انتخابات

مقامات: نیروهای امنیتی افغان برای تأمین امنیت انتخابات پارلمانی آماده اند

نوشتهء نجیب الله

یک افسر پولیس افغان بتاریخ ۲۶ میزان، دو روز قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان، در شهر هرات گرمه می کند. [نصیر صالحی]

یک افسر پولیس افغان بتاریخ ۲۶ میزان، دو روز قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان، در شهر هرات گرمه می کند. [نصیر صالحی]

کابل -- نیروهای امنیتی افغانستان به مردم این کشور اطمینان داده اند که اقدامات ضروری اتخاذ شده است تا مردم افغانستان بدون ترس در انتخابات پارلمانی این کشور اشتراک کنند. این انتخابات شنبه (۲۸ میزان)‌ برگزار خواهد شد.

بربنیاد معلومات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، در انتخابات این کشور ۲۵۶۵ نامزد انتخاباتی،‌ بشمول ۴۱۷ زن، برای رسیدن به ۲۴۹ کرسی پارلمانی رقابت می کنند.

برای نخستین بار از زمان روی کار آمدن دولت کنونی در ماه سنبله سال ۱۳۹۳، نیروهای امنیتی افغانستان وظیفه تامین امنیت در روز انتخابات، بشمول امنیت مراکز اخذ رای، را به عهده خواهد داشت. قوت های بین المللی نیز در صورت نیاز، نیروهای امنیتی افغان را کمک می کنند.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله افغانستان، به سلام تایمز گفت که به اساس یک پلان مشترک امنیتی انتخابات، سر از روز یکشنبه ۲۲ میزان بیشتر از ۵۰ هزار نیروی امنیتی که اکثریت آن را نیروهای پولیس ملی افغانستان تشکیل می دهند، اعزام و مستقر شده اند. وی گفت:‌ «آنها برای تامین امنیت پروسه انتخابات در سراسر کشور توظیف شده اند.»

بتاریخ ۲۲ میزان، بنر های انتخاباتی در کابل مشاهده می شوند. افغانستان شنبه (۲۸ میزان)‌ انتخابات پارلمانی اش را تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار خواهد کرد. [نجیب الله]

بتاریخ ۲۲ میزان، بنر های انتخاباتی در کابل مشاهده می شوند. افغانستان شنبه (۲۸ میزان)‌ انتخابات پارلمانی اش را تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار خواهد کرد. [نجیب الله]

کارکنان کمیسیون مستقل انتخابات بتاریخ ۲۵ میزان ۱۳۹۷ در یک انبار در ولایت هرات صندوق های اخذ رای را حمل می کنند. نیروهای امنیتی افغانستان اطمینان داده اند که اقدامات ضروری برای برگزاری یک انتخابات آرام بروز شنبه (۲۸ میزان)‌ اتخاذ شده است. [هوشنگ هاشمی/خبرگزاری فرانسه]

کارکنان کمیسیون مستقل انتخابات بتاریخ ۲۵ میزان ۱۳۹۷ در یک انبار در ولایت هرات صندوق های اخذ رای را حمل می کنند. نیروهای امنیتی افغانستان اطمینان داده اند که اقدامات ضروری برای برگزاری یک انتخابات آرام بروز شنبه (۲۸ میزان)‌ اتخاذ شده است. [هوشنگ هاشمی/خبرگزاری فرانسه]

او گفت: «برعلاوه این نیروها که مطابق به پلان مشترک امنیتی در استقامت های مشخص توظیف می گردند، برخی قطعات و جزوتام های پولیس نیز در حالت ریزرف قرار خواهند داشت.»

دانش بتاریخ ۲۲ میزان در یک کنفرانس خبری گفت:‌ «امنیت مراکز رای دهی در سه کمربند گرفته خواهد شد.»

وی گفت:‌ «در کمربند اول پولیس ملی و نیروهای ریاست امنیت ملی حضور دارند؛ در کمربند دوم حدود ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ متر دورتر، قوای [مشترک] اردوی ملی و پولیس ملی قرار دارند؛ و در کمربند سوم نیز قوای [مشترک] پولیس، ریاست امنیت ملی و اردوی ملی حضور خواهند داشت.»

