امنیت

نقاشی های دیواری با پیام های صلح خواهی در هرات امید را برای افغان های خسته از جنگ به ارمغان می آورد

نوشتهء نصیر صالحی

این اثر هنری در شهر هرات تمایل افغان ها برای صلح را برغم ادامه جنگ و از سوی طالبان و طرد مذاکرات تحت هدایت حکومت افغانستان را نشان می دهد. [نصیر صالحی]

هرات -- پوسترها و نقاشی های دیواری با پیام های صلح در ساحات پر جمعیت شهر هرات توجه باشنده ها و بازدیدکننده ها را جلب کرده است.

این آثار هنری با تمویل بین المللی، امسال در سرتاسر شهر مشاهده می شوند.

این آثار هنری نشان دهنده امید و تمایل افغان های عادی برای صلح برغم رد مکرر درخواست های حکومت افغانستان برای مذاکرات صلح از سوی طالبان است.

امین جان ۷۲ساله، باشنده هرات، ضمن تماشای به یک نقاشی که پیام صلح دارد، گفت که این تصاویر برای او که نیمی از عمر خود را در جنگ سپری کرده آرامش بخش است.

بتاریخ ۲۳ سنبله، امین جان ۷۲ ساله در شهر هرات یک نقاشی دیواری را که حرکت صلح مردم ولایت هلمند را به تصویر کشیده و دارای یک پیام درباره صلح است،‌ نگاه می کند. [نصیر صالحی]

بتاریخ ۲۳ سنبله، امین جان ۷۲ ساله در شهر هرات یک نقاشی دیواری را که حرکت صلح مردم ولایت هلمند را به تصویر کشیده و دارای یک پیام درباره صلح است،‌ نگاه می کند. [نصیر صالحی]

دراین عکس مورخ ۲۳ سنبله از شهر هرات،‌ یک نقاشی دیواری مشاهده می شود که یک عسکر اردوی ملی افغانستان را دست در دست یک ستیزه جوی طالبان به تصویر کشیده است. در ماه جوزا جنگجویان طالبان به شهرها آمدند تا آتش‌بس عید فطر را به همراه باشنده ها و نیروهای افغان جشن بگیرند. [نصیر صالحی]

دراین عکس مورخ ۲۳ سنبله از شهر هرات،‌ یک نقاشی دیواری مشاهده می شود که یک عسکر اردوی ملی افغانستان را دست در دست یک ستیزه جوی طالبان به تصویر کشیده است. در ماه جوزا جنگجویان طالبان به شهرها آمدند تا آتش‌بس عید فطر را به همراه باشنده ها و نیروهای افغان جشن بگیرند. [نصیر صالحی]

او به سلام تایمز گفت: «این انتحاری ها و انفجارها را خداوند گم کند. ما خواهان صلح استیم. همه مردم افغانستان بیچاره شدند. به صلح زیاد امیدوار هستیم و از جنگ خسته شده ایم.»

نجیب الله ۴۵ ساله، باشنده دیگر هرات که تنها یک نام دارد، گفت: «صلح چیزی است که هر شهروند افغانستان، از اطفال تا موسفیدان، خواهان آن استند.»

او به سلام تایمز گفت: «ما وقتی عکس ها و نقاشی های صلح را در شهر می بینیم بسیار امیدوار می شویم. کسانی که به نام طالب جنگ می کنند، این عکس ها و نقاشی ها را دیده و نتیجه بگیرند.»

نجیب الله گفت: «صلح برای همه افغان ها یک نعمت است. ما می خواهیم که فرزندان ما در فضای آرام به مکتب بروند و خود ما نیز به مکان کار خود بدون خطر برویم.»‌

روحانی رهیاب، باشنده هرات که ۳۶ سال سن دارد، از طالبان درخواست کرد تا به پروسه صلح تحت رهبری افغان بپیوندند.

او به سلام تایمز گفت: «من به پروسه صلح و ختم جنگ در افغانستان بسیار امیدوار هستم. از طالبان می خواهم که از جنگ دست بردارند؛ چون پدران ما و خود ما در جنگ بزرگ شده ایم.»‌

او گفت: «طالبان اجازه بدهند که حداقل نسل آینده افغانستان در آرامش زندگی کنند و دل شان باید به آنان بسوزد.»

کاهش استرس از طریق آثار هنری

داکتران می گویند که جنگ ها و ناامنی ها در افغانستان باعث افزایش بیماری های روانی در میان افغان ها شده است.

داکتر بشیر احمد سروری، مسوول بخش صحت روانی وزارت صحت عامه افغانستان، به سلام تایمز گفت که از ۴۵ تا ۵۰ فیصد مردم این کشور دچار مشکلات گوناگون روانی هستند.

