جنایت و عدالت

مقامات هشدار داده اند که افغان های که در سوریه به نیابت از ایران می جنگند در کشورشان محاکمه خواهند شد

نوشته سلیمان

ایران از این تصویر تبلیغاتی بدون تاریخ برای فریب افغان ها و جذب آنها در لوای فاطمیون استفاده می کند. [فایل]

ایران از این تصویر تبلیغاتی بدون تاریخ برای فریب افغان ها و جذب آنها در لوای فاطمیون استفاده می کند. [فایل]

کابل -- مقامات مسؤول در افغانستان که نسبت به عضوگیری و استخدام نیرو توسط ایران و جذب افغان ها در لوای فاطمیون برای جنگیدن در جنک داخلی سوریه نگران استند، هشدار دادند که اعضای لوای فاطمیون که به کشور باز می گردند، مطابق قوانین افغانستان محاکمه خواهند شد.

رئیس جمهور اشرف غنی بتاریخ ۲۷ سنبله در جریان دیدار با شهروندان با غرب کابل، که یک منطقه غالبا شیعه نشین پایتخت است و «دولت اسلامی» (داعش) آن را کرارا هدف قرار داده است، گفت: «افغانستان یک منطقه جنگ نیابتی و میدان نبرد هیچ کشوری که وحدت ملی ما را مختل می کند، نمی باشد و ما باید از این جنگ نیابتی جلوگیری کنیم.»‌

غنی گفت: «مطابق با قوانین جزایی افغانستان، هر افغان که در کشور سومی بجنگد، مرتکب جرم شده است.»‌

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی غنی، به سلام تایمز گفت: «رئیس جمهور واضح گفته است، بر اساس قانون هر افغان که در کشور سومی جنگ نیابتی کند -- سوریه باشد و یا هر کشور دیگر -- مرتکب جرم شده است.»

تک تیراندازان لوای فاطمیون در سوریه در این تصویر که اوایل ماه میزان نشر شده مشاهده می شوند. [فایل]

تک تیراندازان لوای فاطمیون در سوریه در این تصویر که اوایل ماه میزان نشر شده مشاهده می شوند. [فایل]

جنگجویان لوای فاطمیون در یک عکس بدون تاریخ در سوریه نشان داده شده اند. [فایل]

جنگجویان لوای فاطمیون در یک عکس بدون تاریخ در سوریه نشان داده شده اند. [فایل]

او گفت: «مجازات آن مجرمین وظیفه نهاد های عدلی و قضائی افغانستان می باشد.»

اتحادیه وکلای افغانستان توضیح داده است که افرادی که به مبارزه برای لوای فاطمیون می پردازند تحت تعقیب قرار می گیرند و باید پاسخگو باشند.

گل احمد مددزی، معاون اتحادیه حقوقدانان افغانستان، به سلام تایمز گفت: «افغان های که به نیابت از کشوری در کشور ثالث می جنگند در صورت برگشت به افغانستان، قانون صراحت دارد که مجازات شوند.»

او گفت: «بنابراين، نهادهای استخباراتی و امنیتی افغانستان باید از مبارزان لوای فاطمیون که بازگشته اند، بازجویی کنند، در حالی که مقامات قضایی هم باید آنان را محاکمه و مجازات نمایند.»

جنگیدن برای لوای فاطمیون

سخنان ماه گذشته غنی در مورد لشکر فاطمیون بود که یک واحد سازمان یافته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و متشکل از شیعیان افغان است. این واحد برای ایران و همدستان اش بشمول حکومت سوریه، مبارزه می کند.

دو قشر از افغان ها -- که اکثرشان بحیث مهاجر یا پناهنده در ایران زنده گی می کنند و یک گروه از کسانی که در افغانستان استند و فریب پروپاگند ایران را خورده اند -- به این قطعه ملحق شده اند. آنها در ایران تعلیمات اولیه را پشت سر می گذارند و سپس ایران آنها را به میدان های جنگ در سوریه می فرستد.

اخیرا، سپاه پاسداران چندین مراسم عمومی را در سرک های ایران برای اعضای افغان فاطمیون که در جنگ داخلی بی رحمانه سوریه کشته شده اند، برگزار کرده است که از آن جمله به نمایش گذاشتن اطفال پدر از دست داده افغان های مقتول است.

این نمایش های عمومی بخش از یک ستراتیژی محاسبه شده است که رهبران ایران از آن استفاده می کنند تا افغان ها و دیگر شیعیان سراسر جهان اسلام را فریب داده و از آنها سوءاستفاده کنند تا بجنگند و اجندای منطقوی ایران را پیش ببرند.

محمد آصف صدیقی، معاون ریاست مشرانو جرگه، به سلام تایمز گفت: «مخاطب اظهارات رئیس جمهور آن افغان های است که به دستور ایران در سوریه می جنگند و این معلوم دار است کسی که مرتکب یک جرم شود باید محاکمه گردد و جزا داده شود.»‌

او گفت: «جنگیدن اتباع افغانستان در سوریه خلاف منافع ملی ما می باشد.»‌

وی اظهار داشت: «در حقیقت، این اقدام امنیت افغانستان و افغان ها را به مخاطره انداخته است، حکومت باید این افراد را مجازات کند و از هر راه ممکن باید جلو جنگ افغان های را که به نیابت از ایران در سوریه می جنگند، بگیرد.»