او گفت که نیروهای امنیتی دست آوردهای خوبی را در راستای پیش برد عملیات تهاجمی و همچنان بازداشت چندین تن از جعل کاران در ارتباط با پروسه انتخابات داشته اند.

دانش در این کنفرانس خبری گفت: «به منظور فراهم سازی فضای مناسب برای مشارکت تمام مردم در پروسه ملی انتخابات، نیروهای امنیتی در هفتهء گذشته بیشتر از ۳۰ عملیات مستقل و مشترک را موفقانه در سطح کشور انجام داده اند.»

غفور احمد جاوید، سخنگوی وزارت دفاع، به سلام تایمز گفت:‌ «آماده گیری ها برای اطمینان یافتن از امنیت انتخابات انجام شده اند تا مشارکت عمومی در انتخابات را تسهیل نمایند.»

وی افزود که بر علاوه نیروهای امنیتی که از قبل برای شان وظیفه مشخص سپرده شده است، در صورت نیاز قوای هوایی و زمینی اردوی ملی افغانستان نیز آماده کمک به تامین امنیت انتخابات استند.

رد پروپاگندای طالبان

طالبان که از دموکراسی و از دست رفتن مشروعیت این گروه در نگاه عامه وحشت دارند،‌ از افغان ها خواسته اند که انتخابات را تحریم کنند.

طالبان به نامزدها هشدار داده اند که از رقابت در انتخابات خارج شوند و وعده داده اند که انتخابات را مورد حمله قرار خواهند داد. آنها به کارکنان معارف نیز گفته اند که نگذارند مکتب های شان بحیث مراکز رای گیری فعالیت کند.

اما مقامات افغان از مردم خواسته اند تا به هشدارهای طالبان توجه نکنند و آن را یک کمپاین تبلیغات برای مغشوش کردن افکار مردم در مورد ارتباط میان اسلام و دموکراسی خوانده اند.

اشرف غنی رییس جمهور افغانستان به تاریخ ۱۵ میزان در نشست با فرماندهان نظامی افغانستان در کابل، گفت: «تبلیغات دشمن مانع اشتراک مردم در انتخابات نخواهد شد و این انتخابات به نحو مناسب برگزار خواهد شد.»

جاوید، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، نیز به سلام تایمز گفت: «طالبان به دموکراسی باور ندارد. آنها فقط می خواهند افکار مردم را مغشوش سازند. اما به مردم تعهد می سپاریم که نیروهای امنیتی مان با تمام قوت امنیت انتخابات را تامین خواهند کرد.»

دانش نیز در کنفرانس خبری با رد هشدارهای طالبان گفت: «طالبان نسبت به کدام پروسه ملی هشدار نداده است؟ اما طالبان به جز تبلیغ چیز دیگری کرده نمی توانند.»

او گفت: «ما تاکنون چندین انتخابات را پشت سرگذاشتیم و انشاءالله انتخابات روز شنبه را نیز برگزار خواهیم و به پایان خواهیم رساند.»

آماده گی کمیسیون مستقل انتخابات و نیروهای امنیتی

سید حفیظ الله هاشمی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات به تاریخ ۲۱ میزان در یک نشست خبری در کابل گفت که نهادهای امنیتی به کمیسیون انتخابات از بابت تامین امنیت مراکز رای دهی اطمینان داده اند.

او گفت:‌ «ما بالای نیروهای امنیتی خود افتخار می کنیم که پروسه ثبت نام را موفقانه تامین امنیت کردند، و من باز هم امیدوارم که در اثر تلاش آنان انتخابات هم در فضای امن برگزار خواهد شد.»

او گفت که تمام آماده گی ها برای برگزاری انتخابات در تاریخ تعیین شده گرفته شده است و این انتخابات بی هیچ تاخیری برگزار خواهد شد.

گفتنی است که انتخابات در ۳۳ ولایت افغانستان،‌ به جز ولایت غزنی، برگزار خواهد شد.

