دیپلماسی

در حالی که علمای افغان و پاکستانی مصروف پلان گذاری کنفرانس صلح استند، ترس و وحشت طالبان آشکار شده است

نوشته اشفق یوسف زی

افراد طالبان در ماه حوت و در حال قرائت یک اعلامیه عید قربان که توسط رهبری شان به آنها داده شده است، مشاهده می شود. رهبران طالبان در ماه های اخیر حالت تدافعی داشته و تلاش کرده اند تا اعضای خود شان و مردم افغاتنستان را قانع کنند که آنها به نماینده گی از اسلام می جنگند. [فایل]

افراد طالبان در ماه حوت و در حال قرائت یک اعلامیه عید قربان که توسط رهبری شان به آنها داده شده است، مشاهده می شود. رهبران طالبان در ماه های اخیر حالت تدافعی داشته و تلاش کرده اند تا اعضای خود شان و مردم افغاتنستان را قانع کنند که آنها به نماینده گی از اسلام می جنگند. [فایل]

پیشاور -- طالبان که در میدان های نبرد با فشار فزاینده روبرو استند و حمایت عمومی از آنها در افغانستان به شدت کاهش یافته است،‌ حالا به نشر اکاذبی و تئوری های توطئه می پردازند تا مشروعیت شان را در چشم جامعه به دست آورند.

یک هیات متشکل از اعضای شورای عالی صلح افغانستان و علمای دینی این کشور هفته قبل با علما و مقامات پاکستانی دیدار کرد تا بالای یک اجندا برای یک کنفرانس پیشنهادی علما همکاری کند.

این کنفرانس در ادامه کنفرانس های قبلی علما در اندونزی و عربستانی سعودی برگزار می شود.

این هیات روز جمعه (۶ میزان) وارد اسلام آباد شد و به روز دوشنبه (۱۰ میزان) به افغانستان بازگشت.

مقامات و علمای افغان بتاریخ ۸ میزان در دارالعلوم حقانیه در اکوره ختک پاکستان با مولانا سمیع الحق، رهبر مذهبی پاکستانی، ملاقات می کنند. [دارالعلوم حقانیه]

مقامات و علمای افغان بتاریخ ۸ میزان در دارالعلوم حقانیه در اکوره ختک پاکستان با مولانا سمیع الحق، رهبر مذهبی پاکستانی، ملاقات می کنند. [دارالعلوم حقانیه]

یک هیات از شورای عالی صلح افغانستان بتاریخ ۱۰ میزان در کنار سراج الحق (نفر سوم از چپ)، رئیس جماعت اسلامی، در اسلام آباد عکس می گیرد. [جماعت اسلامی]

یک هیات از شورای عالی صلح افغانستان بتاریخ ۱۰ میزان در کنار سراج الحق (نفر سوم از چپ)، رئیس جماعت اسلامی، در اسلام آباد عکس می گیرد. [جماعت اسلامی]

طالبان که از بابت نتیجه این گفتگوها و دستاورد حاصل از آن نگران استند، روز شنبه با نشر یک خبرنامه کوشش کردند تا علمای شرکت کننده را بحیث یک بخش از پلان حکومت آمریکا برای سلب مشروعیت این گروه جلوه دهند.

این خبرنامه ترس و وحشت و بیچارگی طالبان را آشکار ساخته و مملو از معلومات دروغ می باشد.

در این خبرنامه آمده است: «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) یک پلان اقدام را برای مقامات پنتاگون تهیه کرده و آنها را تشویق کرده است تا از علمای دینی علیه جهاد جاری در افغانستان استفاده کنند،‌ از طریق آنها فتوای ضد جهاد بدهند، صلح دروغین را از طریق تحصنات تبلیغ کنند، گزارش های حاوی مذاکرات دروغین را در رسانه ها نشر دهند، و کوشش کنند تا توجه عمومی را از شکست نظامی آمریکایی ها منحرف نمایند.»

دعوت به صلح در کنفرانس های قبلی علما

این خبرنامه با اشاره به نشست های قبلی علما در اندونیزیا و عربستان سعودی آنها را نمونه های قبلی این «پلان آمریکایی» دانسته است.

بنا بر یک خبرنامه مشترک صادره توسط طرف های شرکت کننده در همایش قبلی در ماه ثور، علمای دینی افغانستان، پاکستان،‌ و اندونیزیا در یک اجلاس در جاکارتا شرکت کردند و از طالبان خواستند را پیشنهاد مذاکرات صلح رئیس جمهور اشرف غنی را قبول کنند.