صدیقی گفت: «دولت افغانستان به خاطر نجات جان هزاران جوان افغان و مقابله با افزایش حملات داعش بر هموطنان شیعه ما باید از راه های دیپلوماتیک و از طریق اجماع جهانی با ارائه اسناد و مدارک، بالای ایران فشار وارد کند تا مانع جنگ نیابتی ایران توسط مهاجرین افغان در سوریه شود.»‌

او گفت: «کسانی که در داخل افغانستان از فرستادن افغان ها به جنگ سوریه توسط ایران حمایت می کنند نیز مجرم اند و آنها هم باید محاکمه گردیده و مجازات شوند.»

پیامد های خونین برای شیعیان افغانستان

صدیقی، معاون مجلس سنا گفت: «مجرم خواندن افغان های که در سوریه می جنگند از سوی رئیس جمهور و مجازات کردن آنها یک اقدام خوب است و مانع اشتراک شهروندان کشور در جنگ های نیابتی دیگر می شود.»‌

وحیدالله تابش ۲۹ ساله، باشنده غرب کابل، گفت: «صد ها جوان با سواد و آینده ساز مان کشته و زخمی گردیدند.»‌

او به سلام تایمز گفت: «با استفاده از مجبوریت و عدم آگاهی جوانان شیعه، ایران آنها را به کام مرگ در سوریه می فرستد.»‌

تابش در ادامه گفت: «جوانان افغان توسط داعش کشته می شوند، هم در جنگ سوریه و هم در داخل افغانستان. ما از ... محاکمه و مجازات کردن افغان های که در سوریه می جنگند، استقبال می کنیم؛ چون این کار سبب می شود که افغان ها بعد از این در سوریه جنگ نکنند.»

مقابله با جنگ های نیابتی ایران

امین الله شارق، تحلیلگر سیاسی مقیم کابل، گفت که ایران بر خلاف تمام قوانین بین المللی و موازین اسلامی از مجبوریت جوانان مهاجر افغان سوء استفاده می کند و از آنها به حیث چوب سوخت برای تحقق اهداف سیاسی و نظامی اش در سوریه استفاده می کند.

او به سلام تایمز گفت: «محاکمه افغان های که در جنگ سوریه اشتراک کرده اند و اکنون به کشور باز می گردند یک عمل کاملا منطقی و درست می باشد.»‌

وی ادامه داد: «چون این کار سبب عبرت کسانی می گردد که تصمیم دارند در سوریه و یا دیگر کشور ها جنگ نیابتی نمایند. مجازات کردن آنها حملات تروریستی و جنگ های نیابتی کشور ها را در افغانستان نیز کاهش می دهد.»

او افزود: «ما از حکومت مان و جامعه جهانی می خواهیم که مانع این اعمال زشت ایران شود.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

19 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

حکومت باید از افغان‌هایی که در سوریه و عراق به نفع داعش جنگیده اند هراس داشته باشد نه از شیرمردان فاطمیون

پاسخ

ایران فاطمیون را برای این ساخته که وقتی ان ها به افغانستان برگشتند از ان ها علیه دولت ما استفاده کند

پاسخ

احسنت احسنت

پاسخ

درود بر شما و شیربچه های فاطمیون

پاسخ

مرگ بر ایران که اگر ایران نابود شود تمام منطقه به ارامش میرسد.تا کی خون ملت مارا میریزید.اگر خدا خداست که جواب شما را در همی دنیا میدهد .ایران فعلا که به گوشت سگ خوردن رسیده اند.چند وقت بعد همدیگر را هم میخورند.

پاسخ

حکومت ایران باید غرامت خون این شهیدان را بپردازد ویا باید به سازمان ملل از کشور ایران شکایت شود

پاسخ

تو هم گو خوردی و بیشرف غنی کل مرغت هم او اغان های دیوس های که تحت امر عربستان در یمن میجنگد و یا او افغان های دیوس که بر علیه حکومت سوریه میجنگد آنها را تو دیوس مصئونيت قضايي دادی یا کل مرغ غنی ات

پاسخ

این گام خوبی است و باید از آن تقدیر شود.

پاسخ

فکر نمیکنید افعانها در تقریبا نیمی از دنیا به نیابت میجنگند, تنها جنگ مسلح نه! افعانها در پاکستان و ترکیه با مهاجرت دشوار توام با افراطیت دینی در کمپ ها به نیابت از ای.اس.آی, در مرز های ایران و ترکیه با قاچاقبران انسان به نیابت از مافیا, در مرزهای یونان و اروپا با انتقال بارهای سنگین به نیابت قاچاقبران جنس"اجناس قاچاقی که هنگام انتقال مهاجرین بر دوش انها می نهند" و در انگلیس و امریکا و کانادا با سختگیریهای دینی و مذهبی به نیابت از گروه ها تروریستی ساخته دست امریکا و متفقین شان و در کل در دنیا با مسلمانان خود شان به نیابت از تروریسم میجنگند.

