جنایت و عدالت

مقامات افغان ۱۲ تن از مسؤولین را در رابطه با اتهامات فساد در تورخم بازداشت کردند

نوشته خالد زیری

بتاریخ ۱۲ میزان، یک نماینده اتحادیه حمل و نقل در تورخم با حیات الله حیات (چپ)، والی ولایت ننگرهار، در جریان دیدار او از مرز صحبت می کند. [خالد زیری]

بتاریخ ۱۲ میزان، یک نماینده اتحادیه حمل و نقل در تورخم با حیات الله حیات (چپ)، والی ولایت ننگرهار، در جریان دیدار او از مرز صحبت می کند. [خالد زیری]

جلال آباد -- مقامات افغانستان کوشش های شان برای مبارزه با فساد در تورخم که یکی از معابر عمده مرزی در ولایت ننگرهار و در امتداد سرحد افغانستان با پاکستان است را تشدید کرده اند.

این معبر مرزی مدت ها است که بحیث یک مسیر اصلی تجارت و ترابری بین دو کشور عمل کرده است، اما اخیرا اداره گمرکات افغانستان که تعرفه های واردات و صادرات را جمع می کند، به مرکز توجه یک عملیات مبارزه با فساد تبدیل شده است.

مقامات حکومت افغانستان بتاریخ ۱۲ میزان اعلام کردند که چندین تن از منسوبین امنیتی افغانستان و کارکنان ملکی را که در تقلب و فعالیت های غیرقانونی، بشمول ارتشاء و مطالبه پیسه از راننده گان موترهای حمل بار، دست داشته اند، دستگیر کرده اند.

حیات‌الله حیات، ‌والی ولایت ننگرهار، در جریان بازدید از ساحات مرزی گفت: «ما در جریان بازدید امروز از تورخم چهار نفر از منسوبین امنیتی را بازداشت کردیم. مظنونین در دریافت رشوه از راننده گان موترهای باربری که بین شهر جلال آباد و تورخم رفت و آمد می کردند، دست داشتند.»

وی گفت: «ما همچنان هشت فرد دیگر را که بنام سندیکا و اتحادیه ها بشکل غیرقانونی پول جمع می کردند را دستگیر کرده ایم. دیگر هیچ گونه فساد بین تورخم و جلال آباد وجود نخواهد داشت و هیچ پولی از راننده ها دریافت نخواهد شد.»

حیات خطاب به چهار منسوبین امنیتی بازداشت شده گفت: «شکایات بسیار زیاد بر علیه شما وجود دارد. هر چهار نفرتان محاکمه خواهید شد و باید به شکایاتی که علیه شما مطرح شده، پاسخ دهید. اگر مجرم شناخته شوید، مجازات خواهید شد و اگر پاکدست باشید، به کارتان ادامه خواهید داد.»

او گفت: «من فساد در معبر مرزی تورخم را تحمل کرده نمی توانم. هر کسی که از اعمال مجرمانه با خبر می شود، باید مستقیما آن را با من به اشتراک بگذارد.»

این همان کاری است که پیرمحمد، یک راننده لاری تریلر ۴۰ ساله انجام داد.

وی در جریان بازدید از ولسوال تورخم به او گفت: «هر وقت ما به تورخم می آییم،‌ مقامات محلی اینجا از ما به دلایل مختلف از پیسه مطالبه می کنند. مسؤولین صورتحساب های جعلی درست کرده اند و از آنها برای غارت پول مان استفاده می کنند و ما هم باید به آنها پول بدهیم.»

او گفت: «وقتی هم که خواستیم شکایت مان را به شما مطرح کنیم، این پولیس ها ما را با قنداق تفنگ های شان لت و کوب کردند.»‌

معین مرستیال،‌ سرکنسول افغانستان در پیشاور که حیات را در سفرش به تورخم همراهی می کرد، گفت: «فساد در این معبر مرزی دشواری های را برای کسب و کارهای هر دو،‌ افغانستان و پاکستان، ایجاد کرده و این مسئله باید حل و فصل شود.»‌

وحیدالله نیازی، کمیسیونر نیروهای سرحدی افغانستان، بتاریخ ۱۲ میزان به خبرنگاران گفت: «فساد، ارتشاء، و دریافت غیرقانونی پیسه از راننده گان سابقا در تورخم عادی بود و رواج داشت. اما این معضل به شکل گسترده مهار شده است و ما همچنان کوشش های مان را برای ریشه کنی فساد ادامه و افزایش خواهیم داد.»‌

محمد یاسر، یک دوکان دار ۳۲ ساله در تورخم، گفت: «قبل از آن که حکومت این عملیات اش را آغاز کند، ارتشاء و فساد در همه در تورخم وجود داشت. افراد پولیس و مقامات غیرنظامی مرتبا از راننده گان موترهاپول اخاذی می کردند. اما خدا را شکر که از آن زمان تا اکنون این معضل بسیار کم شده است.»

او به سلام تایمز گفت: «اگر هم این اتفاق بیافتد، مخفیانه است. من امیدوارم آن نیز برطرف شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500