غنی در ماه دلو یک پلان صلح را اعلام کرده بود که از طریق آن طالبان می توانستند بحیث یک حزب سیاسی محسوب شوند. اما طالبان با اعلام حملات بهاری بتاریخ ۴ ثور،‌ ظاهرا این پلان را رد کردند.

بتاریخ ۱۴ جوزا در کابل، شورای علمای افغانستان در یک کنفرانس با شرکت حدود ۳ هزار عالم دینی حضور یافتند و با صدور فتوایی حملات انتحاری و بم گذاری ها را «حرام» خواندند.

همچنین در ماه سرطان،‌ بالغ بر ۱۰۰ عالم مسلمان از ۵۷ کشور از نیروی جمعی شان و تعلمیات قرآن استفاده کردند و حمایت کامل شان را از صلح پایدار در افغانستان اعلان نمودند.

کنفرانس بین المللی علما با موضوع صلح و امنیت در افغانستان با حمایت مالی حکومت عربستانی سعودی و سازمان همکاری اسلامی برگزار شد.

علما بتاریخ ۲۰ سرطان در یک بیانیه مشترک گفتند: «ما از حکومت افغانستان و حرکت طالبان می خواهیم که به یک آتش‌بس و ترک مخاصمه متعهد بمانند و در مسیر مذاکرات مستقیم افغانستان حرکت کنند.»‌

در خبرنامه آمده است: «بر اساس متن صریح قرآن و سنت که اسلام یک دین صلح و رحمت است و همه مؤمنان باید نسبت به یکدیگر رحم داشته باشند و خون، مال، و ناموس شان باید در امان باشد و علیه تنجاوز از آن محافظت شود، بنا بر این ما در اینجا تایید می کنیم که حملات انتحاری که بیگناهان را هدف قرار می دهند، و کشتار [دوسویه] مسلمانان همه اقداماتی استند که مطابق متونی که کاملا صریح و شفاف و معتبر می باشند،‌ توسط خداوند و پیامبر او منع شده اند.»

در این بیانیه آمده است: «یک گفتمان ملی بهترین راه برای خاتمه مناقشات میان حکومت افغانستان و حرکت طالبان است.»‌

اما طالبان، یا محکوم کردن شرکت کننده گان در این کنفرانس ها -- که از احترام بین المللی برخوردار استند آنها را بحیث مهره و عوامل کم اهمیت معرفی کرد.»‌

طالبان در خبرنامه شان با استفاده از نامی که خودشان به خودشان داده اند، گفتند: «امارت اسلامی یک بار دیگر از علمای راستین و مستقل در افغانستان و پاکستان می خواهد از اشتراک در این نشست ها خودداری کنند تا قربانی ماشین ستراتیژی های آمریکایی و سرویس استخباراتی شان نشوند.»

با در نظر گرفتن تعداد کثیر و نفوذ علما از کشورهای مختلف سراسر جهان که در کنفرانس های با موضوع صلح در افغانستان اشتراک کرده اند، ناظران در هویت این «علمای دینی راستین و مستقل» که طالبان به آنها اشاره می کنند، تردید دارند.

نقشه راه برای صلح

عطاء‌الرحمان سلیم،‌ معین ریاست شورای عالی صلح،‌ رهبری هیات افغانستان در پاکستان را بر عهده داشت.

مدرسه دارالعلوم حقانیه، که یک مدرسه اسلامی در اکوره ختک پاکستان است، اعضای شورای عالی صلح بتاریخ ۸ میزان ‌با مولانا سمیع الحق، رئیس این مدرسه دیدار و در مورد صلح منطقوی گفتگو کردند.

در این خبرنامه آمده است که عمر زاخیلوال، سفزیر افغانستان در پاکستان،‌ اعضای شورای عالی صلح، و رهبران دینی از مولانا سمیع خواستند تا از پایان خشونت در افغانستان حمایت کنند.

یوسف شاه، سخنگوی این مدرسه دینی، به پاکستان فوروارد گفت: «این هیات ها از مولانا سمیع الحق خواستند تا بحیث یک میانجی بین حکومت افغانستانو و طالبان عمل نماید. [این هیات] به او اطمینان داد که در این رابطه تصمیم او را قبول خواهند کرد.»