پاسخ

افغان های که چه از ایران و چه از افغانستان به شکل داوطلبانه عازم سوریه شدند و می جنگند نه عساکر اجیر شده هستند و نه کدام هدف دنیایی دارند آنها فقط و فقط بخاطر رضای خدا و دفاع از حرم مطهر بی بی زینب (س) و سایر اماکن مقدس شیعه می روند و اگر ضرورت به نیروی بیشتر شود هزاران جوان دیگر هنوز داوطلب هستند که بازهم در مقابل داعش ایستاده شوند و از مقدسات شان دفاع کنن از جمله خودم اینکه اشرف غنی چه میگه ویا دگر مقامات افغانی بر ما مهم نیست

پاسخ

دشمن که اهداف خود را به تو نمی‌گوید دشمن تلاش میکند که از هر راهی شده ما را فریب فاطمیون که ایران تشکیل داده چند وقت بعد علیه دولت ما میجنگد ایران میداند که خودش نمی‌تواند مارا شکست دهد پس میخواهد از پشت به ما خنجر بزند

پاسخ

يك سؤال از جناب رئيس جمهور، ديگر سران حكومت و تحليل گران در ارتباط به اين سخنان شان دارم، بياييد با نگاهي عميق به گذشته ها و حال بيندازيد و آن وقت قضاوت كنيد كه، آيا منشأ آواره شدن جوانان از كشور كي ها بودند و هستند؟

پاسخ

آن عده از افرادی که برای گروه داعش و جبهه النصره در سوریه و یا در پاکستان برای طالبان می جنگند چطور؟ آیا مجزات در قانون فقط برای شیعه نگاشته شده است؟ در کشوری افغانستان سر و ته هیچ چیز معلوم نیست و الی باید ویب سایت سلام نیوز باید طبق قانون بسته شود زیرا دست به خراب کاری و دقیقاً امیال و اهداف گروه داعش را پیاده سازی میکند. دولت قبل از اینکه لوای فاطمیون را مجازات کند کارکنان و کاربان این ویب سایت را مجازات کند.

پاسخ

کسی نیست از اشرف غنی بی پرسد که شما 4سال )پیش چطور وعده کمگ عساکر نظامی به عربستان داد و در افغا نستان باعث جنجال بین خود دولت شد حالا که جنگی هم در در سوریه نیست که کسی برود این هشتار دادن بخاط امنیت شیعه یان افغان نیست اگر واقعا دولت به فکر وحدت و امنیت است اول باید قوم گرایی که در خود دولت است باید کنار بگذارد...

پاسخ

افغان های که به حمایت از سعودی اطفال یمنی و همراه با داعش مردم سوریه را به قتل میرساند هم شامل این مجازات میشود

پاسخ

اکثر افغانها که در جنگ‌سوریه اشتراک می کنند جنگ را به عنوان نوعی شغل می بینند و منابع مالی آن بیشتر مد نظرشان میباشد اگر در افغانستان امنیت شغلی یا در آمد داشته باشند هیچگاه به جنگ سوریه نمی روند شاید معدود کسانی باشند که به خاطر ماجراجویی به سوریه بروند اما عمدتا درآمد ماهوار که از اشتراک در جنگ‌برایشان حاصل میشود خرج و مخارج زندگی خود و فامیلشان میکنند

پاسخ

بنظر بنده قران به صراحت بیان داشته کسی که آسایش و حب مال و فرزند و دارایی را از جهاد در راه خدا مقدم بشماره فاسق مفسد و دچار عذاب اللهی قرار خواهد داد پس کسی که بخاطر عقاید خودش به دفاع از ( شخص , یا مردمی مسلمان ) که دچار حمله نوکران کافر غربی قرار گرفته بپا خیزد نه تنها نباید محاکمه بلکه باید تقدیر شده و الگویی برای دیگران باشد ..جدا از مسائل سیاسی و قومی که وجود دارد کسی که بخاطر دستورات خدواند که به طور صریح بیان شده به جهاد علیه جبهه ظلم و استکبار جهانی است اقدامی کند بسا چه خرسند باشد آخرت....

پاسخ

اگر اشرف غنی قوم گرای نمیکنه واقعا میخواد به شیعه یان افغانستان کمک کنه امنیت انتخابات را که در منطقه شیعه نشین است میگرفت در منطقع شیعه نشین یا نفرات کمسیون انتخابات نبود یا ورق ری دهی نبود .این سیاست قوم گرایی اشرف غنی است که میخواست شیعه ها قدرت نداشته باشن و ما فکر میکنیم از افغانستان نیستم چون اینجا تبعیض بین شیعه و سنی وجود دارد
اقای که میگه جنگ در سوریه جزا دارد آیا این قوم گرایی جزا ندارد ?

پاسخ

ایران با حمایت ازطالبان .و طالبان با کشتار هدفمند شیعیان افغانستان .و فرستادن کودکان افغانستان به سوریه فقط بخاطر منافع ایرانه دفاع ا. حریم اهل بیت دروغ محض بیش نیست.

پاسخ