کمیسیون مستقل انتخابات در ماه سرطان اعلام کرد:‌ «به دلیل وضعیت حاد امنیتی و سایر مشکلات در غزنی ممکن است این انتخابات، یک انتخابات منصفانه و با اشتراک همه مردم سراسر این ولایت نباشد.»

هنوز تاریخ جدید انتخابات در غزنی اعلام نشده است.

هاشمی با اشاره به نقش ناظران ملی و بین المللی برای اطمینان یافتن از شفافیت انتخابات، گفت:‌«تاکنون ۱۰۷ نهاد، سفارت خانه، احزاب سیاسی، جریان های سیاسی، جامعه مدنی، نهادهای ناظر انتخاباتی، جامعه مدنی و اصحاب رسانه اعتبارنامه دریافت کرده اند تا بر انتخابات نظارت کنند.»

شیما عالم سروش، معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات،‌ پنجشنبه ۲۶ میزان گفت:‌ «تعداد ناظران داخلی به ۴۵۰۰۰۰ نفر رسیده است و ۱۳۲ ناظر بین المللی نیز حضور دارند.»

هاشمی گفت:‌ «ما مداخله هیچ کس را نمی پذیریم و رییس جمهور نیز با صدور یک فرمان گفته است که هر کارمند دولت که در انتخابات مداخله کند، بلافاصله برکنار شده و برای پیگیری قانونی به نهادهای عدلی و قضایی معرفی خواهند شد.»

کاندیداها نیز برای اطمینان یافتن از رعایت اصول دموکراتیک ایفای نقش خواهند کرد.

خالد خالد، یک نامزد مستقل برای پارلمان افغانستان از ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «من پیش از آغاز مبارزات انتخاباتی ام به گونه انفرادی و طی برنامه های که برگزار کردم مردم را برای شرکت در انتخابات تشویق کردم.»

خالد افزود: «حالا نیز در صحبت های که با مردم دارم نخست از آنان می خواهم که در انتخابات شرکت کنند و به نامزد دلخواه شان را بدهند، و بعدا به آنها می گویم که اگر می خواهند به من رای بدهند.»

انتخابات شفاف

صغرا سعادت، سخنگوی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان، از اینکه کمیسیون مستقل انتخابات، بدون تاخیر بیشتر انتخابات را برگزار می کند، استقبال کرد.

او به سلام تایمز گفت:‌ «یکی از دلگرمی های مردم برای اعتماد به شفافیت انتخابات، حضور ناظرین جامعه مدنی است که بدون این که از حکومت و یا کاندیداها حمایت کنند بر انتخابات نظارت خواهند کرد.»

او گفت:‌ «با توجه به اعتماد مردم به نهادهای مدنی، ما بر جریان کمپاین انتخابات تا شمارش و اعلام نتایج انتخابات نظارت خواهیم داشت تا اطمینان یابیم که رای مردم حساب خواهد شد و آنها در سرنوشت شان ایفای نقش خواهند کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

نظر من مردم ما باید بسیج شوند برای یک انتخابات واقعی و حکومت هم باید برای مردم ثابت بسازد که در برگزاری انتخابات چه پارلمانی و یا هم چه ریاست جمهوری چنین برنامه های باید داشته باشد که مردم راضی باشد و به کاندید مورد نظر خود رای بریزد و از مردم شریف افغانستان میخواهم که بخاطر چند پول ناجیز رای خود را نفروشند وبه آینده خود فرزندان و تمام ملت خود بی اندیشند. استاد ما میگفت سه نوع بی عقل وجود دارد 1 یک شخص بوت میخرد یا خورد یا کلان یک سال در غمش میماند تا کهنه شود 2یک شخص رای میدهد اگر خدای نا خواسته وکیل خلاف کار باشد پنج سال در غمش میماند 3 یک شخص زن میگیرد اگر خانمش بی عقل باشد تمام عمر در غمش میماند پس خیلی ها دقیق باشید در رای تان پنج سال یک عمر است

پاسخ