احسان طاهری، سخنگوی شورای عالی صلح، به پاکستان فوروارد گفت: «هیات افغانستان بتاریخ ۱۰ میزان در اسلام آباد از سراج الحق، رئیس جماعت اسلامی که یک حزب سیاسی پاکستان است، خواست تا راه حلی را برای معضل تروریسم در منطقه بیابد.»‌

وی گفت: «این دیدار بر وضعیت افغانستان متمرکز بود. [اشتراک کنننده گان] موافقت کردند تا کوشش های دو طرف با یک نقشه راه صلح که تحت بیرق پروسه آشتی ملی افغانستان ترسیم شده باشد،‌ هماهنگ شود.»‌

فشار فزاینده بر طالبان

تحلیلگران نسبت به نتیجه کنفرانس های علما در حالی که فشارها بر پاکستان جهت فرستادن طالبان پای میز مذاکره افزایش یافته است، بارقه هایی از امید را به وجود آورده است.

برید (متقاعد) محمود شاه، یک تحلیلگر امنیتی مقیم پیشاور است، گفت که افغان ها بشدت از تروریسم ضربه خورده اند و هر روز تعداد بیشتر نتیجه می گیرند که یگانه راه دستیابی به صلح، مذاکره است.

او به پاکستان فوروارد گفت: «یک راه حل مذاکره شده برای تروریسم از طریق رهبران دینی که از حمایت گسترده در میان گروه های درگیر خشونت دست دارند، ممکن می باشد. نقش علمای دینی در خاتمه دادن به مخمصه افغانستان بسیار مهم است.»‌

او گفت که مولانا سمیع «در بین گروه های متخاصم [طالبان] شناخته شده است و آنها به او اطمینان دارند و به همین خاطر چشم اندازهای صلح روشن تر است. او می تواند به کاهش درگیری ها کمک کند.»

شاه گفت: «برای همه روشن است که جنگ فقط بدبختی به همراه می آورد. بنابرین، حکومت افغانستان از هیچ کوشش برای تضمین امنیت، حکومت خوب، عدالت، تعلیم و تعلم، و صحت، و نیز ایجاد فرصت های اقتصادی برای [شهروندان] خود فروگذار نمی کند.»

یک مذاکره کننده محترم

یوسف شاه، سخنگوی دارالعلوم، تایید کرد که این مولانا سمیع مورد احترام عامه است و نقش مثبت را در آغاز مذاکرات صلح با طالبان ایفا کرده می تواند.

به گفته شاه،‌ مولانا سمیع به هیات بازدیدکننده شورای عالی صلح گفت: «معضل افغانستان بسیار پیچیده است. چندین بازیگر بین المللی نسبت به حل آن مردد می باشند.»

مولانا سمیع در گفتگوی تلیفونی با پاکستان فوروارد گفت: «ما مشتاق استیم تا خشونت های داخلی و دشمنی ها در افغانستان خاتمه یابند.»

او گفت: «من پیشنهاد کرده ام که علمای افغان با رهبران طالبان بدون مداخله نیروهای خارجی و یا کشورهای دیگر ملاقات کنند تا دو طرف مفکوره های یکدیگر را درک کرده بتوانند و فضایی از اطمینان را ایجاد کنند.»

او افزود: «راه حل معضل افغانستان در وحدت میان افغان ها نهفته است. ما باید کوشش کنیم تا گروه های متخاصم [طالبان افغان] را متقاعد نماییم تا کینه ها را کنار گذاشته و روابط شان را از نو شروع کنند.»

فضل هادی مسلمیار،‌ یک عضو شورای عالی صلح و رئیس مشرانوجرگه، به پاکستان فوروارد گفت: «مولانا سمیع الحق و سراج الحق به ما نسبت به همکاری شان برای ایجاد یک افغانستان برخوردار از صلح اطمینان دادند.»

ثاقب الله خان، یک استاد علوم سیاسی در پوهنتون پیشاور، گفت که رهبرانی دینی یک نقش حیاتی را در خاتمه مخاصمه ایفا کرده می توانند.

او به پاکستان فوروارد گفت: «بسیاری از رهبران طالبان محصلین و شاگردان [مولانا] سمیع الحق بوده اند و به او احترام می گذارند.»‌

او گفت که جماعت اسلامی روابط قوی با رهبران طالبان و هم با گروه های ستیزه جوی افغان دارد که می توان از این روابط استفاده مثبت کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بسیار خوب

پاسخ

این یک گزارش امیدوارکننده است. این علمای دینی پاکستانی فقط افراد جلوی صحنه استند. مگر توسط استخبارات پاکستان ماموریت گرفته اند. بازی اصلی را استخبارات و اردوی پاکستان انجام می دهند.

پاسخ