰۰ زن از ساحات مختلف ولایت بغلان با تجمع در یک گردهمایی بتاریخ ۴ میزان از طالبان خواستند تا سلاح شانرا بر زمین گذاشته و با پروسهء‌ صلح یکجا شوند.

خدیجه یقین، مدیر ریاست امور زنان ولایت بغلان، درین گردهمایی گفت :‌«زنان از جنگ خسته شده اند و مایلند منبعد در مذاکرات رو در رو با طالبان شرکت کنند

او در این گردهمایی که تحت عنوان «اجماع ملی زنان افغانستان برای صلح» بود، ‌گفت: «اگر چه من امروز ناموس کسی هستم، ولی ناموس این وطن هم استم.»‌

یقین خطاب به طالبان گفت: «اگر مادران تان فرزندان این وطن استند، پس شما هم پسران این وطن استید. پس باید بیایید و به پروسه صلح بپیوندید.»

بیش از ۴۰۰ زن از استان بغلان بتاریخ ۴ میزان در پل خمری تجمع کردند و از طالبان خواستند که سلاح شان را بر زمین گذاشته و با پروسه صلح یکجا شوند. [هدایت الله]

بیش از ۴۰۰ زن از استان بغلان بتاریخ ۴ میزان در پل خمری تجمع کردند و از طالبان خواستند که سلاح شان را بر زمین گذاشته و با پروسه صلح یکجا شوند. [هدایت الله]

وی گفت: «نگذار دیگر ناموس ات [برای منافع] کشورهای مزدوری کند، دیگر نگذار یتیم و کودک که از پدر محروم مانده نالان و سرگردان بگردند.»

حکومت باید بالای زنان سرمایه گذاری کند و از آنها در عرصه های مختلف کمک و مشوره بخواهد. او در ادامه گفت: «هدف از جمع شدن زنان درین محفل این است که می خواهند نشان دهند که زنان پیام آوران صلح استند.»

ملالی شینواری، یکی از اعضای شورای عالی صلح افغانستان درین محفل، گفت: «دولت شاید قوی باشد ولی جنگ قویتر از دولت است ... و جوانان زیاد ما را می کشند.»

شینواری گفت که او به عنوان یک زن افغان از طالبان می خواهد تا با پروسه‌ صلح بپیوندند و دیگر برادرکشی و خونریزی را متوقف بسازند.

وی گفت: «ما نمی خواهیم نسل های بعدی ما چیزی را تجربه کنند که ما آنرا پشت سر گذاشته ایم. اگر شما [طالبان] برای جنگ نیرو ها دارید، زنان نیرو برای صلح را در افغانستان ایجاد خواهند کرد.»

نیاز به صلح

حمیرا مرادی ۳۰ ساله،‌ یکتن از فعالان حقوق زن در ولایت بغلان، به اشتراک کننده گان در این محفل گفت که زنان، بزرگان قومی و عالمان دين نقش مهم و ارزنده تحكيم صلح و ثبات در كشور دارند.

او در این گردهمایی به ضرورت ایفای نقش از سوی «خواهران، برادران، بزرگوارن، علما و بزرگان» در پروسهء صلح اشاره کرد.

مرادی گفت که زنان نیز مثل مردان به صلح نیاز مبرم دارند؛ چون مثل مردان آنها نیز از جنگ بشدت متاثر می شوند.

وی توضیح داد: «آنها می توانند از طریق قریه جات، محلات، ولسوالی ها و از طریق فامیل ها و خانواده هایشان مستقیما گفتگو داشته باشند و اهمیت صلح را به آگاهی طالبان برسانند.»

او افزود: «صلح یکی از بزرگترین نعمات پروردگار است. با صلح ما می توانیم یک زندگی آرام، مرفع و پُر آسایش داشته باشیم

صبرینا همت ۳۲ ساله، یکی از باشندگان ولسوالی گذرگاه نور ولایت بغلان، در گردهمایی گفت که مردم افغانستان بشدت به صلح ضرورت دارند تا از جنگ و مشکلات مرتبط با آن رهایی یابند و به سعادت، که آرزوی هر افغان است، دست یابند.

او در این گردهمایی گفت: «حکومت باید تلاش کند تا از زنان در بوجود آوردن شرایط برای صلح در جامعه و کشانیدن [گروه های] مخالفان مسلح به پروسه صلح استفاده نماید.»

خواست صلح از نقطهء قوت

اگرچه،‌ حکومت افغانستان بارها برای گفتگوهای صلح و آتش‌بس میان طالبان سخن گفته است، اما طالبان به طور مداوم این درخواست ها را رد کرده و از گفتگوهای مستقیم خودداری کرده اند.

عبدالحی نعمتی، والی بغلان، گفت: «هربار حکومت بالای طالبان صدای صلح می کند، طالبان فکر می کنند که دولت ضعیف است و از این خاطر است که برای [صلح] عذر و زاری می کند.»

وی گفت: «دولت ناتوان و بی کفایت نیست. ما قوت داریم، توپ و تانک داریم و حکومت ما یک نظام مشروع است

او گفت که اگر به هر پيمانه مبارزه مسلحانه صورت گيرد، اما باز هم انتهای حرف به صلح کشانیده می شود و جزء صلح راه دیگری برای حل مشکل افغانستان وجود ندارد.

اکرام الدین سریع، قوماندان امنیه ولایت بغلان، گفت: «بازهم اعلام می کنیم که پیشکش صلح، ضعف ما نیست و یا تصویری از ناتوانی رهبری نیروهای امنیتی و دفاعی نیست. بلکه صلح یک ضرورت است و به هر قیمتی که باشد باید به صلح برسیم.»‌

او گفت که جنگجویان طالبان باید بدانند که جز صلح چاره ای ندارند. وی افزود که اگر طالبان صلح نکنند نیروهای حکومتی بالاخره آنان را نابود خواهند کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500