امنیت

نیروهای افغان در آستانه انتخابات، طالبان و داعش را در کنر هدف قرار دادند

نوشتهء خالد زیری

کماندوهای اردوی ملی افغانستان از تاریخ ۱۰ سنبله تا تاریخ ۱ میزان یک عملیات سه هفته ای را بر ضد جنگجویان داعش در دره دیوه گل ولسوالی سوکی ولایت کنر اجرا کردند که این اولین عملیات با این مدت زمانی در ساحه متذکره بود. [خالد زیری]

کنر -- نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان در ولایت کنر با هدف درهم شکستن افزایش اخیر خشونت های طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) و بهبود بخشیدن به وضعیت امنیتی قبل از انتخابات پارلمانی ۲۸ میزان در این ولایت دست به عملیات زده اند.

این عملیات از تاریخ ۱۰ میزان تحت هدایت کماندوهای اردوی ملی افغانستان شروع شد.

جگرن محمد هارون یوسف زی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۱ سیلاب اردوی ملی افغانستان، گفت: «ما این عملایت را در ولسوالی ناری و غازی آباد تطبیق کرده ایم تا دشمن را هدف قرار داده ... و دو ولسوالی متذکره را از وجود جنگجویان تصفیه کنیم و این ساحه در معرض خطر را برای انتخابات آینده ایمن نماییم.»

او به سلام تایمز گفت: «از دیگر اهداف این عملیات از بین بردن جنگجویان قطعه سرخ طالبان است که در این دو ولسوالی فعال استند و می خواهند برای انتخابات آینده نگرانی های امنیتی به وجود بیاورند.»‌

بتاریخ ۱۰ سنبله، یک کماندوی اردوی ملی افغانستان در جریان یک عملیات تصفیوی در دره دیوه گل ولسوالی سوکی ولایت کنر مراقب تحرکات جنگجویان است. [خالد زیری]

بتاریخ ۱۰ سنبله، یک کماندوی اردوی ملی افغانستان در جریان یک عملیات تصفیوی در دره دیوه گل ولسوالی سوکی ولایت کنر مراقب تحرکات جنگجویان است. [خالد زیری]

وی بتاریخ ۱۲ میزان گفت: «ما جنگجویان هر دو، طالبان و قطعه سرخ شان، را نابود خواهیم کرد.»‌ وی افزود که تا اکنون در این عملیات دو قومندان ارشد قطعه سرخ طالبان کشته شده اند.

یوسف زی بتاریخ ۱۲ میزان گفت که نیروهای حکومتی بالغ بر ۱۰ تن از جنگجویان مظنون را دستگیر کرده اند.

نیروهای زمینی دفاع و امنیت ملی افغانستان از پشتیبانی هوایی ماموریت حمایت قاطع تحت رهبری ناتو برخوردار استند.

بهبود امنیت در روز انتخابات

نیروهای پولیس در عملیات برای از بین بردن طالبان و جنگجویان داعش در ولایت کنر اشتراک می کنند.

جنرال حق‌نواز حقیار، قومندان امنیه کنر،‌ به سلام تایمز گفت: «ما می خواهیم باشنده ها بدون کدام ترس و هراس در انتخابات آینده اشتراک کنند.»

او گفت: «این وعده من است و ما آن را اجرا خواهیم کرد و امنیت را تامین خواهیم نمود.»‌

رحمت‌الله ۳۲ ساله، باشنده ولسوالی ناری، به سلام تایمز گفت: «اکثر مناطق در ولسوالی ما ناامن بوده و طالبان در آنها فعال بوده اند. مگر اکنون با شروع این عملیات [نیروهای امنیتی افغانستان] کنترول چندین ساحه را به دست گرفته و طالبان را بیرون رانده اند.»

او گفت: «[طالبان] هنوز در بسیاری از ساحات دیگر فعال استند و حکومت باید ... پوسته های امنیتی دائمی برپا کند.»

وی گفت: «اگر شرایط امنیتی بهبود پیدا کند، رای دهنده گان به حوزه های رای گیری خواهند آمد و در انتخابات آینده مشارکت گسترده خواهند داشت. این -- یعنی این که رای بدهیم و افراد واجد صلاحیت و مستعد را به پارلمان بفرستیم -- خواست هم ما است.»

عبدالغنی مصمم، یک سخنگوی والی ولایت کنر، ‌به سلام تایمز گفت: «ما به باشنده ها قول داده ایم که بعد از خاتمه این عملیات،‌ پوسته های امنیتی جدید در ساحات مشخص و معین برپا خواهند شد و ما حوزه های اخذ رای را باز نگاه خواهیم داشت ... تا همه بتوانند بیایند و رای بدهند.»‌

او گفت: «۱۷۴ هزار رای دهنده برای اشتراک در انتخابات ثبت نام کرده اند که احتمالا اکثریت شان رای خواهند داد. به این دلیل، ما عملیات را آغاز کرده ایم و امکان [امنی] را در اختیار مردم قرار خواهیم داد تا در یک فضای ایمن رای بدهند.»

حذف داعش در کنر

در پهلوی این،‌ کماندوهای افغان همچنان مصمم به حذف داعش از ولایت کنر استند.

دگَروال مسعود رحمان،‌ یک قومندان نیروهای مخصوص افغانستان در کنر، گفت که در یک عملیات سه هفته ای از تاریخ ۱۰ سنبله تا ۱ میزان که در دره دیوه گل ولسوالی سوکی این ولایت اجرا شد،‌ کماندوهای افغان به حمایت هوایی نیروهای ائتلاف ده ها جنگجوی داعشی را کشته و زخمی کردند.

او به سلام تایمز گفت: «جنگجویان داعش باید شکست داده شوند. ما علمیات مان را بر ضد داعش آغاز کردیم و کم از کم ۳۸ نفر از آنان را کشتیم و متباقی آنها از این ساحه متواری شده اند.»

وی گفت: «این عملیات با هدف ارائه فضایی امنیتی بهتر برای انتخابات آینده و نیز آوردن ثبات و امنیت برای باشنده های محلی انجام گرفت.»‌

به گفته برید جنرال میرویس صافی،‌ق.ومندان لوای دوم پیاده نظامی اردوی ملی افغانستان در کنر، گفت که دره دیوه گل سابق بر این مرکز جنگجویان داعشی در کنر بود، ‌مگر عملیات نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان حالا وضعیت را تغییر داده است.

او به سلام تایمز گفت: «ما ساحه چامبیل و قریه های شره،‌ کاربوری، باربر، و پلار دره را [از جنگجویان داعش] تصفیه کرده ایم.»

مصمم، سخنگوی والی این ولایت، نیز گفت که مقامات افغان در پی این عملیات موفقانه پوسته های امنیتی زیادتر را ایجاد کرده اند.

او گفت: «ما چهار پوسته امنیتی را در دره دیوه گل تاسیس کرده ایم. آنها به باشنده های محلی کمک خواهند تا یک زنده گی صلح آمیز داشته باشند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500