امنیت

پس از حمله مرگبار طالبان غنی به مردم قندهار اطمینان خاطر داد

سلام تایمز و خبرگزاری فرانسه

در این عکس مورخ ۱ حوت ۱۳۹۵، جنرال عبدالرزاق (نفر وسط)، قومندان امنیه ولایت کابل، در یک مراسم فارغ التحصیلی در یک مرکز آموزش پولیس در ولایت قندهار عکس می گیرند. [جواد تنویر/ خبرگزاری فرانسه]

در این عکس مورخ ۱ حوت ۱۳۹۵، جنرال عبدالرزاق (نفر وسط)، قومندان امنیه ولایت کابل، در یک مراسم فارغ التحصیلی در یک مرکز آموزش پولیس در ولایت قندهار عکس می گیرند. [جواد تنویر/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- پس از آن که بروز پنجشنبه (۲۶ میزان) یک مهاجم خودی جنرال عبدالرزاق، قومندان امنیه قدرتمند ولایت قندهار، را به قتل رساند،‌ رئیس جمهور اشرف غنی در یک سخنرانی عمومی به باشنده های ولایت قندهار اطمینان خاطر بخشید.

رزاق و یک ژورنالیسم در شمول حد اقل سه نفر افرادی بودند که بروز پنجشنبه و زمانی که یک مرد مسلح به سوی یک جلسه امنیتی مهم با حضور جنرال اسکات میلر، از فرماندهان ارشد آمریکا، آتش گشود، کشته شدند.

غنی در سخنانی که مدت کوتاهی بعد از نشر خبر این حادثه ایراد کرد، گفت: «با غم و اندوه بسیار به اطلاع می رسانم که در امروز در یک حادثه دردناک قومندان امنیه قندهار و نیز مدیر ریاست امنیت ملی این ولایت شهید شدند. من به مردم قندهار و ملت مان تسلیت می گویم.»‌

وی گفت:‌ «وضعیت امنیتی قندهار در دست بررسی است و من لحظاتی پیش یک جلسه امنیتی تشکیل دادم و در مورد امنیت قندهار هدایت هایی را مطرح کردم.» او افزود: «در شمول این هدایت ها یکی این است که معصوم ستانیکزی،‌ رییس ریاست امنیت ملی، مقامات ارشد وزارت های دفاع و داخله، و هم نیروهای دلیر کماندوی ما شام امروز وارد قندهار خواهند شد.»‌

در این عکس مورخ ۱۲ سرطان ۱۳۹۷، جنرال عبدالرزاق در قندهار مشاهده می شود، در حالی که ضرورت های عملیاتی لازم جهت شکست دادن عوامل طالبان در این ولایت را برای مقامات دیگر تشریح می کند. [سنت‌کام]

در این عکس مورخ ۱۲ سرطان ۱۳۹۷، جنرال عبدالرزاق در قندهار مشاهده می شود، در حالی که ضرورت های عملیاتی لازم جهت شکست دادن عوامل طالبان در این ولایت را برای مقامات دیگر تشریح می کند. [سنت‌کام]

طالبان در توئیر نوشت که جنرال میلر و رزاق هدف این حمله بودند.

دگروال نات پیترز، سخنگوی ماموریت حمایت قاطع ناتو،‌ در یک خبرنامه گفت که جنرال میلر در این تیراندازی آسیبی ندید.

دگروال دیو باتلر، سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان، پنجشنبه در یک توئیت گفت: «جنرال میلر آسیب ندیده است. به ما گفته می شود که آن ساحه امن است. فرد مهاجم کشته شده است.»‌ او کمی بعد در یک توئیت نوشت که در این حادثه یک نظامی آمریکایی و هم یک نفر از مردم ملکی آمریکایی زخمی شدند.

نیروهای امنیتی بعد از این تیراندازی که موجب بسته شدن دوکان ها و پناه بردن مردم ملکی به خانه هایش شان شد، مردم ملکی -- که به خاطر حملات اخیر از قبل نگران بودند -- به خانه های شان شد، نیروهای امنیتی به داخل شهر قندهار در جنوب کشور وارد شدند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد حکومت افغانستان که نخواست نامش گرفته شود، گفت که در این حمله که توسط یکی از منسوبین امنیتی والی ولایت انجام گرفت، شش نفر از محافظان جنرال رزاق و دو افسر استخبارات نیز زخمی شدند.

نای، یک گروه حمایتی رسانه ای غیرانتفاعی حامی رسانه های آزاد در افغانستان، پنجشنبه در یک خبرنامه گفت که یک ژورنالیست افغان که برای رسانه های این کشور کار می کرد نیز کشته شده است.

یک مقام رسمی در شفاخانه به خبرگزاری فرانسه گفت که چندین تن از مقامات ارشد به این مرکز صحی آورده شده اند، مگر آنها از ذکر جزئیات بیشتر خودداری کردند.

رزاق، که از مخافلان سرسخت طالبان بود، همیشه بحیث یک مانع بر سر راه ستیزه جویی در قندهار -- خواستگاه این گروه شورشی -- محسوب می شد و در گذشته از چندین سوءقصد جان بدر برده بود.

غنی در سخنان خود به مردم افغانستان گفت: «من به هموطنان افغانم و مخصوصا به باشنده های قندهار اطمینان می دهم که وضعیت به زودی به حالت نرمال برخواهد گشت.»‌

محکومیت بین المللی

بسیاری از کشورها و رهبران جهان پنجشنبه این حمله طالبان را محکوم کردند.

وزارت خارجه پاکستان با نشر یک خبرنامه اعلام کرد: «پاکستان حمله تروریستی» در قندهار «را بشدت محکوم می کند و در کنار حکومت و مردم افغانستان می ایستد و مجددا بر حمایت اش از پروسه دموکراتیک تاکید می کند.»

در ادامه این خبرنامه آمده است:‌ «ما امیدواریم که انتخابات پارلمانی که قرار است پس فردا انجام شود، در آرامش برگزار گردد. تقویت دموکراسی کلید صلح و امنیت بلندمدت در افغانستان است.»

نارندرا مودی، صدراعظم هند، در یک توئیت گفت: «از بابت این حمله وحشیانه تروریستی در قندهار شوکه و غمگین شدم. هند این حمله را بشدت محکوم می کند و با برادران افغان اش از دست رفتن جان مردم بشمول رهبران ارشد قندهار، را غم‌شریکی می کند.»

نیکولاس کی، سفیر انگلستان در افغانستان، در توئیتر نوشت: «از قتل های امروز در قندهار بشدت شگفتزده شده ام. عمیق ترین مراتب تسلیت به بازمانده گان. ما محکم در کنار افغان ها در برابر خشونت و همه تلاش های انجام شده برای ناکام کردن پروسه سیاسی و صلح ایستاده ایم.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خاک تو سر ما که امریکایی مردم ما را میکوشه و ترور میکنه و به گردن طالب میزنه

پاسخ

همه شهروندان افغانستان می دانند که قاتل جنرال رازق بزرگ دشمنان پنهان ما استند.

پاسخ

جناب جنرال رازق خان در حمله داخلی کشته نشد، بلکه به دست خود آمریکایی ها شهید شد و رئیس جمهور باید قاتلان اش را دستگیر کند.

پاسخ

ها

پاسخ

خود امریکا عامل اصلی است چرا به مانند طفلان ما را بازی میدهید

پاسخ