انتخابات

رای دهنده گان: آمادهء برگه های رای به اندازه یک روزنامه باشید

سلام تایمز و خبرگزاری فرانسه

ماشین های بایومتریک برای نخستین بار در انتخابات افغانستان استفاده خواهند شد. این ماشین ها طوری طراحی شده اند که افراد را از دو بار رای دادن باز میدارند اما نگرانی ها مبنی براینکه کار نخواهد داد و یا پیش از وقت به مراکز رای دهی نخواهند رسید،‌ وجود دارد (راتب نوری / تلویزیون ای ایف پی /ای ایف پی)

کابل -- رای دهنده گان بروز شنبه (۲۸ میزان) برای پیدا کردن کاندیداهای شان در میان بیش از ۸۰۰ نامزد انتخابات در برگه های رای، که اندازه آنها به بزرگی یک روزنامه است،‌ دردسر زیاد خواهند داشت.

رقم بسیار بالای کاندیداهای پارلمانی که می خواهند از ولایت کابل انتخاب شوند، بالاترین میزان در کل کشور است. یک پنجم جمیعت افغانستان در این ولایت زنده گی می کنند.

تعداد کاندیداهای کابل تقریبا یک سوم مجموع بیش از ۲۵۰۰ نفر است که برای تصاحب چوکی های ولسی جرگه در این انتخابات که مدت ها به تاخیر افتاده بود، رقابت می کنند.

هر رای دهنده فقط یک کاندیدا را انتخاب کرده می تواند. مگر یافتن آنها در برگه بسیار بزرگ رای گیری کابل که تقریبا به اندازه یک روزنامه است، می تواند وقتگیر باشد.

یک کارمند افغان کمیسیون مستقل انتخابات بتاریخ ۱۸ میزان ۱۳۹۷ در یک انبار در کابل یک برگه اخذ رای که بزرگی آن به اندازه یک روزنامه است را نشان می دهد. [وکیل کوهسار/خبرگزاری فرانسه]

یک کارمند افغان کمیسیون مستقل انتخابات بتاریخ ۱۸ میزان ۱۳۹۷ در یک انبار در کابل یک برگه اخذ رای که بزرگی آن به اندازه یک روزنامه است را نشان می دهد. [وکیل کوهسار/خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۱۹ میزان ۱۳۹۷، یک کارمند کمیسیون مستقل انتخابات در یک انبار در کابل یک دستگاه بیومتریک را امتحان می کند. [وکیل کوهسار/خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۱۹ میزان ۱۳۹۷، یک کارمند کمیسیون مستقل انتخابات در یک انبار در کابل یک دستگاه بیومتریک را امتحان می کند. [وکیل کوهسار/خبرگزاری فرانسه]

درختان نخل، شیرها یا عینک

جهت تسهیل و تسریع این پروسه برای رای دهنده گان کاندیداها شماره خود و شماره صفحه مربوط به خود را در برگه اخذ رای -- به همراه تصاویر باکیفیت دیجیتالی شان را -- بر روی پوسترهای انتخاباتی روی تیرهای برق، بیلبوردهای تبلیغاتی، و دیوارهای ضدانفجار در سراسر این ولایت نصب کردند.

شماره های اصلی در کنار علامت های مثل درختان نخل، شیرها، یا عینک ها دیده می شوند؛ این ها علامت هایی هستند که هر کاندیدا استفاده می کند تا رای دهنده گان بی سواد آنها را شناسایی کرده بتوانند.

کاندیداها با وعده های کلان تلاش برای «تغییر»، «عدالت»، و حتی احداث «سرک هایی از طلا، مکتب هایی از الماس، و دانشگاه هایی از زمرد»‌ بر سر تصاحب مجموع ۳۳ چوکی تخصیص یافته برای کابل با یکدیگر بشدت رقابت می کنند.

معلومات مربوط به ثبت نام رای دهنده گان، که توسط کمیسیون مستقل انتخابات نشر یافته، نشان می دهد که بالغ بر ۱.۶ میلیون رای دهنده در کابل حضور دارند که این بالاترین رقم در میان تمام ۳۴ ولایت کشور است.

آماده گی مقامات انتخابات

قرار است ماشین های بررسی بیومتریک که برای ممانعت از رای دادن بیشتر از یک بار مردم طراحی شده اند، مورد استفاده قرار گیرند.

سید حفیظ الله هاشمی، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، گفت در حالی که قوانین افغانستان استفاده از تایید بیومتریک را ضروری ندانسته اند، اما رای هایی که بدون این آزمایش اخذ شوند، شمارش نخواهند شد.

به گفته هاشمی، با وجود سایز غیرعادی برگه های رای کابل -- و احتمال این که صدها هزار رای داده شوند، اما در روز انتخابات صندوق های معمولی جهت جمع آوری این رای ها استفاده خواهد شد.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما [در کابل] در حدود شش میلیون جمعیت داریم. این ولایت بسیار پرجمعیت است. اگر بکس های اخذ رای پر شوند، ما بکس های اضافی داریم.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500