او گفت: «بیشتر این افراد به دلیل اثرات منفی جنگ مبتلا به مریضی های روانی شده اند.»

او گفت اما نقاشی ها و پیام های صلح در بخش های گوناگون شهر هرات برای کاهش فشارها و مشکلات روانی در میان مردم مهم پنداشته می شود.

موید الحق موحدی، یک روانشناس در ولایت هرات، گفت که به دلیل سطح پایین سواد مردم در افغانستان این گونه عکس ها و نقاشی ها می تواند تاثیرات عمیقی بر افراد جامعه داشته باشد.

او به سلام تایمز گفت: «یکی از عوامل اصلی بیماری های روانی در افغانستان به خصوص در ولایت هرات جنگ است. نخستین دلیل مریضی های روانی را ما جنگ اعلام می کنیم و پس از آن مشکلات خانوادگی،‌ فقر، بیکاری، مواد مخدر و مریضی های مختلف است.»‌

او گفت: «تصاویر و عکس های حاوی پیام های صلح در سطح شهر، مردم جنگزده را به آینده امیدوار می سازد.»

طالبان «آماده صلح اند»

مولوی غلام سرور بارکزی، رئیس کمیته صلح ولایتی در هرات، گفت: «در هرات،‌ طالبان آماده مذاکره برای صلح اند. مگر به دلیل فشارهایی که از سوی رهبران شان بر آنان وارد می شود مجبورند که جنگ کنند.»

او به سلام تایمز گفت: «طالبان در ولایت هرات آماده مذاکره برای صلح هستند. [آنها] به دلیل فشارهایی که از سوی رهبران شان بر آنان وارد می شود، مجبور هستند که جنگ کنند.»‌

او گفت: «طالبان در ولایت هرات همه برای صلح آمادگی دارند. برخی شرایط طالبان دارند که ما [حکومت افغانستان] برآورده کرده نمی توانیم و برخی شرایط ما را آنها قبول نمی کنند. اما مذاکرات صلح میان ما و طالبان جریان دارد. ما بسیار آمیدوار استیم. طالبان می گویند که اگر بزرگان[شان این شرایط] را قبول کنند، [آنها] یک دقیقه هم جنگ نمی کنند.»

مولوی بارکزی گفت: «جنگ ها در ولسوالی های هرات به طور چشمگیری کاهش یافته است.» وی افزود: «پروسه صلح بیش از هر زمانی از سوی مردم حمایت می شود.»

محمد آصف رحیمی، والی هرات، به سلام تایمز گفت که طالبان «چند نفر از قوماندانان و ولسوالان اش در ولایت هرات از سوی رهبری این گروه برکنار شدند و از ولایت های قندهار و هلمند افراد دیگری را جایگزین کردند.»

او به سلام تایمز گفت: «لیست شان پیش من است. هفت نفر از سران طالبان به شمول والی نام‌نهاد این گروه در ولایت هرات برکنار شده اند. رهبری طالبان گفته است که این افراد جنگ نمی کنند.»

رحیمی گفت: «واقعیت این است که برخی از قوماندانان و ولسوالان طالبان در ولایت هرات جنگ نمی کردند. در واقع، بسیاری از طالبان نمی خواهند که ولایت شان تخریب شده و مردم آنان از بین بروند.»‌

یک واسطه نامشروع صلح

شماری از عالمان دینی در ولایت هرات گفتند، مردم حق حیات دارند و طالبان حق ندارند که مردم افغانستان را به قتل برسانند.

سید محمد شیرزادی، رئیس حج و اوقاف ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «خداوند در قرآن کریم بر صلح میان مسلمانان تاکید کرده است و طالبان نباید با کشورهای دیگر وارد بحث های صلح شوند.»

او گفت: «چه طور ممکن است که روسیه -- کشوری که چند سال پیش هزاران جوان ما را به جرم دین دار بودن به قتل رساند،‌ [یعنی در جریان اشغال افغانستان توسط شوروی در دهه ۱۹۸۰] -- امروز غم خوار مردم افغانستان و میزبان گفتگوهای صلح شده است؟»

شیرزادی گفت: «افتادن به دامان روسیه مشروعیت جهاد (جنگ) طالبان را زیر سوال برده است.» او همچنین از توافق طالبان برای اشتراک کردن در نشست روسیه انتقاد کرد. البته این نشست به دلیل آن که افغانستان و ایالات متحده حاضر به شرکت در آن نشدند، به تعویق افتاد.

او گفت: «طالبان باید در زمینه صلح از دستورها و رهنمایی های اسلام استفاده کنند، نه اینکه برای خودخواهی و قدرت طلبی به دامان دشمنان بیافتند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500